گله‌مندی بانک مرکزی از روابط دولت با این بانک

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ایجاد اصلاحات اساسی در نظام بانکی در دستور کار بانک مرکزی در دوره جدید است.

گله‌مندی بانک مرکزی از روابط دولت با این بانک

به گزارش زنهار، صالح آبادی گفت: ارتباط دولت با بانک مرکزی، بانک مرکزی با بانک‌ها و بانک‌ها با مردم نیازمند اصلاحات است، رابطه دولت با بانک مرکزی در موضوعات مختلفی از جمله تنخواه، خرید ارز حاصل از صادرات نفتی و بانکدار بودن دولت تعریف شده است و لازم است برای رابطه بهینه اصلاحاتی در این زمینه انجام گیرد.

او می‌گوید: ارتباط بانک مرکزی با بانک‌ها در زمینه ناترازی بانک‌ها در قالب اضافه برداشت است در این حوزه نیز نیازمند اصلاحات هستیم. اگر بانک نقدینگی خود را در یک یا چند پروژه خاص حبس کند و آن پروژه از نقدینگی لازم برخوردار نباشد بانک با مشکل مواجه می‌شود و نهایتا از بانک مرکزی استقراض می‌کند، بنابراین بانک‌ها باید بخشی از دارایی‌های خود را به شکل نقد یا شبه نقد نگهداری کنند.

صاحب نظران اقتصادی در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی، با تشریح و تحلیل موضوعات، نقش متداول بانک‌های مرکزی در دنیا برای ایجاد ثبات اقتصادی و عدم درگیری مستقیم در مقوله رشد اقتصادی، الزامات و راهکار‌های تامین مالی غیرتورمی کسری بودجه را به عنوان راهکار‌های پیشنهادی خود ارائه کردند.

قانون پولی و بانکی مصوب سال ۵۱ بوده و مشخص است که به دلیل به روز نبودن نمی‌تواند کارایی داشته باشد و نیاز به تدوین قوانین جدید وجود دارد، همچنین اصلاح قانون بانکداری کشور در دهه ۸۰ مطرح و اقداماتی هم برای آن انجام شد، اما سرانجامی نداشت.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار