مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها خبر داد؛

ممیزی ۴.۸ میلیون هکتار از مراتع تا شهریور ۱۴۰۱

تاکنون بیش از ۸۰ میلیون هکتار از مراتع ممیزی شده و فقط ۴.۸ میلیون هکتار مانده که آن هم تا شهریور ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

ممیزی ۴.۸ میلیون هکتار از مراتع تا شهریور ۱۴۰۱

به گزارش زنهار، ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها با حضور در برنامه تلویزیونی به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: ساز و کار ممیزی کردن مراتع به چه صورت است؟

ترحم بهزاد: مراتع سبب کاهش خسارات ناشی سیل و گرد و غبار می‌شود. ۵۲ درصد از سطح کشور را مراتع تشکیل می‌دهند. طبق تبصره ۱ ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از مراتع باید مراتع مشخص و بهره برداران نیز به واسطه آن تعیین شوند. ممیز مرتع، مجموعه اقدامات مربوط به تعیین محدوده عرفی، ظرفیت مرتع و شناسایی مراتع ذی صلاح برای اهدای پروانه چرای دام است.

تاکنون بیش از ۸۰ میلیون هکتار از مراتع ممیزی شدند و فقط ۴.۸ میلیون هکتار در مناطقی همچون سیستان بلوچستان و خراسان جنوبی مانده که تا شهریور ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

سوال: شناخت مراتع کشور و ممیزی کردن مراتع چه فوایدی دارد؟

 ترحم بهزاد: ممیزی کردن مراتع برای، مشخص شدن ظرفیت بهره برداران ذی صلاح در تعرفه چرای دام، مدت زمان ورود و خروج دام، حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، تقویت پوشش اجرایی و جلوگیری ز تغییر کاربری این اتفاق می‌افتد.

سوال: بهره برداران چگونه مشخص می‌شوند؟

 ترحم بهزاد: قبل از انجام فرایند ممیزی باید ماده ۲ قانون حفاظت و بهره برداری از مراتع انجام شود و باید منابع ملی تفکیک و حقوق دولت با مردم مشخص شود و قبل از ورود ممیزی، آگهی درج می‌شود. اکیپ ممیزی از افراد با تجربه و فنی از سوی مدیر کل استان‌ها تعیین می‌شود و از نماینده مدیر کل، کارشناس و جنگل دار شهرستان تعیین می‌شود. همچنبن تا ارائه نتایج به اداره کل یک ماه فرصت دارند و اگر کسی اعتراضی داشته باشد باید در کمیسیون بند ۴۲ مطرح شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار