علائم و نشانه‌های سویه جدید کرونا

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: سویه جدید EG.۵ ویروسکرونا که به آن سویه اریس نیز می‌گویند، در حال حاضر در ایالات متحده و بریتانیا سویه غالب است. به همین دلیل شناسایی نشانه‌ها و علائم این سویه دارای اهمیت زیادی است.

علائم و نشانه‌های سویه جدید کرونا

به گزارش زنهار، این سویه جدید کرونا، موج دیگری از بیماری فوق را در برخی از نقاط جهان ایجاد کرده است. بر اساس آمار‌های رسمی تا پنچج روز پیش ۷۳۵۴ توالی EG.۵ از ۵۱ کشور به مرکز ابتکار جهانی برای به اشتراک گذاری داده‌های آنفلوآنزا (GISAID) ارسال شده است.

با توجه به بدتر شدن وضعیت، سازمان جهانی بهداشت تیمی را برای نظارت بر رفتار این سویه جدید تشکیل داده است. با این حال، مقامات این سازمان همچنین اعلام کرده اند که حتی با وجود اینکه این نوع از ویروس کرونا در برخی از نقاط جهان رواج یافته به نظر نمی‌رسد بیش از سایر گونه‌ها تهدیدی برای سلامت عمومی باشد.

سویه اریس کووید چیست؟

سویه جدید EG.۵ یا گونه Eris SARS-CoV-۲ اولین بار در ۱۷ فوریه سال جاری گزارش شد. با توجه به افزایش ناگهانی موارد، سازمان بهداشت جهانی این سویه جدید را در ۱۹ جولای به عنوان یک نوع تحت نظارت معرفی کرد.

این نوع جدید ویروس کرونا با نام مستعار XBB.۱.۹.۲.۵.۱، زیرمجموعه‌ای از نوع اومیکرون XBB.۱.۹.۲ است. این سویه دو جهش جدید موسوم به Q۵۲H، F۴۵۶L را در پروتئین سنبله خود داشته و تا به امروز، در ۳۹ کشور شناسایی شده است.

دکتر سانجی پوجاری، مدیر مؤسسه بیماری‌های عفونی، پونا در هندوستان در رابطه با این نوع جدید کرونا گفت: ERIS یک اصطلاح رسمی نیست، اما برای سادگی استفاده می‌شود. در حقیقت نوع EG.۵.۱ کرونا از نسل XBB است. به نظر می‌رسد که این سویه جدید دارای توانایی انتقال بالایی بوده و همین ویژگی به افزایش نسبت عفونت SARS-COV-۲ در بیشتر مناطق جهان کمک می‌کند. این سویه اخیرا از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان سویه مورد توجه یا Vairnat of Interest معرفی شد.

این سویه جدید چقدر مسری است؟

طبق گزارش آژانس امنیت بهداشت بریتانیا، نوع Eris COVID به سرعت با مزیت رشد هفتگی ۲۰.۵۱ درصد در حال گسترش است و تا ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳، تقریباً ۱۴.۵ ٪ از کل موارد ابتلا به کرونا در این کشور را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب شاهد هستیم که سویه فوق به شدت مسری بوده و توانایی انتقال بسیار زیادی دارد.

علائم سویه اریس

اگرچه علائم عفونت‌های کرونا ویروس برای همه انواع و گونه‌ها بسیار مشابه است، اما در اینجا ۱۰ علامت اصلی که کارشناسان برای این نوع جدید دسته بندی کرده اند، آورده شده است:

تب با درجه بالا

گلو درد

آبریزش بینی

کیپ شدن مسیر بینی

عطسه کردن

سردرد

بدن درد

گرفتگی عضلات

حالت تهوع

تنگی نفس

در خاتمه توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا، بلافاصله آزمایش کووید را انجام داده و خود را قرنطینه کنید.

منبع:سیناپرس

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار