اگر یارانه ماه رمضان را دریافت نکرده‌اید باید این کارها را انجام دهید

همانند یارانه ۲۲ بهمن ماه، بسیاری از کسانی که یارانه دریافت نکرده‌اند اما خود را مشمول دریافت آن می‌دانند نسبت به عدم واریز اعتراض دارند. بسیاری نیز می‌گویند که متناسب با تعداد اعضای خانوار یارانه دریافت نکرده‌اند.

اگر یارانه ماه رمضان را دریافت نکرده‌اید باید این کارها را انجام دهید

به گزارش زنهار؛ همانند یارانه ۲۲ بهمن ماه، بسیاری از کسانی که یارانه دریافت نکرده‌اند اما خود را مشمول دریافت آن می‌دانند نسبت به عدم واریز اعتراض دارند. بسیاری نیز می‌گویند که متناسب با تعداد اعضای خانوار یارانه دریافت نکرده‌اند.

واریز یارانه معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی مخصوص نوروز ۱۴۰۱ از ساعت ۲۴ روز گذشته آغاز شد. بسیاری از مشولان طی چند ساعت اولیه یارانه خود را دریافت کردند.

مبلغ این یارانه برای هر نفر از اعضای خانوار ۱۵۰ هزار تومان است. رئیس جمهور در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر، دستور واریز یارانه حمایت معیشتی عید باستانی نوروز را صادر کرد. مشمولان این یارانه سرپرستان خانوار ۱۲ میلیون ۳۵۸ هزار نفر است.

 بعد از واریز این یارانه نوروزی، برخی خانوار‌های یارانه‌بگیر در مورد مبلغ دریافتی معترض بوده و از اینکه چرا برای تمامی افراد خانوار مشمول دریافت نشده و یا اصلا دریافتی نداشته‌اند، گله کردند. در مواردی اعلام شد که مثلا در خانوار، دو نفر ۱۵۰ هزار تومان را دریافت کرده و برای تعداد دیگر پرداختی صورت نگرفته است.این که جریان پرداخت یارانه ۱۵۰ هزار تومانی و اختلاف در پرداخت‌ها چیست، از سازمان هدفمندی یارانه‌ها مورد پیگیری قرار گرفت و توضیحاتی ارائه شد.

ماجرا از این قرار است که از بین ۶۷ میلیون نفر که در هر ماه یارانه میعشتی دریافت می‌کنند، بسته عیدی ۱۵۰ هزار تومانی دولت فقط به کسانی اختصاص پیدا کرده که سهام عدالت دریافت نمی‌کنند، به عبارتی معیشتی بگیران به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ کسانی که سهام عدالت می‌گیرند و کسانی که این سهام را دریافت نمی‌کنند؛ در این بین گروه هدف افرادی هستند که سهام عدالت دریافت نمی‌کنند، ولی حتما در لیست یارانه معیشتی قرار دارند.

در این شرایط ممکن است در یک خانواده مثلا سرپرست خانوار به همراه دو نفر سهام عدالت دریافت کنند، اما سایر اعضا سهام عدالت نگیرند، از این رو در این خانواده، رقم ۱۵۰ هزار تومانی فقط برای کسانی که سهام عدالت دریافت نمی‌کنند، پرداخت شده است و اگر کسی در همان خانواده سهام عدالت می‌گیرد، مشمول پرداخت این عیدی نبوده و ۱۵۰ هزار تومان هم برای او واریز نشده است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، از ۶۷ میلیون نفر دریافت کننده یارانه معیشتی، ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سهام عدالت دریافت نمی‌کنند که در عیدی ۱۵۰ هزار تومانی مشمول بوده‌اند و برای آن‌ها واریز انجام شده است.این در حالی است که طبق آخرین اعلام وزیر اقتصاد در پرداختی که اخیرا برای سهام عدالت صورت گرفت، حدود ۴۵ میلیون نفر دریافتی داشته اند.

ممکن است پیامک بانک نیامده باشد، چک کنید

این مساله نیز وجود دارد که برای برخی سرپرستان خانوار، از سوی بانک پیامک واریز ارسال نشده باشد که باید سرپرست خانوار آن را چک کرده و استعلام بگیرند که آیا واریز صورت گرفته است یا خیر.

از سازمان خصوصی سازی پیگیری کنید

دولت به بیش از ۱۲ میلیون خانوار یارانه ۱۵۰ هزار تومانی نوروز پرداخت کرد. در هفته قبل، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که با دستور رییس جمهوری یارانه ۱۵۰ هزار تومانی کمک معیشت به ازای هر نفر به مناسبت فرارسیدن عید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

پس از تجربه پرداخت یارانه نقدی ۲۲ بهمن، حالا پرداخت یارانه نوروزی نیز با مشکلات متعددی مواجه است. گرچه در ابتدا قرار بود چهار دهک اول به علاوه مشمولان بهزیستی و کمیته امداد یارانه ۱۵۰ هزار تومانی نوروز را دریافت کنند، اما این طرح در زمان اجرا مشمول بند و تبصره شد.وزیر کار در این خصوص توضیح داد: ۲۶ میلیون نفر سهام عدالت ندارند و به همین دلیل رییس جمهوری عیدی در نظر گرفت تا به حساب این افراد واریز شود.این موضوع موجب اعتراض کسانی شد که خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانستند. حالا معترضان به دنبال این هستند که اعتراض خود را ثبت کنند.پیگیری‌ها از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکی از این است که معترضان باید اعتراض خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام کنند.در واقع از آنجایی که سازمان خصوصی سازی لیست کسانی که سهام عدالت ندارند را به وزارت کار اعلام کرده، باید به معترضان جوابگو باشند.

سوال‌ها را در پورتال سازمان هدفمندی یارانه‌ها کامنت کنید

از سوی دیگر افرادی که در دریافت مبلغ ۱۵۰ هزار تومانی مشمول می‌شوند، اما واریزی برای آن‌ها صورت نگرفته و یا هر مساله دیگری وجود دارد می‌تواند با مراجعه به پورتال سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سوالات خود را مطرح کرده و کامنت بگذارند که از سوی این سازمان بررسی و به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

لازم به یاد آوری است که در حال حاضر در بیستم هر ماه مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر یک از اعضای خانوار و برای حدود ۷۸ میلیون ایرانی یارانه نقدی پرداخت می‌شود که از سال ۱۳۸۹ و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

همچنین در دهم هر ماه یارانه معیشتی برای حدود ۶۷ میلیون نفر از یارانه بگیران نقدی پرداخت می‌شود که مبلغ آن به تناسب اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان متغیر بوده و از آبان ماه ۱۳۹۸ و با افزایش قیمت بنزین واریز می‌شود.

یارانه ۱۵۰ هزار تومانی جدا از این دو پرداخت است و دولت در بهمن‌ماه نیز به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رقم ۱۰۰ هزار تومانی برای حدود ۳۲ میلیون نفر در چهار دهک پایین پرداخت کرده بود.

مردم چه می گویند ؟

همانند یارانه ۲۲ بهمن ماه، بسیاری از کسانی که یارانه دریافت نکرده‌اند اما خود را مشمول دریافت آن می‌دانند نسبت به عدم واریز اعتراض دارند. بسیاری نیز می‌گویند که متناسب با تعداد اعضای خانوار یارانه دریافت نکرده‌اند.

«من یک خانواده ۳ نفره هستم که تحت پوشش کمیته امداد امام هم هستم ولی فقط ۱۵۰ تومن برام واریز شده چرا بیکار ومشکل قلبی هم دارم»

«ما ۳ نفر بودیم همش ۱۵۰ برامون ریختن چرا یعنی اینها نباید بخورن»

«خانواده ما ۵ نفر بودیم ۱۵۰ ریختن بقیه ش نمی ریزن»

«ما هم ۴ نفر هستیم یارانه ۲۲ بهمن هیچی برامون نریختن الان ک برا معشیتی ریختن فقط برا دونفرمون ریختن نه خونه داریم نه ماشین نه ملک تو خونه کرایه ای هستیم»

«چرا در تاریخ ۲۵ اسفند به ما که ۵نفریم ۳۰۰ دریافت کرده ایم»

«برای ما ۴ نفریم ۲۰۰ ریختن»

طبق اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها باید این یارانه برای همه‌ی اعضای این ۱۲ میلیون خانوار واریز شود. این که برخی خانوارها می‌گویند به تعداد اعضا واریز نشده و مبلغ پرداختی کمتر بوده از احتمال خطا در واریز یارانه نوروز حکایت دارد.

منبع: تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار