خوردن هر روز پنیر ضرر دارد؟

پنیر گاهی اوقات به دلیل چربی و نمک بالا، کنار گذاشته می‌شود؛ اما آیا پنیر زیاد برای بدن مضر است؟ مصرف روزانه پنیر چه فوایدی دارد؟

خوردن هر روز پنیر ضرر دارد؟

به گزارش زنهار، پنیر مغذی است و انواع مختلفی دارد. پنیر دارای پروتئین، چربی، کلسیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین B12 است که آن را به یکی از مواد غذایی مهم برای رژیم غذایی متعادل تبدیل می‌کند.

با این حال، گاهی به دلیل چربی و نمک بالایی که دارد، کنار گذاشته می‌شود.

میزان مصرف روزانه کلسیم

بیشتر پنیرها سرشار از کلسیم هستند، اما پنیرهای سفت نسبت به پنیرهای نرم کلسیم بیشتری دارند.

یک وعده یا ۴۲ گرم پنیر چدار حاوی حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم است که تقریباً یک سوم نیاز روزانه شما به کلسیم می‌باشد.

بزرگسالان بین ۱۹ تا ۵۰ سال روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

روده سالم

در حالی که تمرکز بیشتر روی پروبیوتیک‌های ماست است؛ برخی از پنیرها مانند پنیر سوئیسی، چدار، پنیر دلمه، گودا، ادام و گرویر نیز دارای پروبیوتیک هستند.

خوردن پنیر تازه و نپخته بهتر است، زیرا گرما می‌تواند پروبیوتیک‌ها را از بین ببرد.

سلامت دهان و دندان

خوردن پنیر برای سلامت دهان و دندان نیز مفید باشد. وجود پروبیوتیک‌ها در پنیر بر انواع باکتری‌ها و ترکیبات ایمونولوژیک بزاق تأثیر مثبت می‌گذارد. علاوه بر این بزاق را تحریک کرده و خطر خشکی دهان را کاهش می‌دهد و در نهایت مانع از پوسیدگی دندان، بیماری لثه، زخم‌های دهان و مشکل جویدن و بلع خواهد شد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

حدود ۶۰ درصد چربی پنیرها را چربی‌های اشباع شده تشکیل می‌دهند. در حالی که چربی‌های اشباع شده باعث افزایش خطر بیماری قلبی می‌شود، این یافته را نمی‌توان تعمیم داد.

به عبارت دیگر، همه چربی‌های اشباع یکسان نیستند و آنهایی که در پنیر یافت می‌شوند، نمی‌توانند منجر به افزایش خطر بیماری قلبی شوند.

مراقب مصرف سدیم خود باشید

سدیم به پنیر اضافه می‌شود تا رشد باکتری‌ها و قارچ‌هایی که باعث فساد می‌شوند به حداقل برسد. سدیم طعم پنیر را بهتر کرده و آن را خوش طعم تر می‌کند. با این حال، مصرف زیاد سدیم می‌تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

از نظر سدیم، چدار، موزارلا و سوئیس سدیم کمتری دارند.

مبارزه با عدم تحمل لاکتوز

اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، ممکن است از خوردن لبنیات حاوی لاکتوز اجتناب کنید. اما طبق مقاله منتشر شده در سال ۲۰۲۰، شما می‌توانید از خوردن پنیر حاوی لاکتوز، به ویژه پنیرهای قدیمی و سفت که لاکتوز کمی دارند، لذت ببرید.

کدام پنیر برای خوردن روزانه بهتر است؟

مصرف مقادیر متوسط ​​پنیر و ماست به عنوان بخشی از الگوی غذایی، شما را در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کند. به طور کلی، پنیر موزارلا، چدار، سوئیسی و پنیر دلمه از انواع پنیرهای برتر هستند، اما همه‌ی پنیرها می‌توانند بخشی از رژیم غذایی شما باشند به شرطی که در حد متعادل استفاده شوند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار