ضربه مهلک رتبه بندی معلمان به این دسته از معلمان

حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: نظام آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، بر مبنای شیوه‌نامه وزارت‌خانه تنظیم شد

ضربه مهلک رتبه بندی معلمان به این دسته از معلمان

به گزارش زنهار، حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: نظام آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، بر مبنای شیوه‌نامه وزارت‌خانه تنظیم شد. خروجی کار آنگونه که مورد انتظار اعضای کمیسیون آموزش مجلس بود، اجرا نشد و ۷۰ هزار نفر از معلمان شامل رتبه‌بندی نشده‌اند.

رتبه‌بندی معلمان مراحل اجرایی خود را سپری می‌کند اما آنطور که پیدا است بر مبنای روند پیش‌بینی شده مجلس و آیین‌نامه مصوب پیش نرفت. حدود ۷۰ هزار معلم که جز طرح مهرآفرین بودند و دولت برای آنها رتبه‌بندی را اجرایی نکرد. مجلسی‌ها این ماجرا را سرپیچی از آیین‌نامه می‌دانند و معترض هستند. به گفته یکی از نماینده مجلس این معلمان مراحل گزینش و جذب را گذرانده اند و امروز به صورت پیمانی برای آموزش و پرورش کار می‌کنند؛ بنابراین نباید از طرح رتبه‌بندی کنار گذاشته شوند.

دولت پیش از اصلاح آیین‌نامه شرط قبولی در آزمونی را برای معلمان مهر آفرین قرار داد که نمایندگان مجلس آن را رد کردند و در شان معلمان ندانستند. چرا که آنها نیز مانند دیگر همکاران خود به فعالیت مشغولند و دوره‌های ضمن خدمت را نیز گذرانده‌اند. در چند روز اخیر شاهد پیگیری‌ها و درخواست‌های خانه ملتی‌ها برای رسیدگی به این گروه از معلمان بودیم. اعمال سلیقه در بررسی معیار‌ها و شایستگی‌های معلمان نیز موضوعی بود که برای همگان سوال بود. اساسا تا چه میزان می‌توان مطمئن بود که سلیقه در بررسی شاخص‌ها مطرح نیست؟ رتبه معلمان بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ چرا پس از سال‌ها معطلی برای تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان در حق گروهی، آن هم در مرحله اجرای آن اجحاف شده است؟ مبلغ پرداختی علی‌الحسابی که گفته شده به حساب معلمان واریز می‌شود، چقدر است و بر اساس چه اولویتی پرداخت خواهد شد؟ پرونده رتبه‌بندی به صورت تمام و کمال چه زمان بسته می‌شود؟‌

برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس یازدهم رفتیم که در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: رتبه‌بندی معلمان قانونی بوده که در شورای نگهبان تایید شده و سپس برای اجرا به مجلس بازگشته است. نظام آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، بر مبنای شیوه‌نامه وزارت‌خانه تنظیم شد.  خروجی کار آنگونه که مورد انتظار اعضای کمیسیون آموزش مجلس بود، اجرا نشد و ۷۰ هزار نفر از معلمان شامل رتبه‌بندی نشده‌اند. البته مجلس پیگیر شده تا این موضوع حل شود و امیدواریم که مشکلات اجرای آیین‌نامه رتبه‌بندی برطرف شود. در دو سه روزه گذشته پیام‌ها و پیگیری‌های مجلسی‌ها از طریق رسانه‌ها و جرائد مشاهده شد و دغدغه‌های نمایندگان و کمیسیون درباره این ۷۳ هزار نفر نیز همچنان ادامه دارد. امیدواریم با پیگیری های مجلس این تعداد از معلمان نیز شامل رتبه‌بندی شوند. با نامه‌نگاری‌هایی که از طریق کمیسیون آموزش و رئیس مجلس قالیباف صورت گرفته، دولت قول مساعد برای پذیرفتن این امر داده است تا معلمان به حقوق خود برسند.

مهرآفرینانی که در حق آن‌ها اجحاف شد

حاجی پور درباره رتبه بندی معلمان بازنشسته و مهرآفرینان اظهار کرد: وضعیت رتبه‌بندی معلمان بازنشسته در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است و منتظر نتایج حاصل از این رایزنی‌ها هستیم. معلمان طرح مهرآفرین ۷۰ هزار نفر هستند که همچنان در حال تدریس اند. مدیر یا معاون مدارس به طور کلی مانند یک معلم حقوق می‌گیرند. برای تغییر وضعیت این دسته از معلمان باید دولت اقدام می‌کرد. درحال‌ حاضر مجلس پیگیر است تا رتبه‌بندی شامل این معلمان نیز شود.

پرداختی‌های علی‌الحساب بر چه اساسی است؟

وی درباره میزان پرداختی علی‌الحساب به معلمان توضیح داد: این امر بر اساس امتیازاتی است که معلمان دارند. معلمان دوره‌های ضمن خدمت را گذرانده‌اند، در طول این سال‌ها ارزشیابی شده‌اند و همچنین مدارک، رتبه تحصیلی و امتیازات لازم را دارند. بنابراین این دسته از معلمان نباید برای رتبه بندی هیچ مشکلی داشته باشند. مجلس درخواست پیگیری هر چه سریعتر این موضوع را از دولتی ها داشته‌ است.

بودجه بر اساس مستندات دولت تعیین شده

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره اساس رتبه بندی و تاثیر مدرک تحصیلی در آن خاطرنشان کرد: کمیسیون رتبه‌بندی ابتدا، تمام معلمان را بر اساس جایگاه ارائه شده توسط خود و همچنین بر مبنای آیین‌نامه شورای اجرا‌ کننده احکام، معاون سرمایه انسانی و کارگزینی وزارت آموزش و پرورش رتبه بندی را تنظیم، تدوین و اجرا می‌کنند. مجلس در کمیسیون تطبیق بودجه، تعداد لایحه‌ای را که دولت درباره رتبه‌بندی فرستاده را دیده است. مجلس براساس همان لایحه‌ها و تعداد نفراتی که بر اساس آن به مجلس معرفی شده، بودجه در نظر گرفته است؛ بنابراین آنها باید فکری برای این موضوع هم بردارند.

دیدگاه شما
پربازدیدترین اخبار