جانشین پوتین مشخص شد!

مدت‌هاست شایعاتی در مورد بیمار بودن ولادیمیر پوتین به گوش می‌رسد . شایعه‌ای که بخصوص بعد از حمله وی به اوکراین قوت گرفته و گفته می‌شود رفتار تهاجمی و خصم آمیز او به تأثیرات بیماری در وی ارتباط دارد.

جانشین پوتین مشخص شد!

به گزارش زنهار، مقامات روسیه این مطلب را رد می‌کنند چنانکه دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که در ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی در غرب درباره سلامت رئیس‌جمهور وجود داشته است، اما گزارش‌ها درباره بیمار بودن او چیزی جز اخبار ساختگی نیست.

 

همچنین ویلیام برنز رئیس سازمان سیا در مجمع امنیتی آسپن در کلرادو گفت: شایعات زیادی در مورد سلامت رئیس‌جمهور پوتین وجود دارد و تا آنجا که می‌توانیم بگوییم او کاملاً سالم است.

شایعات در مورد بیماری پوتین درست باشد یا غلط، همه را وادار کرده است که به‌طورجدی به این فکر کنند که اگر پوتین برود چه اتفاقی می‌افتد.عده‌ای بر این باورند که با رفتن پوتین رژیم او با خودش خواهد رفت و روسیه شاهد پرسترویکای جدیدی خواهد بود و برخی بر این باورند که ممکن است بعد از پوتین فردی به قدرت برسد که حتی از پوتین هم محافظه‌کارتر باشد.

در هر صورت، ابهام عمیقی در مورد اینکه چه چیزی در آینده رخ خواهد داد و چه کسی به قدرت خواهد رسید وجود دارد.

قانون اساسی روسیه مشخص نکرده است که اگر رئیس‌جمهور در زمان ریاست جمهوری فوت کند چه اتفاقی خواهد افتاد. فقط به این اشاره دارد که رئیس‌جمهور می‌تواند بنا به دلیل بیماری از کار خود استعفا بدهد.

بر اساس قانون اساسی روسیه، در صورتی که رئیس‌جمهور نتواند وظایف خود را انجام دهد، نخست‌وزیر موقتاً رئیس‌جمهور می‌شود؛ اما اختیارات رئیس‌جمهور موقت محدود است: او نمی‌تواند دومای دولتی را منحل کند، برای همه‌پرسی دعوت کند یا بازنگری در قانون اساسی را پیشنهاد دهد. این احتمال وجود دارد که این رویه در مورد مرگ رئیس‌جمهور هم ساری و جاری باشد.

پس اگر پوتین بیماری مرگباری داشته باشد دو سناریو محتمل است.۱- پوتین فرصت لازم برای اینکه فرد منتخب خود را اینک به‌عنوان نخست‌وزیر به کار بگمارد تا بعد از مرگش او جانشین شود، خواهد داشت. در این حالت همه چیز بعد از رفتن او واضح خواهد بود ۲- پوتین فرصت انتخاب جانشین پیدا نخواهد کرد که در این صورت دو حالت متصور است. اگر پوتین در اوج قدرت و موفقیت از دنیا برود به احتمال زیاد جانشین وی از نیروهای امنیتی دنباله‌روی وی و یا حتی تندروتر خواهد بود اما اگر پوتین در جنگ اوکراین شکست بخورد و در حالی که محبوبیتش کاهش پیدا کرده از دنیا برود، بلوک طرفدار جنگ تضعیف می‌شود و عرصه به دست اپوزسیون خواهد افتاد.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار