فدراسیون فوتبال پرونده همکاری با VAR مشکوک را بست

از فدراسیون فوتبال خبر می رسد پرونده همکاری با شرکت مشکوک هنگ کنگی بسته شده است.

 فدراسیون فوتبال پرونده همکاری با VAR مشکوک را بست

به گزارش زنهار، فدراسیون فوتبال که مدعی بود نمایندگان مجلس VAR را گروگان گرفته اند، سرانجام دست از اصرار به همکاری با شرکت مشکوک هنگ کنگی کشید و پرونده همکاری با این شرکت که نه سیستم کمک داور ویدیویی اش مورد تایید فیفا بود و نه کنفدراسیون فوتبال آسیا حاضر می شد تجهیزاتش را تایید کند بسته شد.

استعلام برای انتخاب طرف قرارداد جدید

اگرچه فدراسیون فوتبال تا این لحظه هنوز خبر دست کشیدن از همکاری با این شرکت مشکوک به همکاری با رژیم تل آویو را به صورت رسمی منتشر نکرده اما منابع آگاه خبری از داخل فدراسیون خبر می دهند مذاکرات ابتدایی با یکی دیگر از شرکت ها آغاز شده و فدراسیون فوتبال شرکت دیگری که احتمالا باید همان شرکت روسی باشد را برای همکاری انتخاب کرده و در حال استعلام از فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و نهادهای بالادستی داخلی است تا این بار از طریق قانون و نه از طریق غلامرضا علیخانی که احتمالا به دلیل کنار گذاشته شدن از پروژه VAR تصمیم به شکایت از رسانه طرفداری گرفته، نسبت به انتخاب شرکت طرف قرارداد خود در پروژه VAR اقدام کند.

خروج واسطه ها از قرارداد VAR

چند روز قبل از دادسرای فرهنگ و رسانه برای مدیرمسئول رسانه طرفداری احضاریه ای آمد که نشان می داد غلامرضا علیخانی و رابر دومان، همان شرکتی که خودش را طراح سوپرمارکت و هایپر مارکت معرفی می کند و با توصیه فدراسیون فوتبال به نماینده آل اشپورت در ایران، وارد قرارداد پوشاک تیم ملی شد و به گفته وحید جعفری، نماینده آل اشپورت در ایران هیچ کمکی هم در راه اجرای این قرارداد نکرد و هیچ نقشی هم در تامین لباس تیم ملی نداشت، از رسانه طرفداری شکایت کرده اند. به گفته حسین شریفی، سخنگوی فدراسیون فوتبال، غلامرضا علیخانی این بار تحت پوشش شرکت دینا گروپ قصد نقش آفرینی در پروژه VAR را داشت (رجوع شود به برنامه ورزشگاه) که حالا با بسته شدن پرونده شرکت مشکوک هنگ کنگی، به نظر می رسد دیگر هیچ جایی در پروژه تجهیزات کمک داور ویدیویی نداشته باشد. با این حساب راحت تر می توان درک کرد ریشه ناراحتی غلامرضا علیخانی از رسانه طرفداری چیست و چه چیزی باعث شکایت او از طرفداری شده است!

آغاز پروژه با آموزش داوران

به هرحال از داخل فدراسیون فوتبال خبر می رسد شرکتی که احتمالا باید اسلومو روسیه باشد، برای همکاری با فدراسیون برای واردات تجهیزات کمک داور ویدیویی انتخاب شده و قرار است پس از رسیدن پاسخ استعلام ها، همکاری با این شرکت برای تجهیز ورزشگاه آزادی و سایر ورزشگاه های محل برگزاری لیگ برتر و حتی لیگ آزادگان آغاز شود. فدراسیون فوتبال قصد دارد ابتدا داوران را برای استفاده از این سیستم آموزش بدهد.

میزبانی تیم ملی بدون VAR مقابل عراق و امارات

گویا دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز در نامه ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا، موضوع قطع همکاری با شرکت مشکوک هنگ کنگی را اطلاع داده و اعلام کرده ایران برای همکاری با یک شرکت مورد تایید فیفا که موفق به رعایت تمامی استانداردهای فیفا شده، قدم های اولیه را برداشته اما در دو بازی خانگی تیم ملی مقابل عراق و امارات که بهمن ماه در ورزشگاه آزادی برگزار می شود نمی تواند سیستم VAR را در آزادی نصب کند که گویا این موضوع هم با موافقت کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه شده و آنها اعلام کرده اند میزبانی ایران در آزادی بدون VAR در این دو بازی مقابل عراق و امارات بلامانع است.

حقانیت طرفداری اثبات شد

این پاسخ کنفدراسیون فوتبال آسیا یک بار دیگر ثابت می کند تمام ادعاهای قبلی مسئولان فدراسیون فوتبال مبنی بر این که میزبانی تیم ملی به VAR بستگی دارد و اگر این سیستم را نداشته باشیم میزبانی را از ما می گیرند و فیفا میزبانی ما را مشروط به VAR و ما را ملزم به نصب این سیستم در آزادی کرده، کذب محض بوده است. رسانه طرفداری در تمام ماه های اخیر بارها تاکید کرد مطابق نامه های کنفدراسیون فوتبال آسیا به هیچ وجه تیم ملی ملزم نیست برای میزبانی از حریفان خود در بازی های انتخابی جام جهانی، در ورزشگاه خانگی خود سیستم کمک داور ویدیویی داشته باشد.

چهل و چند هزار یورو کو؟

قرار است در قدم اول تجهیزات مورد تایید فیفا که احتمالا از شرکت روسی خریداری می شود، در آزادی نصب و برای آموزش داوران مورد استفاده قرار بگیرد و سپس با جذب اسپانسر، سیستم کمک داور ویدیویی در همه ورزشگاه های محل برگزاری لیگ برتر و لیگ آزادگان نصب شود تا به باشگاه ها که باید هزینه این سیستم را بپردازند کمتر فشار اقتصادی وارد شود و بازی های لیگ برتر و لیگ آزادگان از فصل آینده با کمک داور ویدیویی قضاوت شود.

حالا باید پرسید آن چهل و چند هزار یورویی که فدراسیون فوتبال بابت اجاره اسباب بازی هنگ کنگی از بیت المال هزینه کرد چه می شود و چرا فدراسیون فوتبال این همه انرژی را برای همکاری با یک شرکت مشکوک هنگ کنگی که نمایندگان مجلس می گیوند وابستگی اش به اسراییل اثبات شده تلف کرد؟ تکلیف واسطه ها و تلاش های نافرجام شان چه می شود؟

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار