متهمان ردیف اول ناکامی استقلال؛ مدیران ضعیف!

به نظر می‌رسد یکی از علل عدم موفقیت استقلال در لیگ بیست‌ودوم، عملکرد مدیران باشگاه در بازار نقل‌وانتقالات بوده است.

متهمان ردیف اول ناکامی استقلال؛ مدیران ضعیف!

به گزارش زنهار، استقلال با وجود شکست دادن مس رفسنجان در هفته بیست‌ونهم لیگ برتر شانس قهرمانی در لیگ بیست‌ودوم را از دست داده و آبی‌ها در هفته پایانی دیداری تشریفاتی باید مقابل تراکتور تبریز به میدان بروند؛ آن‌هم در شرایطی که نه‌تنها شانس قهرمانی برای استقلال از بین رفته، بلکه به دلیل ناکامی در بازی رودررو مقابل سپاهان حتی در صورت شکست طلایی‌پوشان مقابل مس کرمان، رتبه دوم جدول در اختیار استقلال قرار نخواهد گرفت و شاگردان ریکاردو ساپینتو به عنوان سومین تیم فصل را به پایان می‌برند. آبی‌پوشان پایتخت امید زیادی داشتند تا بعد از قهرمانی قاطعانه در فصل گذشته با ثبت رکوردهای بی‌نظیر بتوانند دبل قهرمانی کنند اما دست استقلال از جام قهرمانی لیگ بیست‌ودوم کوتاه ماند تا همه تمرکز آبی‌ها روی موفقیت در جام حذفی باشد. در این میان به نظر می‌رسد در کنار مشکلات فنی، می‌توان از بحران مدیریتی استقلال به عنوان یکی از مهم‌ترین علت‌های ناکامی آبی‌ها در کسب جام قهرمانی لیگ برتر یاد کرد؛ از تغییر سریالی مدیران عامل که باعث شد تا سا پینتو در طول یک فصل با 3 مدیر مختلف کار کند تا عملکرد ضعیف در بازار نقل‌وانتقالات!

تیمی که دیر بسته شد و خریدهای کارشناسی‌نشده!

مدیران باشگاه پرسپولیس با علم به اینکه همچنان با یحیی گل‌محمدی قرار است کار خود را ادامه بدهند، وارد مذاکره برای تمدید قرارداد بازیکنان کلیدی‌شان و البته خرید فهرست بازیکنان مدنظر گل‌محمدی شدند. در این شرایط، آبی‌ها درگیر انتخاب سرمربی بودند و در حالی‌که مدیران وقت باشگاه استقلال مدعی شدند که فرهاد مجیدی قراردادی 3ساله با آبی‌ها دارد اما بدون پرداخت غرامت، مجیدی از استقلال جدا شد و بعد از یک فرآیند طولانی و البته جنجالی و مطرح شدن اسامی مختلف، سرانجام نیمکت آبی‌ها به ریکاردو ساپینتو رسید. ریکاردو ساپینتو در شرایطی به ایران سفر کرد که پیش از انعقاد قرارداد این سرمربی، مدیران باشگاه استقلال برای عقب نماندن در کورس رقابت برای جذب بازیکن، بدون نظر سرمربی پرتغالی وارد مذاکره با گزینه‌های مختلف شده بودند تا بازیکنان متعددی وارد فهرست استقلال شوند. ریکاردو سا پینتو بعد از آنکه هدایت استقلال را پذیرفت، تنها درخواست جذب مهدی قایدی و محمد محبی را داشت؛ آن‌هم در شرایطی که حضور سجاد شهباززاده در استقلال قطعی شده بود و مدیران وقت باشگاه با امید حامدی‌فر، محمد حسینی، محمدحسین زواری، رضا میرزایی و البته پیمان بابایی هم مذاکرات خود را انجام داده بودند و چشم‌انتظار معرفی سرمربی بودند تا بعد از آن به سراغ رونمایی از خریدهای تابستانی خود بروند! محبی و قایدی در شرایطی به فهرست استقلال اضافه شدند که مسابقات لیگ برتر آغاز شده بود و بعد از شکست در مقابل سپاهان، قرارداد دو ستاره بوشهری آغاز شد تا در دیرهنگام‌ترین زمان ممکن فهرست آبی‌ها برای حضور در لیگ بیست‌ودوم بسته شود. نکته مهم اینکه به جز محبی و قایدی، سایر بازیکنان با تصمیم سا پینتو به فهرست استقلال اضافه نشدند تا سرمربی استقلال برای سازگار کردن این بازیکنان با برنامه‌های تاکتیکی‌اش چالش بزرگی را در مقابل خود ببیند.

وعده‌های بی‌سرانجام علی فتح الله زاده

استقلال در اتفاقی کم‌سابقه در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل تنها تیمی بود که هیچ خریدی انجام نداد؛ آن‌هم در شرایطی که ریکاردو سا پینتو بارها نسبت به نیاز تیمش در زمینه جذب هافبک بازی‌ساز و مهاجم تمام‌کننده صحبت کرده بود و علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال بارها به هواداران این تیم وعده داد که می‌خواهد دو بمب بترکاند و برای تقویت خط هافبک و خط حمله استقلال با دو نام بزرگ به توافق رسیده و به‌زودی از خریدهای خود رونمایی می‌کند!

فتح‌الله‌زاده در شرایطی این وعده‌ها را مطرح می‌کرد که مشخص شد پنجره نقل‌وانتقالاتی آبی‌ها به واسطه شکایت آندره‌آ استراماچونی بسته شده و ناتوانی مدیران وقت استقلال در زمینه پرداخت مطالبات استراماچونی باعث شد تا خرید بازیکن جدید هم منتفی شود. در واقع استقلالی‌ها نه‌تنها بازیکن جدیدی به خدمت نگرفتند بلکه با جدایی عزیزبک آمانوف و سیاوش یزدانی، دست سا پینتو برای انتخاب ترکیب تیمش بسته‌تر هم شد تا در شرایطی کاملاً متفاوت سرخابی‌ها نقل‌وانتقالات را بگذرانند. پرسپولیسی‌ها در نقل‌وانتقالات تابستانه موفق به جذب ستارگان نامداری شدند؛ از جمله علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، گیورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی، سعید صادقی، یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته و در نقل‌وانتقالات زمستانی هم فهرست پرسپولیس با جذب عیسی آل‌کثیر و لیاندرو پریرا تقویت شد تا بدون‌تردید یکی از علل موفقیت پرسپولیس در لیگ بیست‌ودوم در مقایسه با حریف سنتی‌اش، عملکرد بهتر سرخ‌ها در بازار نقل‌وانتقالات باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار