28 روز سرنوشت‌ساز در انتظار فوتبال ایران؛ سرخابی‌ها حذف می‌شوند؟

همگان چشم‌انتظار فرارسیدن 10 خرداد و تعیین سرنوشت صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی برای سرخابی‌های پایتخت هستند.

28 روز سرنوشت‌ساز در انتظار فوتبال ایران؛ سرخابی‌ها حذف می‌شوند؟

به گزارش زنهار، کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال فعالیت خود را در روزهای گذشته رسماً آغاز کرده و در حال بررسی اسناد و مدارک ارائه شده از سوی باشگاه‌های ایرانی است تا در زمینه صدور مجوز حرفه‌ای اقدامات لازم را انجام داده و مراتب را به کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش کند. باشگاه‌های مختلفی از جمله استقلال، پرسپولیس، نساجی مازندران، سپاهان اصفهان، گل‌گهر سیرجان و تراکتور تبریز مدارک خود را در زمینه دریافت مجوز حرفه‌ای روی سامانه بارگذاری کرده‌اند اما هنوز مجوزی برای هیچ‌کدام از تیم‌ها صادر نشده است. مسئولان فدراسیون فوتبال با توجه به تغییر ساختار مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مدعی شده‌اند که قهرمان فصل گذشته لیگ برتر و جام حذفی و قهرمان فصل جاری لیگ برتر و جام حذفی تیم‌هایی هستند که می‌توانند در فصل جدید رقابت‌های آسیایی شرکت کنند اما در این میان مطرح بودن موضوع دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی باعث شده تا احتمالاً در 4 سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا تغییراتی ایجاد شود و حتی روی کاغذ احتمال صعود تیم‌های چهارم و پنجم جدول رده‌بندی به مسابقات آسیایی دور از ذهن نیست!

بدهی‌ها در کنار مالکیت مشترک، گریبان‌گیر استقلال در راه آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا تا یازدهم فروردین‌ماه به تیم‌ها مهلت داده بود تا در زمینه مسائل مالی، بدهی‌های خود را پرداخت کرده و اسنادشان را در سامانه بارگذاری کنند. در این میان، مهم‌ترین چالش برای استقلال به عنوان قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، بدهی این باشگاه به آندره‌آ استراماچونی بود؛ هر چند که در کنار استراماچونی، چهره‌هایی مانند لئوناردو پادووانی و احمد موسوی هم با شکایت خود به کمیته انضباطی فیفا برای آبی‌ها دردسرساز شده بودند اما در آن مقطع مدیران باشگاه استقلال موفق به پرداخت بدهی‌ها نشدند.

مدیران استقلال در روزهای گذشته در تلاش بوده‌اند که بدهی‌های خود را به حساب طلبکاران واریز کنند اما با وجود گذشت زمان از مهلت قانونی کنفدراسیون فوتبال آسیا، هنوز فرآیند تسویه‌حساب با طلبکاران داخلی و خارجی انجام نشده و طبق اعلام سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال، با وجود پرداخت کامل مطالبات استراماچونی، هنوز این سرمربی ایتالیایی رضایت نداده تا عملاً شانس استقلال برای حضور در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا به صفر برسد. در کنار موضوع عدم شفافیت مالی، استقلالی‌ها با چالشی به نام مالکیت مشترک هم مواجه هستند که برگزاری مجمع اخیر با مدیریت وزیر ورزش‌وجوانان نشان داد که همچنان تفکیک مالکیت انجام نشده تا آبی‌ها در یک‌قدمی حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار گیرند.

کابوس بدهی «برانکو» علیه سرخ‌ها

پرسپولیسی‌ها امید به آن دارند که بتوانند در فصل جاری لیگ برتر و یا جام حذفی فاتح رقابت‌ها شوند و سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به‌دست آورند. در حال حاضر شرایط برای دریافت سهمیه آسیایی برای شاگردان یحیی گل‌محمدی مساعد است، اما آن‌ها هم به مانند رقیب سنتی‌شان در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی چالش‌های بزرگی را در مقابل خود می‌بینند و در شرایطی که تصور می‌شد با توجه به پرداخت مطالبات بوژیدار رادشوویچ، مشکل مجوز پرسپولیس حل‌وفصل شود اما آخرین پیگیری‌ها نشان می‌دهد که صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی برای پرسپولیس هم احتمالاً میسر نخواهد بود.

سرخ‌پوشان پایتخت در مسیر تسویه بدهی‌های خود نتوانسته‌اند بدهی مالیاتی برانکو ایوانکوویچ را پرداخت کنند و با توجه به تایید رسمی این خبر از سوی مدیران اداره مالیات، این بدهی می‌تواند در اسناد مالی باشگاه پرسپولیس دردسرساز شده و باعث عدم صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی برای پرسپولیسی‌ها شود. در کنار مشکل مالیاتی به‌وجود آمده، همچنان بحث مالکیت مشترک مطرح است و به مانند مجمع باشگاه استقلال، مجمع باشگاه پرسپولیس هم با حضور وزیر ورزش‌وجوانان برگزار شد تا مشخص شود که همچنان تفکیک مالکیتی انجام نشده و سرخابی‌ها از شانس حداقلی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا برخوردار هستند.

پرونده‌هایی علیه ابقای «سجادی»

حمید سجادی از زمان آغاز به کار خود در وزارت ورزش‌وجوانان به عنوان جانشین مسعود سلطانی‌فر در کسوت وزیر، بارها به واسطه مسائل مختلف به ویژه شرایط خاص فوتبال ایران به مجلس شورای اسلامی رفته و عملکرد او مورد سوال نمایندگان قرار گرفته است. با این‌حال سجادی در روزهای گذشته درباره صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی سرخابی‌ها تلاش کرده تا نشان بدهد شرایط عادی بوده و استقلال و پرسپولیس در وضعیتی نسبتاً پایدار در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی قرار دارند.

سجادی در روزهای نخست آغاز به کارش در نقش وزیر ورزش‌وجوانان، با موضوع حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا مواجه شد که وعده داد این اتفاق تکرار نمی‌شود اما حالا با توجه به اسناد و مدارک موجود، به نظر می‌رسد که برای دومین دوره متوالی، استقلال و پرسپولیس در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا هستند و در صورت نهایی‌شدن این حذف، احتمال استیضاح حمید سجادی دور از ذهن نیست. به‌ویژه آنکه در روزهای گذشته در فضای مجازی نام چند چهره مختلف به عنوان کاندیداهای جانشینی سجادی در نقش وزیر ورزش‌وجوانان مطرح شده است.

مصطفی زارعی مسئول کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال اعلام کرده که 10 خردادماه، اسامی تیم‌هایی که توانسته‌اند مجوز حرفه‌ای‌سازی دریافت کنند رسماً اعلام خواهد شد و به نظر می‌رسد 28 روز سرنوشت‌ساز در انتظار سرخابی‌های پایتخت و البته وزیر ورزش‌وجوانان است. باید دید در این فاصله زمانی، آیا اسناد و مدارک موجود می‌تواند شرایط را برای استقلال و پرسپولیس تغییر بدهد یا باتوجه به مشکلات این دو باشگاه، آن‌ها برای دومین فصل پیاپی شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست می‌دهند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار