تصمیمات باورنکردنی در تیم ملی؛ سربازان صفری که دستیار ژنرال شدند!

​نحوه چینش کادرفنی تیم ملی در روزهای گذشته به شدت مورد انتقاد علاقه‌مندان به فوتبال در ایران قرار گرفته است.

تصمیمات باورنکردنی در تیم ملی؛ سربازان صفری که دستیار ژنرال شدند!

به گزارش زنهار، مدیران فدراسیون فوتبال برای انتخاب جانشین کارلوس کی‌روش در تیم ملی به دنبال گزینه‌هایی مانند وینچنزو مونتلا و فلیکس سانچز بودند اما ناتوانی در تامین منابع مالی و در تعامل با وزارت ورزش‌وجوانان در زمینه استفاده از مربیان داخلی، باعث شد تا در نهایت سکان هدایت تیم ملی به امیر قلعه‌نویی برسد تا پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر بعد از یک دهه دوری از تیم ملی مجدداً در کسوت سرمربی کارش را در عرصه ملی دنبال کند. امیر قلعه نویی در شرایطی سکان هدایت تیم ملی را مجدداً پذیرفت که بعد از یک‌دهه حضور چهره‌هایی مانند کارلوس کی‌روش، مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ همگان چشم‌انتظار تغییر و تحولات گسترده در تیم ملی باتوجه به استخدام سرمربی ایرانی بودند. فهرست تیم ملی بعد از حضور امیر قلعه‌نویی دستخوش تغییرات مهمی شد و در 2 بازی که فعلاً سکان هدایت تیم ملی در اختیار قلعه‌نویی بوده، یوزهای ایرانی مقابل تیم‌های ملی روسیه و کنیا شکست‌ناپذیر بودند و یک تساوی و یک برد در کارنامه تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی به‌چشم می‌خورد.

کادرفنی که وزن فنی‌اش سنگین نیست!

سرمربی کهنه‌کار فوتبال ایران در رویای موفقیت در جام ملت‌های آسیا و ابقا در سمتش تا پایان جام جهانی 2026 است که در حال حاضر مهم‌ترین انتقاد به امیر قلعه‌نویی درباره نحوه چینش کادرفنی تیم ملی است که باعث شده تا برخلاف گذشته، نام چهره‌های باتجربه‌ای به‌چشم نخورد و قلعه‌نویی به سراغ مربیان جوانی رفته که یا رزومه خوبی ندارند و یا قرار است اولین تجربه مربیگری خود را در تیم ملی به‌دست آورند! حمید مطهری، سعید الهویی، آندرانیک تیموریان، علی‌اصغر قربانعلی‌پور، آلین دینکا و علی کمانگری دستیاران امیر قلعه‌نویی هستند که گفته می‌شود قرار است یک دستیار خارجی هم به جمع دستیاران قلعه‌نویی اضافه شود که در این زمینه مذاکرات در حال انجام است اما هنوز به صورت رسمی از گزینه نهایی مورد نظر سرمربی تیم ملی و البته مدیران فدراسیون فوتبال رونمایی نشده است. در غیاب مربی خارجی در جمع دستیاران فنی قلعه‌نویی، در حال حاضر انتقادات زیادی از عملکرد سرمربی تیم ملی در زمینه انتخاب دستیار مطرح است. رحمان رضایی هم البته در جمع دستیاران امیر قلعه‌نویی حضور داشت؛ مدافع سابق تیم ملی که در عرصه مربیگری دوره‌های ناموفقی را در تیم‌های برق جدید شیراز، رایکا بابل و البته ذوب‌آهن اصفهان گذرانده بود و قصد داشت در تیم ملی به مانند دوره حضور قلعه‌نویی در تراکتور به عنوان مربی در کنار او باشد. با وجود حضور رضایی در اولین جلسه تمرینی، مسائل سیاسی دامان‌گیر او شد و بعد از توییت جنجالی معاون وزیر ورزش‌وجوانان علیه رحمان رضایی، این مربی جوان از کادرفنی تیم ملی کنار رفت.

ضعیف‌ترین سرمربی نیم‌فصل دوم در تیم ملی!

امیر قلعه‌نویی بعد از جلسه‌ای که با مدیران فدراسیون فوتبال داشت، پیشنهادات خود در زمینه تقویت کادرفنی تیم ملی و البته تدوین برنامه یک‌ساله برای موفقیت تیمش را ارائه کرد و بعد از اتمام جلسه مدعی شد که قرار است خبرهای تکمیلی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شود. یک روز بعد از جلسه قلعه‌نویی با مهدی تاج، سایت فدراسیون فوتبال با انتشار خبری غیرمنتظره اعلام کرد که حمید مطهری به عنوان مربی جدید تیم ملی از سوی امیر قلعه‌نویی انتخاب شده است. مطهری در شرایطی به کادرفنی تیم ملی اضافه شد که هنوز یک ماه از اخراج او از هدایت تیم نساجی مازندران نمی‌گذرد؛ آن‌هم به دلیل اینکه نساجی در نیم‌فصل دوم ضعیف‌ترین تیم بوده و هیچ بردی را به‌دست نیاورده است. باتوجه به این عملکرد فنی و البته تجربه حضور در تیم‌های پرسپولیس، راه‌آهن و صبای قم به عنوان مربی، پارامترهای فنی موردنظر امیر قلعه‌نویی در زمینه انتخاب دستیار مشخص نیست و انتخاب مطهری باعث شده تا سیل انتقادات به سوی سرمربی تیم ملی روانه شود.

 

بدنسازی که باتجربه‌ترین است

علی‌اصغر قربانعلی‌پور که به عنوان مربی بدنساز در تیم ملی مشغول به فعالیت است، در دوره دراگان اسکوچیچ و البته دوره دوم حضور کارلوس کی‌روش به عنوان مربی بدنساز در تیم ملی حضور داشت و می‌توان از قربانعلی‌پور که سابقه حضور در تیم‌هایی مانند استقلال را هم دارد، به عنوان باتجربه‌ترین مربی تیم ملی در حال حاضر دانست. مطمئنا تجربه همکاری در دوره‌های اخیر تیم ملی می‌تواند به کمک قربانعلی‌پور بیاید اما در کنار او، سایر دستیاران قلعه‌نویی تجربه فعالیت در عرصه ملی را ندارند و چهره‌های جوان و جویای‌نامی محسوب می‌شوند! آلین دینکا مربی دروازه‌بانان تیم ملی هم چهره‌ای نسبتاً موفق و شناخته‌شده است؛ مربی‌ای که در حال حاضر در تیم تراکتور تبریز هم مسئولیت دارد و همزمان در تیم ملی هم در نقش مربی دروازه‌بانان فعالیت می‌کند. دینکا قرار بود در ابتدای فصل جاری از تراکتور جدا و به پرسپولیس برود که این انتقال نهایی نشد اما در حال حاضر او در نقش مربی همزمان در تیم‌های ملی و تراکتور، دروازه‌بانان را تمرین می‌دهد.

بی‌تجربه‌ترین‌ها در کنار ژنرال

سعید الهویی و آندرانیک تیموریان در کنار علی کمانگری به عنوان آنالیزور، دیگر چهره‌های ایرانی حاضر در کادرفنی تیم ملی هستند. الهویی به جز همکاری با قلعه‌نویی در تیم‌های گل‌گهر و سپاهان، تجربه مهمی در عرصه مربیگری ندارد اما به نظر می‌رسد در تیم ملی هم در قامت دستیار اول امیر قلعه‌نویی مشغول به فعالیت است تا مشخص شود که این مربی جوان و جویای‌نام، با وجود رزومه نه‌چندان قوی حالا یکی از مهم‌ترین چهره‌های کادرفنی تیم ملی است. آندرانیک تیموریان هم دیگر گزینه جنجالی انتخاب شده از سوی امیر قلعه‌نویی است. تیموریان هیچ تجربه مربیگری ندارد و حالا در اولین تجربه به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شده که در روزهای گذشته، آرزوی موفقیت او برای استقلال در پایان فصل، بسیار حاشیه‌ساز شده بود. در کنار الهویی و تیموریان، استخدام علی کمانگری به عنوان آنالیزور هم یکی دیگر از تصمیمات عجیب امیر قلعه‌نویی بوده است؛ کمانگری به جز همکاری با چند سایت ورزشی، رزومه چندان پرباری در عرصه مربیگری و آنالیزوری ندارد اما حالا در تیم ملی مسئولیت خطیر را برعهده گرفته است.

کادرفنی تیم ملی آن‌طور که مشخص است برخلاف حضور امیر قلعه‌نویی به عنوان پرافتخارترین سرمربی فوتبال ایران، با حضور مربیان سرشناسی چینش نشده که انتظار می‌رود انتخاب یک دستیار خارجی قدرتمند بتواند به چالش‌ها در تیم ملی پایان بدهد و به نوعی باعث تقویت کیفیت کادرفنی تیم ملی ایران شود تا باتوجه به در پیش بودن مسابقات جام ملت‌های آسیا، با کادری مجرب ایران بتواند در  این مسابقات حضور یابد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار