آقای‌گل‌های بی استفاده فوتبال ایران!

آقای گل‌های سال‌های اخیر لیگ برتر در رقابت‌های امسال تاکنون آمار ضعیفی را به ثبت رسانده‌اند.

آقای‌گل‌های بی استفاده فوتبال ایران!

به گزارش زنهار؛ کم گل بودن بازی‌ها یکی از مسائلی است که در بیست‌ودومین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال در ذوق می‌زند. در 111 بازی تاکنون تنها 199 توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده که میانگین گل‌های رد و بدل شده در هر دیدار لیگ را به عدد 1.792 رساند. آماری که قابل مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس هم نیست.

هفته چهارم مسابقات سه تساوی «صفر - صفر» در بر داشت و تعداد تساوی‌های بدون گل را به عدد 27 رساند که آمار 24.3 درصد بازی‌ها را شامل می‌شود. البته نتیجه «یک بر صفر» در 28 مسابقه رقم خورده و پُرتکرارترین نتیجه لیگ امسال به شمار می‌رود. به این ترتیب می‌توان گفت در نیمی از دیدارها (49.5 درصد بازی‌ها) حداکثر یک گل به ثمر رسیده که نکته‌ای تأسف‌بار برای فوتبال ایران محسوب می‌شود.

صرف‌نظر از مسائلی چون اتفاقات غیرفوتبالی، غیبت تماشاگران و راحت‌تر بودن کسب امتیاز از راه بازی تدافعی که پیش‌تر به آن پرداختیم، مهاجمان زهردار فصل‌های گذشته امسال به توفیق خاصی دست نیافته‌اند. آمار گلزنی مهاجمانی مانند شهریار مغانلو، پیمان بابایی و علی قربانی نشان‌دهنده اُفت محسوس آنهاست. همچنین هیچ‌یک از پنج مهاجم که سابقه آقای گلی لیگ برتر را دارند و در لیگ بیست‌ودوم به میدان می‌روند، نتوانستند مانند سال‌های قبل بدرخشند.

گادوین منشا که لیگ بیست‌ویکم را با آقای گلی به پایان رساند، امسال میانه‌ای با گلزن فصل 01-1400 ندارد. منشا فصل گذشته 14 بار دروازه رقبای مس رفسنجان را گشود که هفت گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، اما پنالتی تیمش برابر ذوب‌آهن را در هفته سوم از دست داد. محمد ربیعی در دیدار مقابل ملوان، منشا را از دقیقه 84 به زمین فرستاد و برای دیدار با استقلال به او میدان نداد. منشا در این فصل نه گلی زده و نه گلی برای هم‌تیمی‌هایش ساخته است.

سجاد شهباززاده نیز که دو فصل قبل با سپاهان اصفهان آقای گل شد، در ابتدای فصل به استقلال پیوست تا خاطرات دو سال درخشان خود در جمع آبی‌ها را زنده کند. امسال اما شرایط برای مهاجم شماره 10 استقلال واژگون پیش رفت و شهباززاده  تاکنون همانند لیگ شانزدهم ناکام مانده است. او ابتدای فصل در ترکیب اصلی استقلال به میدان می‌رفت، اما پیمان بابایی رفته‌رفته به مهاجم اصلی آبی‌ها تبدیل و شهباززاده به نیمکت تبعید شد.

لوسیانو پریرا که مسن‌ترینِ این نفرات به شمار می‌رود، تاکنون بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. شیمبا (لقب پریرا) که یکی از ارکان موفقیت فولاد خوزستان در لیگ قهرمانان آسیا بود، امسال به دوره چهار ساله حضورش در این تیم پایان داد و مس رفسنجان را به‌عنوان مقصد بعدی خود برگزید. این مهاجم پابه‌سن‌گذاشته در بازی‌های قبلی مس دو بار موفق به گلزنی شده و یک پاس گل به هم‌تیمی‌های خود داده است. شیمبا در لیگ هجدهم 16 گل زده بود که امسال فاصله زیادی با این میانگین گلزنی دارد.

کی‌روش استنلی زمستان 1400 با گل‌گهر سیرجان قرارداد بست تا سومین همکاری خود را با امیر قلعه‌نویی تجربه کند. مهاجم بلندقامت برزیلی تاکنون دو گل برای گل‌گهر ساخته و یک بار هم دروازه نفت مسجدسلیمان را گشود. کی‌روش در کنار رضا شکاری مهاجم اصلی تیم ژنرال در رقابت‌های امسال محسوب می‌شود، اما همانند دیگر آقای گل لیگ هجدهم تاکنون نتوانسته درخشش خود را در این مسابقات تکرار کند.

شیخ دیاباته، دیگر آقای گل لیگ برتر است که در لیگ بیست‌ودوم نیز به میدان می‌رود. دیاباته که 15 بار دروازه رقبای استقلال در لیگ نوزدهم باز کرد، این فصل به پرسپولیس پیوست که بیشتر دیدارهای سرخپوشان را به دلیل مصدومیت از دست داد. دیاباته که هنوز به‌خاطر آسیب‌دیدگی به دور از میادین است، برابر مس کرمان گلزنی کرد و امیدوار است با تکرار بازی‌های درخشانی که در ترکیب استقلال داشت،‌ جای خالی لوکادیا را در خط آتش قرمزها پُر کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار