مهدی طارمی با پیراهنی با عکس علی دایی (عکس)

امشب پورتو با مهدی طارمی به مصاف میلان نامدار و پرآوازه می رود. مهاجم ایرانی اژدها امیدوار است خاطرات خوش مصاف علی دایی با روسونری را در استادیوم دراگائو تکرار کند.

مهدی طارمی با پیراهنی با عکس علی دایی (عکس)

به گزارش زنهار به نقل از ورزش سه، دور سوم از مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا، از امشب آغاز می شود و در یکی از حساس ترین دیدارها، پورتو در استادیوم دراگائو و در حضور هواداران خودی، میزبان میلان خواهد بود. دیداری که علاوه بر هواداران آبی و سفیدهای بندرنشین، برای علاقه مندان به فوتبال در ایران نیز از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که تقابل مهدی طارمی با تیم بزرگ میلان، یادآور خاطرات خوشی است که پیش از این علی دایی در لیگ قهرمانان برابر روسونری و برای ایرانیان خلق کرده بود.

شاید بسیاری از هواداران امروزی فوتبال در ایران دیدار حساس هرتابرلین و میلان در ورزشگاه سن سیرو را به یاد نیاورند و خیلی های دیگر نیز در آن زمان متولد نشده باشند اما امکان ندارد که پای تقابل یک بازیکن ایرانی با میلان به وسط بیاید و قدیمی ها به یاد گل طلایی علی دایی به تیم پرستاره روسونری نیفتند.

علی دایی که در سال 1997 به هرتابرلین پیوست، پس از حضور در بایرن مونیخ و بازگشت مجدد به هرتا، با این تیم به رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در فصل 1999-2000 راه یافت. هرتابرلین در گروه H این رقابتها با تیم های میلان، گالاتاسرای و چلسی در یک گروه سخت و دشوار قرار گرفت. آنها در دیدار اول مقابل نماینده ی ترکیه به نتیجه مساوی 2-2 رسیدند، در دیدار دوم نیز با دو گل فراموش نشدنی علی دایی، از سد چلسی گذشتند و در دیدار سوم در سن سیرو به مصاف میلان رفتند.

علی دایی با درخششی غیرقابل تصور با دو بار گلزنی به چلسی با کلکسیونی از ستاره های سرشناس و گران قیمت همچون اد دی گوی هلندی، فرانک لبوف فرانسوی، بابایارو، زولا ، دشان و ... توانست همه نگاه ها را به خود جلب کند. جدالی که تازه موتور گلزنی های شهریار در سطح اول باشگاهی دنیا را روشن کرد تا مونیخی ها بیشتر از همه حسرت از دست دادن ستاره ایرانی را بخورند. یک هفته بعد از این برد لذتبخش نوبت به فتح یکی دیگر از استادیوم های بزرگ و سرشناس اروپا رسید.

28 سپتامبر 1999 ساعت 23:15 به وقت تهران، طرفداران میلان برای تماشای برد تیم محبوب شان خود را به سکوهای سن سیرو رساندند غافل از این که روسونری پرستاره و پرافتخار در قاره سبز با مربی سرشناسی همچون آلبرتو زاکرونی قرار است مزه گل خوردن از ستاره ایرانی را بچشد. آن شب زاک مشهور با سیستم 2-5-3 شاگردانش را به مصاف هرتایی فرستاد که با همان 2-4-4 همیشگی به میدان رفته بود.

میلان با ترکیبی از ستاره های نامدار آن زمان فوتبال پای به زمین مسابقه گذاشت. کریستین آبیاتی درون دروازه این تیم بود، آلساندرو کاستاکورتا، روبرتو آیالا و پائولو مالدینی ترکیب سه نفره خط دفاعی روسونری را تشکیل داده بودند. توماس هلوگ، جنارو گتوزو، دمیتریو آلبرتینی و سرجینیو نیز هافبک های میزبان بودند و میلان با اتکا بر سه مهاجم زهردار خود یعنی آندره شوچنکو، اولیور بیرهوف و لئوناردو به مصاف هرتا رفت.

در این دیدار در حالیکه میلان برتری محسوسی نسبت به حریف داشت، با درخشش گابور کرالی سنگربان هرتا، بازی بدون گل دنبال می شد تا اینکه در دقیقه 69 روی حرکت زیبای دایی، این مهاجم ایرانی با عبور از سد مدافعین روسونری از جمله گولی بازیکن آرژانتینی این تیم که 4 دقیقه پیش از این صحنه به جای آلبرتینی وارد زمین شده بود، توانست دروازه آبیاتی را باز کند و هرتا را در زمین میلان، پیش بیندازد. هرچند در ادامه اولیور بیرهوف مهاجم باسابقه آلمانی میلان، کار را به تساوی کشاند و بازی با نتیجه مساوی یک – یک به پایان رسید.

زاکرونی سرمربی میلانی ها بعد از این بازی در مصاحبه خود با شبکه رای ایتالیا به تمجید از ستاره ایرانی هرتا پرداخت و مدعی شد توصیه های لازم برای مهار او را به ساختار تدافعی تیمش کرده بود اما مهار چنین بازیکنی که قدرت زیادی در بازی روی زمین و هوا دارد، اصلا آسان نیست. فردای این بازی یعنی روز 29 سپتامبر 1999 رسانه های آلمانی با انتشار تصویری از شادی علی دایی در سن سیرو تیترهای حماسی زیادی در تمجید از ملی پوش ایرانی زدند و او را برگ برنده یورگن روبر در گروه مرگ لیگ قهرمانان لقب دادند.

حالا نوبت به یک مهاجم ایرانی دیگر رسیده تا خود را برابر میلان پرآوازه محک بزند. مهدی طارمی بازیکنی است که با نظر مستقیم خود علی دایی به پرسپولیس آمد و به فوتبال ایران معرفی شد. او امشب قصد دارد پس از گلزنی به تیم های بزرگی چون یوونتوس، چلسی و لیورپول، طعم باز کردن دروازه میلان با 7 قهرمانی اروپا را بچشد.

همانطور که زاکرونی 22 سال پیش به مدافعینش توصیه کرده بود که علی دایی را مهار کنند، قطعا استفانو پیولی نیز بارها و بارها فیلم بازی های مهاجم بوشهری پورتو را برای مدافعین تیمش از جمله کیائر و توموری پخش کرده و از آنها خواسته است تا چهار چشمی حواسشان به این ستاره ایرانی باشد چرا که او از فرصت هایی با شانس یک درصد گلزنی، دروازه رقبایش را باز می کند.

طارمی نیز حالا در اندیشه تکرار خاطرات تلخ میلانی ها از مواجهه با بازیکنان ایرانی است. همانطور که تصاویر شادی علی دایی روز جلد نشریات آلمانی از جمله بیلد و کیکر رفت، حالا مهاجم بوشهری نیز باید کاری کند که تصاویر فریاد شادی و خوشحالی معروفش به تیتر یک روزنامه های اوژوگو، رکورد و آبولای پرتغال تبدیل شود. دیدار ما و طارمی با میلان، امشب ساعت 22:30 به وقت تهران، استادیوم دراگائو پورتو.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار