میوه معجزه گر برای سلامت زنان

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که خوردن موز به عنوان یک غذای غنی از پتاسیم می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. این امر به طور خاص در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

میوه معجزه گر برای سلامت زنان

به گزارش زنهار، ​کنکور داری و نمی‌دونی بهترین استادها رو چطور پیدا کنی؟ هزینه‌هاش زیاده؟ رفت و آمد سخته؟ بیا تاملنـــــــــــــد چون ما فکر همه جاشو کردیم

 محققان در مطالعات جدید خود دریافتند مصرف موز برای سلامت زنان مفید است. در این میان علاوه بر موز، آووکادو و ماهی قزل آلا به دلیل دارا بودن پتاسیم، به مقابله با اثرات منفی نمک در رژیم غذایی و کاهش فشار خون کمک می کنند. از دیگر غذاهای غنی از پتاسیم می توان به انواع سبزیجات، میوه ها، آجیل، لوبیا، محصولات لبنی و ماهی اشاره کرد.

دکتر لیفرت وگت، استاد نفرولوژی بالینی و فیزیولوژی کلیه در دانشگاه آمستردام هلند و نویسنده اصلی این مطالعه در مورد موضوع فوق گفت: ما می دانیم که مصرف زیاد نمک با افزایش فشار خون و افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

توصیه های بهداشتی بر محدود کردن مصرف نمک متمرکز شده است، اما زمانی که رژیم غذایی ما شامل غذاهای فرآوری شده باشد، دستیابی به این امر دشوار است. پتاسیم به بدن کمک می کند تا سدیم بیشتری را از طریق ادرار دفع کند. در مطالعه ما، پتاسیم رژیم غذایی با بیشترین دستاوردهای سلامتی در زنان مرتبط بود.

این مطالعه شامل بررسی شرایط پزشکی نزدیک به ۲۵ هزار مرد و زن بریتانیایی بین ۴۰ تا ۷۹ سال بود که بخشی از یک مطالعه تحقیقاتی بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۷ محسوب می شد.

در این مطالعه شرکت‌ کنندگان پرسشنامه‌ هایی را درباره عادات سبک زندگی خود تکمیل کردند و فشار خون و نمونه ‌های ادرار آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سدیم و پتاسیم ادرار برای اندازه ‌گیری دریافت رژیم غذایی استفاده شد. محققان همچنین دریافتند که با افزایش مصرف پتاسیم در زنان، فشار خون کاهش یافته و با افزایش مصرف پتاسیم، فشار خون آن ها بیشتر می شود.

بر این اساس مشخص شد هر یک گرم افزایش روزانه پتاسیم با کاهش 2.4 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک در این زنان همراه بود در حالی که هیچ ارتباطی بین پتاسیم و فشار خون در مردان یافت نشد. به گزارش سیناپرس، شرایط شرکت کنندگان به طور متوسط 19.5 سال دنبال شدند و  در طول این مدت، ۵۵ درصد از شرکت کنندگان در بیمارستان بستری شدند یا به دلیل بیماری قلبی فوت کردند.

پس از تعدیل عواملی مانند سن، جنس، شاخص توده بدن، مصرف دخانیات، الکل و داروهای کاهنده چربی، دیابت و حمله قلبی یا سکته قبلی، محققان دریافتند افرادی که بالاترین میزان پتاسیم مصرفی را دریافت می‌کنند، ۱۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به قلب قرار دارند. 

این مطالعه نشان داد که مردان ۷ درصد کمتر و زنان ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستند. به گفته محققان، میزان نمک در رژیم غذایی بر رابطه بین پتاسیم و حوادث قلبی در هر دو جنس تأثیری ندارد.به گزارش سیناپرس، سازمان بهداشت جهانی به بزرگسالان توصیه می کند که روزانه حداقل 3.5 گرم پتاسیم و کمتر از ۲ گرم سدیم (۵ گرم نمک) مصرف کنند.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی قلب اروپا منتشر شده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار