بازگشت اژدهایان پس از ۶۴ سال

میهمان سرخ‌پوش جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آرزوهای بزرگی در سر دارد و در این مسیر فقط به سختکوشی بازیکنانش متکی خواهد بود.

بازگشت اژدهایان پس از ۶۴ سال

به گزارش زنهار؛ شاید ولز مدعی صعود به مراحل بالاتر در جام جهانی 2022 قطر نباشد اما می‌تواند برای هر حریفی دست و پاگیر باشد؛ به ویژه در گروه B که انگلیس و آمریکا مدعی‌تر از ایران و ولز برای صعود هستند.

بازگشت پس از 64 سال

ولز در طول دوره‌های گذشته فقط یک بار شانس حضور در جام جهانی را داشته که به سال 1958 بازمی‌گردد. ولزی‌ها در رویدادی که به میزبانی سوئد برگزار شد، در گروه 3 قرار داشتند و برابر تیم‌های سوئد، مجارستان و مکزیک به سه تساوی پیاپی رسیدند تا به عنوان یک دوم از گروه خود صعود کنند.

در آن دوره اگر امتیاز دو تیم در مرحله گروهی برابر می‌شد، باید یک دیدار پلی‌آف با هم برگزار می‌کردند. بر همین اساس ولز و مجارستان با هم دیدار کردند که ولز این بار 2 بر یک پیروز شد و به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید. در این مرحله ولزی‌ها مقابل برزیلی که در نهایت قهرمان شد، با یک گل مغلوب شدند و وداعی سرافرازانه با جام جهانی داشتند.

مسیر حضور در جام جهانی

ولز در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 در گروه E با استونی، بلژیک، جمهوری چک و بلاروس همگروه بود و با 4 برد، 3 تساوی و یک باخت، 25 گل زده، 9 گل خورده و کسب 15 امتیاز در رده دوم ایستاد تا راهی مرحله پلی‌آف شود.

اتریش اولین حریف ولز در این مرحله بود که اژدهایان با درخشش گرت بیل 2 بر یک پیروز شدند تا در یک قدمی صعود به جام جهانی قرار بگیرند.

اوکراین آخرین سد روبروی ولز برای کسب جواز سفر به قطر بود که باز هم گرت بیل ناجی تیمش شد تا ولز به لطف برد یک بر صفر مقابل حریفش راهی جام جهانی شود.

روبرت پیج در آزمونی بزرگ

سرمربیگری تیم ملی ولز در جام جهانی بر عهده «روبرت جان پیج» است؛ مربی 48 ساله‌ای که از سوم نوامبر 2020 این مسئولیت را در اختیار دارد و تاکنون 28 بار روی نیمکت ولز نشسته که حاصل آن 10 برد، 9 تساوی و 9 شکست بوده است.

پیج که در سیستم‌های دفاعی مهارت خاصی دارد، پیش از سرمربیگری به عنوان دستیار در کنار رایان گیگز حضور داشت و عملاً پس از دستگیری گیگز در نوامبر 2020 مسئولیت را بر عهده گرفت که نخستین تجربه نیز کسب تساوی بدون گل با آمریکا در یک دیدار تدارکاتی بود.

جایگاه این مربی روی نیمکت اژدهایان محکم است، چرا که او چندی قبل قراردادی 4 ساله را با اتحادیه فوتبال ولز امضا کرد.

ستاره‌ای به نام گرت بیل

بسیاری از بازیکنان تیم ملی ولز در لیگ‌های انگلیس و به ویژه لیگ برتر این کشور بازی می‌کنند. وین هنسی دروازه‌بان ناتینگهام فارست، دنی وارد مدافع لسترسیتی، اِتان آمپادو مدافع اسپتزیا، هری ویلسون هافبک فولهام، دنیل جیمز مهاجم فولهام، گرت بیل مهاجم لس‌آنجلس اف سی و ... از جمله بازیکنان بزرگ این تیم هستند. در میان همه اینها بدون شک امید اول هواداران به گرت بیل خواهد بود که به رغم عملکرد نه چندان مطلوب در عرصه باشگاهی طی سال‌های اخیر، در تیم ملی گل‌های حساس و مهمی را به ثمر رسانده و می‌تواند این عملکرد را در جام جهانی نیز داشته باشد.

عملکرد سال 2022

ولز در سال 2022 میلادی 9 بازی دوستانه و رسمی داشته که حاصل آن 2 برد، 2 تساوی و 5 شکست بوده است. آخرین برد این تیم به 5 ژوئن و دیدار با اوکراین برمی‌گردد و شاگردان روبرت پیج از آن روز به بعد یک تساوی مقابل بلژیک و چهار شکست مقابل هلند (دو بار)، بلژیک و لهستان تجربه کردند.

ولز یکی از حریفان تیم ملی ایران در گروه B مسابقات است.

 

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار