صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها به کجا رسید؟

با وجود فرصت چهار ماهه برای دریافت مجوز حرفه‌ای از سوی باشگاهاهای ایرانی اما هنوز تکلیف کمیته بدوی صدور مجوز مشخص نیست.

صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها به کجا رسید؟

به گزارش زنهار، فصل گذشته بعد از حواشی که در جریان صدور مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شکل گرفت، در نهایت با وجود اینکه کمیته بدوی مدارک این دو باشگاه را  تایید نکرده بود، کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال به ریاست داریوش مصطفوی مدارک سرخ‌آبی‌ها را تایید کرد اما AFC بعد از راستی‌آزمایی مدارک، مجوز حرفه‌ای را صادر نکرد تا دو باشگاه پر هوادار تهرانی غایبان بزرگ لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۱ – ۲۰۲۲  لقب بگیرند. حالا با گذشت نزدیک به یک سال از آن حواشی، استقلال و پرسپولیس به دنبال رفع مشکلات خود هستند تا بلکه بتوانند مجوز حرفه‌ای را جهت حضور در لیگ لیگ قهرمانان فصل آینده کسب کنند اما در این میان مشکلات فراوانی مقابل این باشگاه‌ها وجود دارد.

شاید بتوان گفت اولین و مهم‌ترین مشکل بر سر راه صدور مجوز حرفه‌ای، تعلیق کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال است. فصل گذشته بعد اینکه این کمیته و در ادامه کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای وظایف قانونی خود را در چارچوب قواعد سازمانی رعایت نکردند و عملا با "ریش‌سفیدی" مدارک دو باشگاه را تایید کردند و در ادامه AFC از این موضوع کسب اطلاع کرد، رای به تعلیق این دو کمیته داد تا رسما فعالیت آنها متوقف شود. حال با  گذشت یک سال، هنوز تعلیق این دو کمیته از سوی AFC ادامه دارد و دقیقا کسی نمی‌داند امروز اگر باشگاهی بخواهد مدارک خود را برای مجوز حرفه‌ای ارائه کند، کدام کمیته باید این مدارک را بررسی کند.

در این میان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با مشکلات دیگری هم روبرو هستند. بحث مالکیت مشترک این دو باشگاه که همچنان ۹۰ درصد سهامشان در اختیار دولت است از اصلی‌ترین مشکلات این دو باشگاه بر سر صدور مجوز حرفه‌ای محسوب می‌شود. البته دولت که ۱۰ درصد سهام سرخ‌آبی‌ها را در بورس واگذار کرده، وعده‌هایی هم بابت فروش بلوکی سهام این دو باشگاه داده تا عملا سهام خود را به زیر ۵۰ درصد برساند اما هنوز اقدامی عملی در این جهت نشده است.

در کنار بحث سهام و مالکیت پرسپولیس و استقلال، این دو باشگاه مانند خیلی از باشگاه‌های دیگر بدهی‌های قعطی دارند که باید تا پیش از پایان مهلت AFC (اواسط دی) پرداخت کنند و با توجه به منابع مالی خوبی که از فروش سهام در بورس به دست آورده‌اند، به نظر می‌رسد مشکلی از این بابت وجود ندارد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین بدهی استقلال محکومیت در پرونده استراماچونی از سوی فیفا باشد و پرسپولیسی‌ها هم دیگر پرونده رادوشوویچ هستند.

در کنار پرسپولیس و استقلال، سایر باشگاه‌های لیگ برتری هم هنوز اقدامی برای دریافت مجوز حرفه‌ای نکرده‌اند. شاید به غیر از یکی دو باشگاه که زیرساخت‌های لازم را دارند، عملا سایر باشگاه نظیر نساجی مازندران که سودای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارد، هنوز اقدامی باری طی مراحل صدور مجوز حرفه‌ای نکرده‌اند. با توجه به اینکه لیگ قهرمانان آسیا یک فصل به تعویق افتاده، حالا باشگاه‌ها فرصت بیشتری در اختیار دارند تا الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا را راعایت کنند؛ فرصتی که هرچند نسبت به گذشته بیشتر است اما اگر باز هم مورد غفلت قرار بگیرد، در چشم بر هم زدنی پایان خواهد یافت.

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار