کمبود ۱۰۰ قلم دارو/کاهش کمبودها با اجرای طرح دارویار

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۱۰۰ قلم دارو کمبود داریم، گفت: طرح دارویار باعث شد مشکلات کارخانه‌ها و کمبود دارویی کاهش یابد.

کمبود ۱۰۰ قلم دارو/کاهش کمبودها با اجرای طرح دارویار

به گزارش زنهار؛ ناصر وحدتی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دلایل کمبود دارو اظهار کرد: دلیل اصلی این کمبود عدم تعادل اقتصادی تولید برای کارخانجات است؛ امیدواریم به زودی با طرح دارویار این کمبود رو به کاهش برود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در این زمینه بلاتکلیف بودن قیمت ارز بود که برای دارو تا اوایل تیر ادامه داشت. سپس ارز متعلق به دارو ارز نیمایی ماند. ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیرش را در مواد اولیه دارو می‌گذاشت چون به ماده اولیه ارز تعلق می‌گرفت نه به سایر اقلام دارو مثل قوطی، شیشه، کارتن وغیره و سایر مواد مصرفی آزاد خریداری می‌شد. هرچند که سهم ماده اولیه در فرآورده نهایی زیاد نیست، اما افزایش قیمت مواد اولیه قابل ملاحظه است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین گران شدن سایر لوازم دارو، مثل قوطی، شیشه، کارتن و غیره را هم داشتیم. بعضی از این اقلام تا دو-سه برابر افزایش قیمت داشتند که باعث می‌شد تولید دارویی که بسته‌بندی خاصی داشته باشد اصلا صرف نکند. تصور کنید قیمت تمام شده یک شربت آنتی‌بیوتیک کودکان هفت الی هشت هزار تومان می‌شده و بعد از افزایش قیمت اقلام مصرفی، هزینه خرید یک شیشه آن ۴۰۰۰ تومان شد و ما برای تولید با همان قیمت قدیم، دیگر توجیهی نداشتیم.

وحدتی تصریح کرد: مسئله بعدی افزایش حقوق کارگران بود که ۵۷ درصد حقوقشان افزایش پیدا کرد. با فرض ثابت ماندن قیمت دارو و با افزایش حقوق کارگران، این بار اضافی پوشش داده نمی‌شد و کارخانه‌ها در پرداخت حقوق پرسنل خود کم می‌آوردند.

وی درخصوص افزایش قیمت دارو بیان کرد: دولت دستور افزایش قیمت دارو را بر اساس مولفه‌های گفته شده داد و تعیین کرد که مابه‌التفاوت قیمت قدیم و جدید را بیمه پرداخت کند و دولت آن مابه‌التفاوت را به بیمه پرداخت کند. این یک جلوه کلی از طرح دارویار است.

کمبود ۱۰۰ قلم دارو/کاهش کمبودها با اجرای طرح دارویار
عکس از آرشیو

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح دارویار، در حال حاضر به خوبی اجرا می‌شود و امیدواریم با حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه، بتواند تداوم داشته باشد. در حال حاضر مردم برای داروی نسخه‌ای خود هزینه اضافه‌‎ای پرداخت نمی‌کنند ولی برای داروی خارج از نسخه یا OTC  بیمار باید قیمت جدید را پرداخت کند. حدود ۱۱۹ قلم داروی OTC نیز وارد لیست بیمه شد. همچنین یکسری دارو نیز وجود دارند که قبلا بیمه نبودند و الان هم جزو لیست بیمه نیستند، اما بیمه موظف است مابه‌التفاوت قیمت را پرداخت کند. به این ترتیب، تعهدات بیمه‌ افزایش پیدا کرد. داروخانه دارو را با قیمت جدید از شرکت می‌خرد. این مابه‌التفاوت  قیمت دارو با گذشته یا باید از بیمار گر فته شود یا سازمانی باید آن را پرداخت کند. اگر کسی خارج از نسخه بخواهد دارو بخرد باید مابه‌التفاوت قیمت را خودش پرداخت کند و اگر با نسخه به داروخانه مراجعه کند، آن مابه‌تفاوت را بیمه می‌دهد و دیگر هزینه اضافه‌ای پرداخت نمی‌کند.

وحدتی  ادامه داد: این طرح باعث شد مشکلات کارخانه‌ها و کمبود دارویی کاهش یابد. اگر در حال حاضر کمبود دارو داریم، به دلیل کمبود مواد اولیه است. از زمانی که شرکت تصمیم می‌گیرد مواد اولیه بخرد تا زمانی که به شرکت برسد، ۴ الی ۶ ماه زمان می‌برد.

وی تصریح کرد: باوجود اجرایی شدن طرح دارویار، ما هنوز کمبود را داریم. حدود ۱۰۰ قلم دارو کمبود داریم که به دلیل وقفه ۳ ماهه و بلاتکلیفی در قیمت ارز است. تا زمانی که این وقفه، پر شود، مشکل کمبود دارو وجود خواهد داشت. البته شایان ذکر است که ما همیشه کمبود دارویی داشتیم ولی مقدارش به ۱۰ الی ۱۵ دارو محدود بوده است. در حال حاضر در شربت‌های آنتی بیوتیک، بعضی داروهای بیمارستانی، بعضی داروهای ضد تشنج و بعضی داروهای خاص کمبود داریم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص کمبود سرم‌های قندی نیز اظهار کرد: در پیک قبلی کرونا مصرف سرم بسیار بالا رفت. به دلیل اینکه رمدسیویر که داروی اصلی و توصیه‌شده توسط پزشکان برای درمان کرونا است، باید با سرم حل و به بدن بیمار تزریق می‌شد. قاعدتاً وقتی پیک می‌شود حجم مصرف سرم بالا می‌رود. این وضعیت قبل بود و الان پیک فروکش کرده است. در حال حاضر توزیع سرم اول در داروخانه‌های مرکزی و بیمارستان‌هاست. در مرحله دوم به داروخانه‌های جنب درمانگاه‌ها سرم دادیم و در نهایت به شرکت‌ها گفتیم به داروخانه‌های روزانه نیز در حد محدود سرم بدهید.

وحدتی در خصوص پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها در طرح دارویار بیان کرد: در طرح دارویار پرداخت مطالبات سریع‌تر از قبل اتفاق می‌افتد و مثل قبل ۵ الی ۶ ماه طول نمی‌کشد. در روز اجرای طرح دارویار، قیمت داروی موجود در داورخانه‌ها به قیمت جدید منتقل شد؛ بنابراین همان پولی را که درآمد دارد، برای خریدهای بعدی می‌گذارد و در خریدهای بعدی مشکلی نخواهد داشت. همچنین داروخانه‌ها به جز دارو، اقلام مکمل را عرضه کرده و می‌فروشند. بخشی از تامین منابع مالی که مربوط به سازمان برنامه و بودجه است را این سازمان به بیمه‌ها پرداخت کرده است.

کمبود ۱۰۰ قلم دارو/کاهش کمبودها با اجرای طرح دارویار
عکس از آرشیو

وی گفت: باید توجه داشت که معوقات قبلی داروخانه‌ها از بیمه شامل طرح دارویار نمی‌شود و آن‌ مطالبات طبق روال گذشته پرداخت می‌شوند. دارویار از ۲۳ تیر اجرایی شد و در حال حاضر داروخانه‌ها فقط مطالبه مردادماه را باید داشته باشند. چون در حال حاضر در میانه شهریور قرار داریم و خیلی از اوقات داروخانه‌ها لیست‌های بیمه را با تاخیر ۱۰ الی ۱۵ روزه، به بیمه می‌بردند. پس در حال حاضر نباید مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تا جایی که من مطلع هستم، قرار بود مبلغی خارج از بودجه طرح دارویار، برای کمک به سازمان‌های بیمه داده شود که بتوانند بخشی از بدهی را پرداخت کنند که تا زمانی که اجرایی نشود، قضاوتی در موردش نمی‌توان کرد.

وحدتی گفت: طرح دارویار، طرحی بود که یک شبه اجرا شد و قاعدتا اجرای آن تا مدت‌ها بی‌نقص نخواهد بود و مشکلاتش در حین اجرای آن مشخص خواهد شد. این طرح مثل بچه‌ای است که باید بزرگ شود و تا زمانی که بزرگ شود، چالش‌هایی را نیز خواهد داشت. اگر ایراداتی که به این طرح وارد است درست منعکس شود، ما به طور دقیق پیگیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه بودجه طرح دارویار برای مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها در نظر گرفته شده است، اما مشاور رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرده که منابع مالی برخی از داروها نیز از بودجه طرح دارویار، تامین شود، دلیل این اتفاق چیست و آیا این تخصیص بودجه در بلند مدت به طرح دارویار لطمه نمی‌زند؟،  گفت: سازمان برنامه و بودجه، تعهد خود را مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروها به موقع انجام می‌دهد. اگر احیانا زمانی یک اتفاقی بیفتد که سازمان نتواند این بودجه را تامین کند، چالش ایجاد می‌شود. حالتی که شما می‌فرمایید حالت خاص است و حالت خاص در هر موضوعی در کشور ممکن است پیش بیاید. این نگرانی را داروخانه‌ها نیز دارند. احتمال دارد زمانی به دلیل مشکلات مالی به این چالش بر بخوریم، اما امیداریم که این اتفاق نیفتد.


 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار