چشم امید دوومیدانی به وزیر جدید ورزش و جوانان

اهالی دوومیدانی امیدوارند حالا که یک دونده به عنوان وزیر ورزش انتخاب شده، این رشته سر و سامان پیدا کند. سجادی از قهرمانان و رکوردداران اسبق دوومیدانی کشورمان محسوب می‌شود که در مواد استقامتی رکورددار است.

به گزارش زنهار؛ هفته گذشته بود که سید حمید سجادی با رای اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان چهارمین وزیر ورزش انتخاب و مشغول به کار شد. سجادی از قهرمانان و رکوردداران اسبق دوومیدانی کشورمان محسوب می‌شود که در مواد استقامتی رکورددار است. رشته تخصصی او 3 هزار متر با مانع بود و توانست مدال طلای قهرمانی آسیا (۱۹۹۱ کوالالامپور) را از آن خود کند و  چهار بار هم به برنز رسید.

وزیر جدید ورزش و جوانان مدال نقره بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک را هم در کارنامه دارد و دو بار نیز در المپیک‌های 1992 بارسلون و 1996 آتلانتا شرکت کرده و این سوابق نشان می‌دهد که او رزومه قابل توجهی در دومیدانی کشورمان داشته و شناخت خوبی از ورزش مادر دارد.

سجادی با این سوابق موفق در دوومیدانی در حالی در راس وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته که متاسفانه دوومیدانی ایران حال و روز خوبی ندارد و هر روز ناکامی‌های آن بیشتر می‌شود. مدیرانی که در چند سال گذشته دوومیدانی را سکان کار را در اختیار گرفتند، افرادی نبودند که بتوانند کِشتی دوومیدانی را به ساحل آرامش برسانند، بلکه وارد طوفان‌هایی کردند که چیزی جز غرق شدن در آن نبود. با اینکه این رشته مدال آور المپیک پیدا کرده بود و همگان انتظار داشتند، وضعیت دوومیدانی پس از المپیک 2012 بهتر شود، این اتفاق نیفتاد و سفره آن هر روز کوچک و کوچک تر شد.

در حال حاضر دیگر انگیزه‌ای در میان مربیان و ورزشکاران وجود ندارد و خبری از استعدادیابی و قهرمان پروری نیست و هر ورزشکاری که لابی و قدرت بیشتری داشته باشد، بودجه بیشتری از فدراسیون صرف آن می‌شود. دوومیدانی در چند سال گذشته صاحب مدیرانی بوده که یا عاشق سفر بوده‌اند یا مقابل برخی ورزشکاران تسلیم بوده‌ و به عنوان آژانس مسافرتی کار کرده‌اند؛ این روش مدیریت هرگز موفق نبوده و نتایج آن را شاهد هستیم.

اگر واقع بین باشیم، این روزها چیزی از دوومیدانی باقی نمانده که بخواهیم از آن به عنوان یک رشته مدال آور صحبت کنیم. با شرایط فعلی بعید است این رشته سهمی از سبد مدالی ایران در بازی های آسیایی سال آینده هم داشته باشد. احسان حدادی که در 4، 5 دوره قبلی مدال گرفته هم در پایین ترین سطح خود در طول دوران حرفه‌ای‌اش قرار دارد و امیدی به تکرار مدال او هم وجود ندارد.

دوومیدانی در سالیان گذشته سهم چندانی از بودجه ورزش کشور نداشته و با اینکه مدال‌های زیادی در بازی های آسیایی و المپیک در این رشته توزیع می‌شود، اما سهم کشورمان بسیار ناچیز است. شرایط این روزها بر هیچ کس پوشیده نیست و تنها امید اهالی دوومیدانی این است که حالا که وزیری از جنس دوومیدانی بر مسند کار قرار گرفته، درد این رشته را درمان کند.

وزارت ورزش به عنوان متولی اصلی ورزش کشور در پیشرفت دوومیدانی نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت و حمید سجادی چه بخواهد چه نخواهد دوومیدانی کاران از او به عنوان وزیری که خودش سرد و گرم این رشته را چشیده است، انتظار دارند توجهات نسبت به قبل تغییر کرده و این رشته از باتلاقی که در آن گرفتار شده به نوعی نجات پیدا کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار