برادرانی که ثابت می‌کنند فوتبال ژنتیکی است

برادران فوتبالیست نامدار و شناخته شده در تاریخ فوتبال ایران کم نیستند و در ۲۲ دوره سپری شده از لیگ برتر ایران نیز، برخی‌ها مانند برادران محمدی توانستند به طور همزمان پیراهن تیم ملی را هم به تن کنند.

برادرانی که ثابت می‌کنند فوتبال ژنتیکی است

به گزارش زنهار، فوتبال ایران برادران فوتبال کم ندارد. در حال حاضر برادران محمدی که یکی در العربی قطر و یکی در آاک آتن بازی می‌کنند و در برهه‌ای به طور همزمان در تیم ملی بودند، سرشناس‌ترین برادران فوتبالی هستند و تایید می‌کنند که فوتبال می‌تواند ژنتیکی هم باشد.

پیش از این دو نفر، برادران نویدکیا، مجیدی، نورمحمدی، کریمیان و هم اکنون حردانی از جمله برادران شناخته شده در فوتبال ایران هستند. به گذشته‌های دور که برگردیم، با برادران فنونی‌زاده در استقلال و پرسپولیس، برادران بیانی، برادران مظلومی، برادران پیروانی، برادران وطنخواه، برادران معینی، برادران بختیاری‌زاده، برادران خطیبی، برادران مژدهی، برادران تیموریان، رو به رو می‌شویم.

سایت ترانسفرمارکت، در بخش معرفی برادران فوتبالی در ایران که از سال ۸۸ به این سمت دسته بندی شده است، برادران نقی‌زاده را به عنوان فعال‌ترین‌ها طی ۱۴ سال اخیر معرفی کرده است.

در این گزارش به معرفی برادران فوتبالی در لیگ برتر ایران می‌پردازیم:

برادران محمدی

میلاد و مهرداد محمدی دوقلوهای فوتبال ایران هستند. این دو از راه آهن چهره شدند و خیلی زود میلاد لژیونر شد و پیراهن تیم ملی را از دوره مربی‌گری کارلوس کی‌روش به تن کرد و در جام جهانی هم به میدان رفت. مهرداد راه سپاهان را در پیش گرفت و سپس مدتی به پرتغال رفت و اکنون در العربی است. شاید موفق‌ترین برادران فوتبال ایران در برهه کنونی همین دو نفر باشند.

62358413

برادران حردانی

صابر و صالح حردانی فوتبال را از خوزستان شروع کردند و در ادامه برادر کوچکتر یعنی صالح حردانی به تیم ملی رسید و در انتقالی خبرساز راهی استقلال شد. صالح حردانی، شماره دو کنونی استقلال، از مدعیان پوشیدن پیراهن تیم ملی در جام جهانی هم هست. صابر حردانی که پیش از صالح چهره شده بود، سال گذشته از فولاد به نساجی رفت و توانست با این تیم جام حذفی را به دست آورد. این دو برادر سال گذشته هر دو جام معتبر فوتبال ایران را کسب کردند

برادران نقی‌زاده

میثم و علیرضا نقی‌زاده که اصالتا اهل شهر مرند در آذربایجان شرقی هستند، از جمله برادران فوتبالی کمتر شناخته شده هستند اما بیشترین بازی را سال ۸۸ به این سمت در لیگ برتر انجام داده‌اند. میثم بازیکن سابق پرسپولیس است که هم اکنون در تیم نفت مسجدسلیمان بازی می‌کند. علیرضا که سابقه بازی در تراکتور و سپاهان را دارد، هم اکنون عضوی از تیم آلومینیوم اراک است. این دو بازیکن روی هم رفته ۴۰۹ بازی را در لیگ برتر انجام داده‌اند.

برادران نورمحمدی

علیرضا و حامد نورمحمدی از جمله برادران شناخته شده هستند. علیرضا بازیکن سابق پرسپولیس بود که در مقطعی بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را هم به بازو بست و سال ۹۸ از فوتبال خداحافظی کرد. حامد نورمحمدی همچنان فعال است و برای تیم ذوب آهن به میدان می‌رود.

برادران نویدکیا

محرم نویدکیا از بزرگان لیگ برتر ایران است که سابقه پنج بار قهرمانی در لیگ برتر را همراه با سپاهان برعهده دارد و سال گذشته نیز سرمربی سپاهان بود. او در مقطعی سرمربی‌گری سپاهان به کاپیتانی رسول را هم برعهده داشت. محرم و رسول در اواسط دهه ۹۰ در سپاهان همبازی هم بودند. محرم در سال ۹۵ و رسول در سال ۱۴۰۰ کفش‌های خود را آویختند.


برادران حدادی‌فر

قاسم و علیرضا حدادی‌فر از دیگر برادرانی بودند که اولی بسیار شناخته شده و دومی تقریبا ناشناس است. قاسم امسال کفش‌های خود را بعد از بیش از یک دهه بازی در ترکیب ذوب آهن آویخت و به کادرفنی این تیم ملحق شد. او از بازیکنان سرشناس لیگ برتر ایران به شمار می‌رفت اما برادرش فقط در دوره کوتاهی در سال ۹۰ و ۹۱ کمتر از ۲۰ بازی برای ذوب آهن انجام داد.

برادران کریمیان

مهدی و مهرداد کریمیان اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود به فوتبال ایران معرفی شدند. مهدی با سابقه بازی در سپاهان، تراکتور و استقلال از فوتبالیست‌های شناخته شده بود و مهرداد بیشتر دوران فوتبالش را در فجرسپاسی سپری کرد.

برادران کریمی

بزرگی نام علی کریمی بر کسی پوشیده نیست. او از اساطیر فوتبال ایران محسوب می‌شود. به جز علی، در مقطعی فرشید کریمی هم دروازه‌بان پرسپولیس بود اما این دو برادر هیچ گاه به طور همزمان در پرسپولیس بازی نکردند.

برادران شیری

مجتبی و مهدی شیری دو برادر اصالتا شیرازی هستند که هر کدام مقطعی در پرسپولیس بازی کردند. دو برادری که فوتبال را از برق شیراز شروع کرده بودند، بعد از درخشش در ترکیب این تیم، هر یک برای چند سال به پرسپولیس پیوستند و چهره شدند.

برادران مجیدی

فرهاد و فرزاد در دوره‌های متفاوتی در استقلال و لیگ برتر ایران به میدان رفتند. ابتدا فرهاد در اواخر دهه هفتاد به استقلال پیوست و به سرعت راهی فوتبال امارات شد. با رفتن او فرزاد مجیدی به عنوان هافبک راست به استقلال پیوست و بعد از چند سال پر فروغ، به یک باره افت کرد. با جدایی فرزاد، مجددا فرهاد مجیدی به استقلال آمد و در نهایت در سال ۹۱ نیز جام قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. این دو سال گذشته هم به عنوان سرمربی و مربی استقلال قهرمان لیگ برتر شدند.

برادران لوپز

در بین تمام ایرانی‌ها، دو گروه خارجی هم دیده می‌شود. اولی برادران لوپز از پرتغال هستند. فلاویو و مارکو لوپز پایکسائو برای تراکتور و نفت تهران به میدان رفتند. هر چند فلاویو موفق تر از مارکو بود. فلاویو و مارکو در سال ۹۱ راهی تبریز و تهران شدند و به ترتیب برای تراکتور و نفت بازی کردند.

برادران پاشنکو

سرگئی پاشنکو، دروازه‌بان مولداویایی سابق ملوان که سال گذشته هم همراه با تیم شریف توانست رئال را در ورزشگاه برنابئو شکست دهد، به همراه برادرش الکساندر در ایران بازی کردند. سرگئی در دو مقطع و در سال‌های ۹۱ و ۹۴ به ملوان رفت و عضوی از این تیم بود. الکساندر هم در سال ۲۰۱۴ برای نیم فصل به تیم نفت مسجدسلیمان پیوست و البته دوره کم فروغی داشت.

به جز این نیز برادران دیگری هم در لیگ برتر ایران بازی کردند که به اختصار به نام آن‌ها اشاره می‌کنیم:

-‌ فرید و وحید امیری

- محمدرضا و رشید مظاهری

- محمد و حسین پاپی

-میلاد و محمد نصرتی

-سید محمد و سید محسن حسینی

-امین و داریوش شجاعیان

- علی و عارف غلامی

- زیدالدین و زبیر نیک نفس

- مهدی و امیرحسین حسین‌زاده

- محمد و کاظم برجلو

- میثم و سجاد آقایی

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار