چرا سعید معروف بازداشت نشد؟

سعید معروف، فوق‌ستاره والیبال ایران، روز گذشته بعد از مدت‌ها دوری، به تهران برگشت تا به عنوان یکی از ابرستاره‌های تیم پیکان، مهیای حضور در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های جهان شود. حضور سعید معروف در تیم پیکان، آن‌هم بعد از درخشش نسبی که ماه‌های اخیر در ترکیب تیم فنرباغچه داشته، یکی از بهترین اخباری است که روز‌های اخیر به گوش والیبالی‌ها رسیده و حتی از آن به عنوان «بمب نقل و انتقالات» والیبال یاد شده است.

چرا سعید معروف بازداشت نشد؟

به گزارش زنهار؛ معروف به طور تقریبی در یک دهه اخیر یکی از برترین پاسور‌های دنیا بوده است. نقل‌قول مشترکی که بسیاری از مربیان نام‌آشنا و پرافتخار والیبال داشته‌اند، این بوده که ای‌کاش می‌توانستند در تیمشان یکی مثل سعید معروف داشته باشند. داستان سعید معروف که مشهورترین کاپیتان تاریخ والیبال ایران است، مدت‌هاست با تیم ملی به پایان رسیده؛ او بعد از بازی‌های المپیک در ایسنتاگرام با نوشتن متنی از تیم ملی خداحافظی کرد. با وجود تصمیمی که معروف گرفته بسیاری از مسئولان والیبال ایران از کادر فنی گرفته تا مسئولان فدراسیون فوتبال، همچنان امیدوار هستند معروف دوباره به تیم برگردد و آن‌ها را همراهی کند. موضوعی که فعلا محقق نشده و با توجه به واکنش‌هایی که معروف پس از آن پست معروفش داشته، بعید است به این راحتی‌ها ممکن شود. فارغ از این مسائل، بازگشت سعید معروف به ایران، پایانی بر شایعات بحث‌برانگیزی است که در دو، سه سال اخیر درباره او مطرح شده است. کاپیتان سابق تیم ملی والیبال ایران، مثل چندین ستاره برجسته ورزش ایران، محبوبیتی در بین یک طیف خاص با گرایش‌های سیاسی مشخص ندارد و همین مورد همواره برای او دردسر‌هایی در پی داشته است؛ گو اینکه این دردسر‌ها بیشتر در حد فضای رسانه‌ای بوده و فراتر نرفته است.

عمده مشکلی که این طیف با سعید معروف داشته‌اند، علاقه این بازیکن به زندگی و سپری کردن تعطیلاتش در آمریکا است. این بخش باعث شده تا چندین بار شایعه پناهندگی معروف به آمریکا مطرح شود و برای چندمین بار از سوی مسئولان فدراسیون والیبال ایران چنین موضوعی تکذیب شود. ناگفته پیداست وقتی «۲۰:۳۰» که گزارش‌های جهت‌دارش زبانزد خاص و عام است، علیه سعید معروف گزارش می‌رود، جریانی که علیه این بازیکن فعالیت می‌کند مربوط به کدام طیف هستند. «۲۰:۳۰» هم مثل بسیاری از همفکرانش، احتمالا حضور سعید معروف در آمریکا را برنمی‌تابد. معروف گرین‌کارت آمریکا را دارد و هر زمان که بخواهد سری به کالیفرنیا، جایی که می‌گوید خیلی دوست دارد، می‌زند. برای پسری که سرگرمی‌اش خواندن کتاب‌های فلسفی و آموختن مواردی تازه در دل این کتاب‌هاست، کالیفرنیا محل مورد علاقه برای گذران تعطیلات است.

خودش زمانی که در ایتالیا بود، گفته بود هر زمان که فرصتی داشته باشد، به آمریکا و کالیفرنیا سفر می‌کند. این موضوع، اما تیرماه ۹۸ سوژه بحث و جدال او با همین برنامه و مجری این بخش خبری شد. آن زمان تیم ملی از لیگ ملت‌های والیبال کنار رفت و اعضای تیم به ایران برگشتند، ولی سعید معروف در آمریکا ماند تا تعطیلاتش را سپری کند. «۲۰:۳۰» با کنایه‌زدن به سعید معروف او را متهم به خوش‌گذرانی آن‌هم بعد از شکست تیم ملی کشورش کرد. اقدامی که با واکنش تند، عجیب و البته جنجالی سعید معروف همراه شد.

او با نوشتن متنی بلند به صداوسیما و مجری مذکور تاخت و الفاظ تندی به کار برد. «گرچه عادت کرده‌ایم که بعد از مسابقات، بعضی‌ها فرصت عرض‌اندام داشته باشند و مهمل ببافند و اگر‌چه از بزرگان توصیه شده که جواب این ابلهان خاموشی است، اما وقتی پا فراتر می‌گذارند و وارد زندگی خصوصی‌مان می‌شوند چاره‌ای جز واکنش مناسب نیست. هرچند می‌دانم هدف‌شان همین است که این‌طوری شاید سالی یکی، دو بار اسم‌شان لابه‌لای کلمات گفته شود بلکه عقده‌هایشان آرام بگیرد... چشمشان از فرط حسادت و بخل و فلاکت چنان کم‌سو شده که موفقیت‌های والیبال را نمی‌بینند و مثل آدم‌های فرتوت فقط نق می‌زنند و لفاظی می‌کنند. اصلا اهمیتی ندارد. هرچه شما روی اعصاب مردم پیاده‌روی می‌کنید ولى ما از همین مردم انرژی می‌گیریم و خواهیم گرفت. عاشق‌شان هستیم چنان‌که آن‌ها دوستمان دارند. شما هم بهتر است از فرط عصبانیت سرتان را به در و دیوار بکوبید شاید آرام گرفتید. بدانید که مردم بهترین کارشناس هستند و گوششان از مزخرفات و خزعبلات شما کار‌ناشناسان پر است. ما همچنان برای شادمانی و رضایت مردم بازی خواهیم کرد و به تشویق‌ها و هوراکشیدن‌هایشان دلخوش خواهیم بود و انتظار دیگری نداریم. شما هم بهتر است بروید دم در صداوسیما بخوابید شاید نوبتتان برسد و چهار کلمه حرف ناحسابی بزنید و پزش را به دوروبری‌هایتان بدهید که البته همین را هم از صدقه سر والیبالیست‌های تیم ملى و موفقیت‌هاى بی‌شمار آن‌ها دارید».

ذکر این مورد فقط مقدمه‌ای برای رسیدن به شایعه‌ای جدی‌تر بود که بعد‌ها درباره سعید معروف مطرح شد. چندین ماه بعد آن ماجرا، یکی از مسئولان بلندپایه ورزش در صحبت‌هایی با روزنامه «شرق» نکات عجیبی را درباره این چهره سرشناس مطرح کرد. او گفت: «شما فکر می‌کنید چرا سعید معروف به ایران نمی‌آید؟ دلیلش این است که مشکلاتی به بار آورده و اگر پایش به فرودگاه برسد، بازداشت می‌شود! پای او در پرونده‌های جدی گیر است». استدلال فرد مذکور این بود که بخشی از اتهامات سعید معروف، انتقادهایش در اینستاگرام از شرایط موجود در ایران است. او در واکنش به این موضوع که اگر دلیلش چنین موردی باشد باید بسیاری دیگر از چهره‌های ورزشی سرشناس که واکنشی مشابه نسبت به اتفاقات سیاسی و اجتماعی داشته‌اند بازداشت شوند نیز گفت که «بعدا متوجه خواهید شد».

با جست‌وجو در مواردی که سعید معروف درباره آن‌ها اظهارنظر کرده بود، موردی که برای رسانه‌ها مبهم باشد یا جنجالی در پی داشته باشد، یافت نشد. می‌شد حدس زد که همان ادعا هم درست نیست و بیشتر برگرفته از تفکر همان جریانی است که سعی در تخریب سعید معروف به عنوان یکی از چهره‌های سرشناس ایران داشته‌اند. تفکری همسو با برنامه «۲۰:۳۰» که حضور سعید معروف در آمریکا را به بی‌غیرتی این بازیکن نسبت می‌دهد، ولی گزارشی درباره حضور آقازاده‌های متعدد در کشور‌های پیشرفته از‌جمله همین آمریکا نمی‌رود.

به هر روی، سعید معروف بامداد روز گذشته به ایران رسید و بدون اینکه مشکلی داشته باشد، مهیای حضور در ترکیب تیم پیکان می‌شود. تیمی که حالا شبیه به رئال‌مادرید، تبدیل به «کهکشانی‌ها» در والیبال شده است. سعید معروف یکی از مهره‌های سرشناس این باشگاه است. اروین انگاپت، فوق‌ستاره معروف فرانسه هم دیگر بازیکنی است که جذب این باشگاه شده است. انگاپت سال‌هاست که به عنوان یکی از برترین بازیکنان والیبال دنیا نامش را مطرح کرده است. پیکان همچنین دو مهره سرشناس دیگر را نیز به خدمت گرفته است؛ محمد موسوی دیگر ستاره والیبال ایران و نیمیر عبدالعزیز ستاره هلندی. این دو بازیکن خارجی به عنوان یار کمکی از باشگاه مودنای ایتالیا به پیکان آمده‌اند تا حالا مربع قدرتمند این تیم در رقابت‌های پیش‌رو باشند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار