اعتراض پرسپولیس به قانون اعلام شده؛ گل زده در خانه حریف نباید ملاک باشد

باوجود آنکه ملاک برای تعیین جایگاه تیم‌ها در جدول، بازی رودررو است، ولی پرسش‌های متعددی در این بین وجود دارد.

اعتراض پرسپولیس به قانون اعلام شده؛ گل زده در خانه حریف نباید ملاک باشد

به گزارش منیبان، مسئولان سازمان لیگ برای فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر قانون جدیدی را برای تعیین جایگاه تیم‌ها در جدول رده‌بندی درنظر گرفتند. پیش از این، رسم بر این بود که در صورت تساوی امتیاز، تیمی که تفاضل گل بهتری دارد، در جدول، بالاتر قرار می‌گیرد. این ماجرا اما امسال جایش را به بازی رودررو داده است؛ به طور مثال اگر دو تیم در جدول هم‌امتیاز شوند، تیمی که در بازی رودررو نتیجه بهتری گرفته است، در جدول رده‌بندی بالاتر قرار می‌گیرد.

این موضوع، اما محل بحث هم است. نمونه بارزش وضعیت کنونی دو تیم استقلال و پرسپولیس در جدول است. در آستانه بازی‌های هفته بیست و پنجم، استقلال فعلا با ۶ امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس، صدرنشین لیگ برتر است، ولی شرایط به گونه‌ای است که در ۶ هفته باقی‌مانده احتمال رقم خوردن اتفاقات بی‌شماری است. یکی از این اتفاقات این است که ممکن است در پایان رقابت‌های لیگ، امتیازات هر دو تیم مساوی شود. اگر چنین شود، وضعیت چگونه است؛ استقلال باید به عنوان قهرمان لیگ معرفی شود یا پرسپولیس؟ این پرسشی است که سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به تازگی به آن اشاره کرده و گفته «در صورت تساوی امتیاز تیم‌ها در پایان لیگ، بازی رو در رو ملاک تعیین جایگاه تیم‌ها در جدول است».

تا به اینجا مشکلی در این بین وجود ندارد و اگر فقط همین تک جمله درنظر گرفته شود، در صورت تساوی امتیاز دو تیم استقلال و پرسپولیس در پایان لیگ، این استقلال است که به عنوان قهرمان معرفی می‌شود. استقلال در بازی رفت که میزبان بوده با رقیب به نتیجه مساوی صفر – صفر رسیده و در دیدار برگشت که به میزبانی پرسپولیس برگزار شده به نتیجه مساوی یک – یک رسیده است. حال، با استناد به قانون گل زده در خانه حریف، استقلال عملکرد بهتری در بازی رودررو داشته است.

ملاک نبودن گل زده در خانه حریف در لالیگا

با این حال، این تمام ماجرا نیست، چون سهیل مهدی، فروردین همین امسال ۲ موضوع مختلف عنوان کرده که به سرگیجه موجود افزوده است؛ اول اینکه نقل قولی از او منتشر شده که قوانین برگزاری لیگ برتر شبیه به لالیگا اسپانیا خواهد بود. در جایی دیگر، اما گفته منظورش لیگ خاصی نبوده و قصد این است که قوانین لیگ برتر برگرفته از لیگ‌های معتبر اروپایی است. منظور سهیل مهدی هرکدام از این ۲ حالت که باشد ابهام پابرجاست. در لالیگا در صورت تساوی بازی‌های رودررو، قانون گل زده در خانه حریف لحاظ نمی‌شود و تیمی در جدول بالاتر قرار می‌گیرد که تفاضل گل بهتری داشته باشد. از طرفی، در همین فصل از رقابت‌های معتبر اروپایی، از جمله لیگ قهرمانان اروپا، کلا قانون گل زده در خانه حریف برچیده شده و نتیجه دو بازی، فارغ از اینکه کدام تیم در خانه دیگری چند گل زده، محسوب می‌شود. حال، اگر قوانین لیگ برتر ایران، برگرفته از همین قوانین جدید باشد، در نتیجه استقلال و پرسپولیس در بازی‌های رودررو عملکردی مشابه داشته‌اند و اینجاست که در صورت تساوی امتیاز در هفته پایانی لیگ، تیمی که تفاضل گل بهتری دارد باید به عنوان قهرمان مشخص شود.

پرسپولیس اعتراض را شروع کرد

اعتراض باشگاه پرسپولیس به اعلام موضع سهیل مهدی درباره قهرمانی استقلال در صورت برابری امتیازها قابل پیش‌بینی بود. ساعاتی پس از صحبت‌های مسوول سازمان لیگ، علیرضا اشرف، مدیر رسانه‌ای پرسپولیس در این باره گفت: «ما از رویکرد سازمان لیگ تعجب می‌کنیم چون ایشان قبلا اعلام کردند که در پایان لیگ نحوه تعیین قهرمان جزئیاتش در صورتی‌که بر اساس بازی رودررو باشد، به شکل دیگری است. اما دیشب صحبتی که کردند کاملا متفاوت بود. بازی رودررو در لیگ قهرمانان و بازی‌های دیگر انجام می‌شود و ملاکش اینطور است که دیگر گل زده در خانه حریف اصلا ملاک نیست و این قانون از قبل اجرا شده و دیگر کاربردی ندارد. نمی‌دانیم چرا حرفشان را عوض کردند. ما حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم که چرا تصمیم سازمان لیگ عوض شده؟ دوست نداریم به سایر صحبت‌های مسئولان سازمان لیگ اشاره کنیم در مورد استفاده از بازیکنان خارجی و سرباز و... که دیدیم صحبت کردند اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد.» فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از همین امروز باید نگران یک موضوع باشند؛ برابر شدن تفاضل گل استقلال و پرسپولیس در پایان فصل و تفاضل گل بهتر پرسپولیس. در صورت ایجاد این حالت بحرانی به سراغ فدراسیون خواهد آمد که عبور از آن سخت خواهد بود. قوانین مسابقات اگر قبل از شروع بازی‌ها به صورت کتبی اعلام می‌شد دیگر چنین تنش‌هایی دردسر ایجاد نمی‌کرد، به نظر می‌رسد بحران‌های خودساخته در فوتبال ایران تمامی ندارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار