چه کسی علیه قهرمان شدن استقلال و پرسپولیس است؟

مجموعه کادر فنی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گویند دست‌هایی پشت پرده است تا آن‌ها قهرمان نشوند.

چه کسی علیه قهرمان شدن استقلال و پرسپولیس است؟

به گزارش زنهار؛ هر دو تیم استقلال و پرسپولیس در هفته بیست‌و‌چهارم از کسب ۳ امتیاز بازی محروم شدند. پرسپولیسی‌ها در جدال برابر هوادار بدون گل متوقف شدند تا برای دومین‌بار در همین فصل برابر این تیم تازه صعود کرده امتیاز از دست بدهند. در سوی دیگر، استقلال که می‌توانست با برتری مقابل پیکان، اختلاف امتیازش با پرسپولیس را در صدر جدول به ۸ امتیاز افزایش دهد، دستش از رسیدن به سه امتیاز دیدار کوتاه ماند تا آن‌ها هم مانند رقیب دیرینه بدون گل متوقف شوند. با این وجود، کسب نتیجه مساوی بدون گل تنها وجه اشتراک پرسپولیس و استقلال نبود، چون کادرفنی دو تیم بعد از بازی‌های این هفته، جملاتی در کنفرانس خبری بیان کردند که پیام مشترکی داشت؛ نمی‌خواهند تیم ما قهرمان شود. این صحبت‌های مشترک در شرایطی بیان شده که هر دو جبهه، طرف مقابل را متهم به گرفتن امتیازاتی خارج از زمین فوتبال می‌کند. جالب اینکه طرفداران هر دو هم به شدت روی چنین استدلالی تاکید دارند که جریانی در کشور و خارج از زمین فوتبال وجود دارد که علیه تیم خودی در حال فعالیت هستند.

مارمولک و راه‌های رسیدن به خدا

تساوی استقلال برابر پیکان بهانه تازه‌ای برای فرهاد مجیدی سرمربی استقلال بود که به داوری بتازد و این جمله را بی پرواتر بیان کند که «نمی‌خواهند استقلال قهرمان شود». سرمربی جوان آبی‌های پایتخت از اینکه داور، مدافع برزیلی تیمش را اخراج کرد تا استقلال ۱۰ نفره شود، شاکی بود. او با اشاره به همین مورد و البته گریزی به فیلم «مارمولک» گفت که با این شیوه نمی‌توان استقلال را شکست داد؛ «اتفاقاتی برای استقلال افتاده که من به‌عنوان سرمربی احساس می‌کنم که اصلا دوست ندارند استقلال قهرمان شود. اگر بخواهید، ۱۰ مورد در این‌باره به شما می‌گویم. شما فیلم مارمولک را دیده‌اید؟ راه‌های رسیدن به خدا را دیده‌اید که یکی‌یکی نام می‌برد؟ می‌خواهید من به شما راه‌های اینکه استقلال قهرمان نشود را یکی‌یکی بگویم. قصد داشتم در آخر فصل بگویم که الآن می‌گویم». 

فرهاد در ادامه به مواردی اشاره می‌کند که در این فصل علیه تیمش بوده؛ از نگرفتن پنالتی‌ها در دربی گرفته تا ندادن مجوز بازی به خارجی‌های تیمش و نهایتا محرومیت ۲ بازیکن سرباز این تیم از همراهی با استقلال در ادامه فصل. او کنایه‌هایی هم به چهره‌های مهمی زده که پیگیر اختلاس‌های میلیاردی در کشور نیستند، ولی برای بردن ۲ بازیکن استقلال به سربازی از ۸ صبح پیگیری می‌کنند.

فرهاد مجیدی البته در صحبت‌هایش به یک طرف ماجرا اشاره کرده و سود‌هایی که تیمش بعضا از داوری در این فصل داشته و یا به ماجرای ۲ امتیازی که از رای کمیته انضباطی گرفته، اشاره‌ای نمی‌کند.

سلطان جملات فلسفی؟

وضعیت در باشگاه پرسپولیس هم دست‌کمی از استقلال ندارد. سرخ‌های تهرانی که ۵ فصل اخیر به طور متوالی جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند، در این فصل به کرات از «دست‌های پشت پرده» برای قهرمان نشدن تیمشان حرف زده‌اند. یحیی گل‌ محمدی که این روز‌ها در انتظار رای کمیته انضباطی در نیم‌فصل نخست چندین‌بار این مورد اشاره کرد که نمی‌خواهند پرسپولیس در این فصل قهرمان شود. او در نیم‌فصل اول یک‌بار بعد از بازی با پیکان گفته بود که «متاسفانه اشتباهات علیه پرسپولیس خیلی زیاد شده و این ذهنیت را برای ما ایجاد کرده که اراده‌ای برای قهرمان نشدن ما وجود دارد. تعداد اشتباهات علیه پرسپولیس خیلی زیاد شده، من می‌گویم این اشتباهات سهوی بوده و عمدی نیست، ولی امیدوارم همه اشتباهات تمام شود».

پرسپولیسی‌ها در شرایطی از فشار بیرونی برای قهرمان نشدن این تیم در لیگ برتر حرف می‌زنند که قریب به ۳ سال است خودشان علیه چنین صحبت‌هایی واکنش منفی دارند. پرسپولیسی‌ها از یک سو و حمید مطهری، دستیار اول یحیی گل محمدی به طور ویژه‌ای، هر بار با بیان جمله‌ای فلسفی سعی داشته آن‌هایی که قهرمانی‌های پرسپولیس را به موارد بیرونی مرتبط می‌کنند را هدایت کند. او با تکرار جمله فلسفی «قوی‌تر از بهانه‌هایتان باشید» بار‌ها در پاسخ به استقلالی‌ها که قهرمانی پرسپولیس را به خارج از زمین فوتبال ربط می‌دهند، کنایه زده است. همین حمید مطهری، در پایان بازی این هفته تیمش برابر هوادار در کنفرانس خبری گفت که داور‌ها می‌خواهند بازی پرسپولیس مساوی شود. او حرف‌هایش را زده و بعد می‌گوید قصد ندارد بهانه‌جویی کند. افشین پیروانی هم با گفتن امتیاز معیشتی به رقیب طعنه زد.

رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس هم جدیدا به صف آن‌هایی اضافه شده که می‌گویند دست‌هایی در کار است تا پرسپولیس قهرمان نشود. او بعد از دیدار برابر هوادار گفت که نتایج در زمین مسابقه رقم نمی‌خورد! این ادعا دقیقا مشابه با همان ادعای رقبای پرسپولیس در فصول اخیر است.

اتفاقا این موضوع سوژه‌ای برای روزبه چشمی، مدافع باشگاه استقلال هم شد؛ او بعد از بازی تیمش برابر پیکان در واکنش به اظهارات فرهاد مجیدی که گفته بود یکسری‌ها نمی‌خواهند استقلال قهرمان شود، گفت: «پس از دربی که آخرین بازی سال بود، مصاحبه‌ای نکردیم. در آن بازی ما ضرر کردیم، چون پنالتی‌مان گرفته نشد. طوری جو را برگرداندند که گویا استقلال از داوری سود کرده و پرسپولیس ضرر کرده است. این کار ناجوانمردانه بود. کارشناسان توضیح دادند که مهاجم ازبکی پرسپولیس باید اخراج می‌شد. دیگر یک جا‌هایی خسته می‌شویم از اینکه مدام بگوییم نتایج بیرون از زمین اتفاق می‌افتد. یعنی پرسپولیس در ۵ سالی که قهرمان شد نتایج درون زمین بود و امسال که در صدر جدول هستیم نتایج بیرون از زمین بوده است؟!»

تکرار ادعای مشابه از سوی طرفین که رفته‌رفته رنگ و جنس آن‌ها هم یکی می‌شود، این فرضیه را قوت می‌بخشد که بیش از آنکه طرفین بر مبنای واقعیت حرف بزنند، در پی تراشیدن دشمن فرضی هستند. موردی که اگر وجود خارجی داشت در این سال‌ها بالاخره برایش سند و مدرکی رو می‌شد.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار