مبلغ فطریه و زمان کنار گذاشتن آن بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب

مبلغ فطریه امسال بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اعلام شد.

مبلغ فطریه و زمان کنار گذاشتن آن بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب

به گزارش زنهار؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین فلاح زاده، عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گفت: بر اساس نظر مقام معظم رهبری، اگر کسی برای پرداخت زکات فطره ۳ کیلوگرم گندم را انتخاب کند؛ قیمت آن ۴۰ هزار تومان و اگر برنج را انتخاب کند؛ قیمت آن ۱۵۰ هزار تومان است.

سرپرست خانواده یعنی کسی که هزینه زندگی دیگران را می‌پردازند؛ زکات فطره خود و افرادی که تحت تکلف وی هستند و نان خور او حساب می‌شوند را باید بپردازد که بر این اساس اگر گندم برای زکات فطره انتخاب شود خانواده ۵ نفره مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و در صورت انتخاب برنج به عنوان زکات فطره مبلغ ۷۵۰ هزار تومان باید پرداخت شود.

زکات فطره باید از شب عید تا ظهر روز عید پرداخت شود و توصیه شده که قبل از اقامه نماز عید فطر پرداخت شود و اگر این امر مقدور نشد می‌بایست مبلغ را کنار گذاشته شود و در اولین فرصت پرداخت کنند.

زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟

پاسخ رهبر معظم انقلاب:

از غروب شب عید فطر می تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید به فقیر بپردازد؛ ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند پرداخت آن را تا ظهر به تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست.

اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.

 

    دیدگاه شما