ساخت خانه با آجرهایی عجیب و از جنس میکروب در مریخ!

دانشمندان فضایی به تازگی کشف کردند که تا سال ۲۰۵۰ اقامت‌ها را در مریخ می‌توان از میکروب ساخت.

ساخت خانه با آجرهایی عجیب و از جنس میکروب در مریخ!

به گزارش زنهار؛ چشم انداز بشریت از استقرار مریخ ممکن است دیگر یک رویای علمی تخیلی نباشد. طبق پیش بینی ناسا، افراد می‌توانند برای نخستین بار در سال ۲۰۳۰ به سیاره سرخ قدم بگذارند.

 ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس اخیراً در یک توئیت اعلام کرد مردم در سال ۲۰۲۹برای نخستین بار برای زندگی به مریخ می‌روند. هفته گذشته دانشمندانی که با سازمان تحقیقات فضایی هند همکاری می‌کردند، اعلام کردند که با کمک آجر‌های باکتری‌ای می‌توانند در مریخ برای مسافران خانه بسازند.

آن‌ها، برای ساخت این آجر، خاک مریخ را با مواد ژل مانند همچون صمغ گوار، اوره، کلرید نیکل و یک باکتری به نام Sporosarcina pasteurii مخلوط،  سپس اوره را به کربنات کلسیم تبدیل و ماده چسبنده‌ای به نام پلیمر زیستی  بدست آوردند.

در مجموع، محققان توانستند، نوعی سیمان تولید کنند که خاک مریخ را به شدت در کنار هم نگه می‌دارد. کلرید نیکل نیز برای این مخلوط بسیار کلیدی بود و به رشد باکتری‌ها علیرغم محتوای بالای آهن در خاک مریخ کمک کرد (این ماده می‌تواند برای موجودات سمی باشد). آلوکه کومار، دانشیار دپارتمان مهندسی مکانیک، گفت: "باکتری‌ها به اعماق فضا‌های منافذ نفوذ می‌کنند و از پروتئین‌های خود برای اتصال ذرات به یکدیگر استفاده می‌کنند، تخلخل را کاهش می‌دهند و منجر به آجر‌های قوی‌تر می‌شوند."

به گفته کومار، او و همکارانش قصد دارند چند آجر باکتریایی را به همراه ماموریت آتی ISRO مستقیماً به فضا بفرستند. به این ترتیب، آن‌ها می‌توانند بررسی کنند که آیا این میکروب‌ها در ریزگرانش‌های مریخ عمل می‌کنند یا خیر. تا آن زمان، تیم در حال بررسی تاثیر جو مریخ، که ۱۰۰ برابر نازک‌تر و از نظر شیمیایی بسیار متفاوت‌تر از سیاره زمین است، هستند. 

    دیدگاه شما