روح‌الله مفیدی بازیگر سینما درگذشت

«روح‌الله مفیدی» بازیگر پیشکسوت، سینما، تئاتر و تلویزیون روز جمعه بر اثر سرطان درگذشت.

روح‌الله مفیدی بازیگر سینما درگذشت

به گزارش زنهار،  روح الله مفیدی هنرمند سینما و تلویزیون امروز جمعه ۲۴ تیر بر اثر سرطان دار فانی را وداع گفت.

روح‌الله مفیدی در سال ۱۳۰۸ در شهر یزد متولد شد. در سال ۱۳۳۲ فوق‌دیپلم هواشناسی را از آموزشگاه سازمان هواشناسی دریافت کرد. مفیدی کار تئاتر را در سال ۱۳۲۷ و بازیگری در سینما را نیز با «پریچهر» (فضل‌الله بایگان) در سال ۱۳۳۰ آغاز کرد کرد.

در سال 1327 وقتی 19 ساله بود به دنبال آگاهی پذیرش هنرجو در تئاتر تهران تست داد اما به دلیل کوتاهی قد رد شد ولی بخاطر استعداد به جامعه هنری باربد معرفی شد.

بعد از مدتی اولین بار در پاییز 1327 با نمایشی از اسماعیل مهرتاش روی صحنه رفت که بخاطر بازی زیبا توسط نویسنده نمایشنامه مورد تقدیر قرار گرفت.

بعد از مدتی در کنار بازیگری زیر نظر نصرت الله کریمی، هنر چهره پردازی را فرا گرفت تا اینکه به مدت 2 سال برای گذراندن خدمت سربازی فعالیت اش کم شد.

بعد از خدمت در سال 1332 که 24 ساله بود در فیلم پریچهر به کارگردانی فضل الله بایگان برای اولین بار جلوی دوربین رفت که برای اینکار 1000 تومان که دستمزد زیادی بود دریافت کرد.

بعد بازی در سریال مراد برقی سال 52 با سریال دایی جان ناپلئون سال 55 نقش ماندگاری از خود بجای گذاشت و تا سال 57 بیش از 35 کار سینمایی و تلویزیونی بازی کرد.

بعد از انقلاب 57 به همراه مهناز (بازیگر)، زنده یاد نعمت الله آغاسی و حسن شجاعی به دادگاه فرا خوانده شد سپس از آنها بصورت کتبی تعهد گرفتند تا بازی نکند.

می گوید 9 سال ممنوع الچهره بودم و فقط کار گریموری می کردم، تا اینکه وقتی داشتم فیلمی را بازی می کردم، اواسط کار میخواستند جلوی بازی من را بگیرند که دیگر موفق نشدند.

در سال 1364 بازی او در فیلم تنوره دیو به کارگردانی کیانوش عیاری سانسور شد اما از سال 67 برای بازی در فیلم روز باشکوه دیگر منعی نداشت.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار