فیلمنامه نویس مشهور ایرانی که متهم به سرقت شد

سعید جلالی فیلم نامه نویس سینما و تلویزیون در رابطه با سریال دلنوازان گفت شخصی زمان این سریال ادعا کرد که من سرقت ادبی کرده ام و متن هایمان شبیه به هم استاما بعد مشخص شد ادعایی بی مورد بوده است.

فیلمنامه نویس مشهور ایرانی که متهم به سرقت شد

به گزارش زنهار، سعید جلالی فیلم نامه‌نویس سینما و تلویزیون که در کارنامه‌اش کارهای ارزشمندی چون «دلنوازان»، «خوش‌نشین ها»، «زعفرانی»، «دردسرهای عظیم»، «گیسو» و… را دارد در خصوص اینکه آیا از او سرقت ادبی شده است یا نه و راه‌های شکایتش گفت: شباهت در کارها وجود دارد اما سرقت به طور کامل نه پیش نیامده است. در قراردادها همواره قید شده است که باید چه کار کرد البته اگر قراردادی بسته شده باشد. فیلم نامه‌ها قبل از ارائه ثبت می‌شود و اگر ثبت نشود مسئولیت با خود فرد است. البته حتی اگر فیلم نامه ثبت شود باز هم این قابلیت وجود دارد که با جابجا کردن برخی از شخصیت‌های قصه‌ها کاری شبیه به آن نوشته شود و کار شود.

او ادامه: من پرونده‌هایی از این دست داشتم مثلا در زمان سریال دلنوازان شخصی حس می‌کرد که طرحش شبیه به کار ما است و شکایت هم کرده بود اما زمانی که در مقابل هیات ناظر در صدا و سیما حاضر شدیم و روی هر دو فیلمنامه بررسی‌های لازم انجام و مشخص شد نه تنها شباهت روایتی وجود ندارد بلکه در کل هیچ ارتباطی هم، به هم ندارند و صرفا ادعایی بی‌مورد بود.

سعید جلالی نویسنده سریال «گیسو» درباره  این سرقت‌های ادبی میان دو دوست نویسنده اظهار داشت: هر احتمالی وجود دارد چون هر طرحی یک قصه است و می‌توان با عوض کردن اسامی و تغییراتی جزئی شکل دیگری از آن اتفاق را با همان مفهوم و جذابیت‌ها بنویسید و کسی نمی‌تواند ثابت کند که این همان است. راه‌های زیادی وجود دارد که طرحی را از آن خود کنید و متاسفانه سرقت ادبی چیز جدیدی نیست و سال هاست که اتفاق می‌افتد و نمی‌توان راهکار مشخص و دقیقی برای آن پیدا کرد. البته کارگردانان و نویسندگان واقعی به سمت این اتفاق نمی‌روند چون دلیلی برای این کار ندارند وقتی شما صاحب قلم و فکر و ایده هستید دلیلی ندارد که از ایده دیگری استفاده کنید زمانی این کار را انجام می‌دهید که روی ایده‌پردازی ضعف دارید و سعی دارید از محصول کار دیگری استفاده کنید، البته استفاده از کار دیگری در صورتی که او در جریان بگیرد و رضایتش جلب شود هیچ اشکالی ندارد. متاسفانه دوستان گاهی کم لطفی می‌کنند و از ایده و طرح کسی بدون نام بردن از او و جلب رضایتش استفاده می‌کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار