«سحر قریشی» برای آقای کارگردان دردسر درست کرد

یک بار دیگر نام مسعود ده نمکی و سحر قریشی کنار هم قرار می‌گیرد. این بار هم کلید واژه، سریال است. سریالی که سال ۹۹ روی آنتن شبکه سه رفت و حکم پایان ممنوع الکاری قریشی پس از یک دهه را داشت.

«سحر قریشی» برای آقای کارگردان دردسر درست کرد

به گزارش زنهار؛ بعد از اعلام رسمی خداحافظی سحر قریشی از سینما و محرز شدن تصمیم او برای حضور در خارج از کشور سریال دادستان مسعود ده نمکی هم احتمالا به فهرست آثار ممنوعه تلویزیون وارد می‌شود؛ سریالی که از آن به عنوان مجموعه‌های استراتژیک یاد می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، یک بار دیگر نام مسعود ده نمکی و سحر قریشی کنار هم قرار می‌گیرد. این بار هم کلید واژه، سریال است. سریالی که سال ۹۹ روی آنتن شبکه سه رفت و حکم پایان ممنوع الکاری قریشی پس از یک دهه را داشت.

در حالیکه به نظر می‌رسید، این بازیگر فعالیت خود در تلویزیون را ادامه دهد، ورق برگشت. او بر اساس تصمیم شخصی خود، در سینما و شبکه خانگی مشغول به کار شد و حالا مدتی است ایران را ترک کرده. به تازگی هم به طور رسمی گفته سراغ زندگی جدید خود می‌رود و دیگر به بازیگری نمی‌اندیشد. سوال: سرنوشت سریال ده نمکی چه خواهد شد؟

بازخوانی یک ماجرا

احتمالا حکایت چگونگی شهرت قریشی در تلویزیون را می‌دانید. او سال ۸۸ برای نخستین بار بازیگری را با سریال دلنوازان تجربه کرد و به شهرت رسید. کمی بعد، اما اجازه همکاری با تلویزیون از او سلب شد. این بازیگر هم سراغ سینما و تله فیلم‌های خانگی رفت و در آثار عامه پسند فعالیت خود را ادامه داد. در روز‌های ممنوعیت، کارگردان‌های مختلف بار‌ها برای رفع مشکل قریشی و استفاده از او در سریال شان، دورخیز کردند، اما در دقیقه نود تیر آن‌ها به سنگ خورد.

خوشبختی با ده نمکی

در سال‌های ممنوع الکاری، بار‌ها نام سریال‌هایی که قریشی گزینه اصلی بازی در آن‌ها بود، شنیده شد از جمله: آوای باران و بچه‌های نسبتا بد و دختران حوا با این حال مدیران اجازه همکاری با او را نمی‌دادند.

قریشی سال ۹۵ تعریف کرد که خودش هم دلیل ماجرا را نمی‌داد: وقتی عرف جامعه ما مشخص است، اما ممیزی‌های تلویزیون از این عرف پای خودشان را فراتر می‌گذارند و مثلا می‌گویند این خانم صلاح نیست در تلویزیون باشد، چه باید کرد؟ وقتی می‌بینم هیچ کس دلیل ممنوع الکاری من را نگفته و به من جوابی نمی‌دهند، به این جواب‌های کاملا شخصی می‌رسم. در نهایت «دادستان» مسعود ده نمکی پایانی بود بر ممنوع الکاری قریشی.

همزمان گزارشی نوشتیم و گفتیم آیا این اتفاق به واسطه نفوذ ده نمکی در تلویزیون رخ داده. این کارگردان، اما در مصاحبه‌ای این طور گفت که مشکل خانم قریشی حل شده بود که اجازه بازی در سریال دادستان داده شد و ربطی به مسعود ده نمکی ندارد.

سرنوشت مبهم دادستان

تجربه نشان داده، تلویزیون آثار بازیگرانی که مسیری، چون قریشی را پیش می‌گیرند، بایکوت می‌کند. با چنین پیشینه‌ای می‌توان حدس زد دادستان هم به فهرست آثار ممنوعه وارد شده است. این سریال، نقد مسعود ده نمکی است بر فساد و کژروی‌های برخی مسئولان.

او با دادستان قصد هشدار داشت که خب سریال آنطور با که باید ویژگی‌های لازم برای اثرگذاری را نداشت. با این حال چنین سریالی برای مدیران تلویزیون در تعریف آثار استراتژیک می‌گنجد و فارغ از کیفیت، حرف آن‌ها مانع برایشان دارای اهمیت است.

آیا قریشی واقعا مانع بازپخش دادستان خواهد شد؟ آیا مدیران تلویزیون این بار استثناء قائل می‌شوند؟ اگر این اتفاق رخ دهد، سدی شکسته خواهد شد و سریال‌های زیادی به آنتن می‌رسند. مثل نرگس و پدر و کمکم کن

سرنوشت دلنوازان

بر اساس آن چه گفته شد، سریال عامه پسند دلنوازان هم دیگر اجازه بازپخش نخواهد داشت. سریالی که حسین سهیلی زاده ساخته و بار‌ها از آی فیلم بازپخش شده. علاوه بر این چند فیلم سینمایی با بازی قریشی هستند که تلویزیون بار‌ها آن‌ها را کنداکتور قرار داده. مثل رسوایی ۲ مسعود ده نمکی، پنج ستاره مهشید افشارزاده و... البته محتوای غالب فیلم‌های قریشی، چندان با چارچوب تلویزیون همخوان نیستند.

تصمیم درست کدام است

بار‌ها این سوال را مطرح کرده ایم که آیا می‌توان یک اثر را به دلیل حاشیه‌های بازیگران به بایگانی فرستاد؟ پاسخ غالب کارگردان ها، تهیه کنندگان و کارشناسان منفی بوده است.

آن‌ها عقیده دارند چرا باید نقش و نقش آفرین را یکی دانست؟ چرا نباید خود تلویزیون این مفهوم را برای مخاطب جا بیندازد که نقش جدا از بازیگر است؟ عجالتا تدبیری برای نجات آرشیو ارزشمند تلویزیون اندیشیده نشده؛ مگر آن که مدیریت جدید صد ا وسیما تصمیمی دیگر بگیرد.

منبع: هفت صبح

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار