نامگذاری اسم معروف‌ترین خواننده روی جانوری چندش آور

پژوهشگران آمریکایی، گونه جدیدی از هزارپا را شناسایی کرده‌اند و آن را به نام “تیلور سوئیفت” خواننده آمریکایی نامگذاری کرده‌اند.

نامگذاری اسم معروف‌ترین خواننده روی جانوری چندش آور

به گزارش زنهار؛ گروهی از دانشمندان به تازگی تعداد انگشت‌شماری از گونه‌های جدید هزارپا را در “رشته‌کوه آپالاش”(Appalachian Mountains) یافته‌اند و یکی از آنها را به نام “تیلور سوئیفت”(Taylor Swift) نامگذاری کرده‌اند که نام خواننده و ترانه‌سرای معروف آمریکایی است.

“ناناریا سوئیفتا”(Nannaria swiftae)، یکی از ۱۷ گونه جدید هزارپا است که سه پژوهشگر در مقاله جدید خود در مورد آن توضیح داده‌اند.

به گفته پژوهشگران، گونه ناناریا شامل گروهی از هزارپاها با جثه کوچک است که در سراسر شرق آمریکای شمالی یافت می‌شوند و به همراه یک گونه دیگر موسوم به “اُئِنوماییا”(Oenomaea) در زیرمجموعه تیره “نانارینی”(Nanariini) طبقه‌بندی می‌شوند.

این هزارپاها که پنجه پیچ‌خورده‌ای دارند، در جنگل زندگی می‌کنند و غذای آنها از برگ‌های پوسیده و مواد گیاهی تامین می‌شود. اگرچه بسیاری از این گونه‌های جدید مدت‌هاست که شناخته شده‌اند اما گمان می‌رود که گونه‌های بیشتری نیز وجود دارند که هنوز شناخته نشده‌اند.

کشف 17 گونه جدید هزارپا

پژوهشگران در این پروژه، به ۱۷ ایالت آمریکا سفر کردند تا مجموعه‌ای از نمونه‌های جدید را در زیر صخره‌ها، کنده‌ها و خاک برگ جستجو کنند. سپس آنها، بیش از ۱۸۰۰ نمونه را بررسی کردند و در نهایت توانستند ۱۷ گونه جدید را شناسایی کنند؛ از جمله گونه‌هایی که از روی شکل منحصر به فرد بدن، وجود گیاهان فراوان در محل زندگی و مکان‌هایی که از آنجا جمع‌آوری می‌شوند، نامگذاری شده‌اند.

یکی از این گونه‌ها به نام “ناناریا ماریانا”(Nannaria mariannae)، به افتخار همسر “درک هنن”(Derek Hennen)، پژوهشگر ارشد پروژه و به منظور قدردانی از صبر، عشق و حمایت او نامگذاری شد. ظاهرا هنن از طرفداران تیلور سویفت است و به همین دلیل، یکی دیگر از گونه‌های جدید به نام این هنرمند نامگذاری شد.

پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: این نام خاص به افتخار تیلور سوئیفت، به رسمیت شناختن استعداد او به عنوان ترانه‌سرا و خواننده و برای قدردانی از لذتی که موسیقی او به ارمغان آورده، انتخاب شده است.

هنن گفت: موسیقی او به من کمک کرد تا از فراز و نشیب‌های دوران تحصیلات تکمیلی عبور کنم؛ بنابراین نامگذاری یک گونه جدید هزارپا به نام او، روش تشکر من است.

به گفته پژوهشگران، “ناناریا سوئیفتا” تاکنون تنها در تنسی شناسایی شده است و نمونه‌های آن از جنگل‌هایی که دارای گیاهانی مانند شوکران، افرا، فندق و کاج هستند، جمع‌آوری شده‌اند.

به دلیل بررسی‌های پژوهشگران، گونه‌های ناناریا افزایش یافته و در مجموع به ۷۸ گونه رسیده‌اند که آنها را به بزرگترین جنس در خانواده‌ای از هزارپایان موسوم به “Xystodesmidae” تبدیل می‌کند.

این پژوهش، در مجله “ZooKeys” به چاپ رسید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار