موشک سجیل ایران در 7 دقیقه تل آویو را با خاک یکسان می‌کند+ مشخصات موشک

سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران است که با بهره گیری از موتوری دو مرحله‌ای، قادر به انهدام اهداف در برد ۲۰۰۰ کیلومتری است.

موشک سجیل ایران در 7 دقیقه تل آویو را با خاک یکسان می‌کند+ مشخصات موشک

به گزارش زنهار، سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران است که با بهره گیری از موتوری دو مرحله‌ای، قادر به انهدام اهداف در برد ۲۰۰۰ کیلومتری است.

تا پیش از رونمایی از موشک خرمشهر، سجیل پیشرفته‌ترین موشک ساخت ایران به حساب می‌آمد چراکه با بهره گیری از سوخت جامد، توانایی حمل سرجنگی به وزن ۶۵۰ کیلوگرم را داشت. سرعت بالای موشک در فاز نهایی که قریب به ۱۴ برابر سرعت صوت است، سجیل را در برابر انواع سامانه‌های ضد بالستیکی مصون می‌سازد. بسیاری از کارشناسان و متخصصان، موشک بالستیک و دوربرد سجیل را جزو اولین گزینه‌های ایران برای پاسخ‌گویی به هر گونه تجاوز اسرائیل به کشورمان می‌دانند، موضوعی که این موشک را بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار داده است، چرا که برد این موشک ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است و حداکثر توان حمل ۴۰۰ کیلوگرم را دارد و این در حالی است که مسافت میان ایران و اسرائیل تنها ۱ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است و این برد اضافه که در سلاح وجود دارد قدرت ویرانگری آن را افزایش می‌دهد.

مشخصات فنی موشک بالستیک سجیل

 

موشک بالستیک سجیل از سه بخش بلوک ۱، بلوک ۲ و کلاهک جنگی تشکیل شده است. این موشک با وزنی در حدود ۲۳ تن و یک موتور دو مرحله‌ای سوخت جامد که سرعت حرکت آن را تا ۴ هزار و ۳۰۰ متر بر ثانیه می‌رساند، توانایی نابودی اهداف مشخص شده تا برد ۲ هزار کیلومتری را دارد. وزن کلاهک موشک سجیل در حدود ۶۵۰ کیلوگرم و طول بدنه آن در حدود ۱۸ متر و قطر بدنه آن نیز ۱ متر و ۲۵ سانتی متر تخمین زده می‌شود. طبق برآورد کارشناسان، این موشک می تواند در مدت ۱۳ دقیقه به بیشترین سرعت خود برسد. سامانه هدایت این موشک نیز از نوع اینرسی است که می‌تواند اهداف خود را با خطای ۲۰ متر نابود کند.

موشک سجیل؛ موشکی با ویژگی‌های خاص

یکی از عواملی که در طراحی موشک‌ها اهمیت بسیاری دارد سرعت آماده سازی موشک پیش از شلیک است. طراحان سجیل این ویژگی را در نظر گرفتند و این موشک را با پیروی از این ویژگی ساخته‌اند. شتاب موشک سجیل نیز بسیار بالاست و به همین دلیل سامانه‌های دفاع هوایی نمی‌توانند آن را منهدم کنند و پرتاب‌گر متحرک موشک سجیل نیز می‌تواند پس از شلیک با سرعت بسیار بالا محل را ترک کند تا توسط دشمن شناسایی و منهدم نشود.

مشخصات موشک سجیل

وزن  /  بیش از  ۲۳ تن

طول  / ۱۸ متر

قطر / ۱٫۲۵متر

موتور / سوخت جامد (دو مرحله‌ای)

برد /۲۰۰۰ کیلومتر

ارتفاع پرواز  /    ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتر

رانشگر   /   موتور سوخت جامد مرکب در مرحله اول و دوم

سرعت فاز شیرجه:/۱۱ تا ۱۳ ماخ یا ۳۶۰۰ تا ۴۳۰۰ متر بر ثانیه

دقت  / در موشک سجیل ۱ کلاهک بدون قابلیت هدایت در فاز نهایی با خطای حداکثر ۵۰ متر

در موشک سجیل ۲ به دلیل استفاده از کلاهک قابل هدایت جدید با خطای زیر ۱۰ متر(نقطه زن)

سکوی پرتاب/سکوی پرتاب متحرک-   سیلوی زیر زمینی پرتاب

سامانه هدایت/هدایت اینرسی (بدون بالک هدایت روی کلاهک برای موشک سجیل ۱ و هدایت اینرسی + بالک هدایت شونده برای سجیل ۲) بعلاوه جی پی اس (احتمالی)

دیگر ویژگی موشک بالستیک سجیل نحوه عمل آن پس از شلیک است. این موشک پس از شلیک از جو خارج شده و به حالت افقی در می‌آید. سپس این موشک در خارج از جو شروع به حرکت می‌کند و به محض رسیدن به بالای سر هدف، موشک دوباره وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف قفل می‌کند و با سرعت ۱۳ ماخ بر روی هدف فرود می‌آید.

ویژگی بعدی موشک سجیل داشتن سیستم ناوبری جدید و سنسورهای بسیار پیچیده است. به نحوی که سنسورهای تعبیه شده در موشک سجیل باعث شده تا ضریب دقت این موشک در هنگام برخورد به اهداف افزایش پیداکند. همچنین ردیابی سجیل هم برای رادارهای پیشرفته دنیا بسیار مشکل است. این موشک به شکلی طراحی شده که سامانه‌های دفاعی برتر دنیا از جمله پاتریوت و گنبد آهنین توان مقابله با آن را ندارند.

موشک سجیل 

 

بسیاری از کارشناسان و متخصصان، موشک بالستیک و دوربرد سجیل را جزو اولین گزینه‌های ایران برای پاسخ‌گویی به هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان می‌دانند، موضوعی که این موشک را بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار داده است، چرا که برد این موشک ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است و حداکثر توان حمل ۴۰۰ کیلوگرم را دارد و این در حالی است که مسافت میان ایران و اسرائیل تنها ۱ هزار و ۳۰۰  کیلومتر است و این برد اضافه که در سلاح وجود دارد قدرت ویرانگری آن را افزایش می‌دهد. سجیل در کم‌تر از ۱۰‌ دقیقه و به اذعان صهیونیست‌ها در مدت هفت دقیقه می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد.

کارشناسان درباره موشک سجیل چه می‌گویند؟

پایگاه خبری مشهور National Interest آمریکا در گزارشی مربوط به سال ۲۰۱۷ با عنوان «چرا جهان باید از موشک‌های ایرانی بترسد؟» موشک سجیل را نقطه جهش صنعت موشکی ایران توصیف کرده و سپس به تشریح ویژگی‌های آن پرداخت. در این مطلب از نسل ۲ سجیل نیز نام برده شده و حتی عنوان شده که موشک سجیل ۳ نیز در دست طراحی و توسعه قرار دارد.

پابگاه خبری Missle Threat هم در گزارشی جداگانه به تحلیل و بررسی کامل این موشک و همچنین قابلیت‌های آن پرداخت.

پایگاه خبری Defence update هم در گزارشی با عنوان «ایران دومین موشک سوخت جامد خود با برد ۲ هزار کیلومتر را آزمایش کرد» که در ۱۶ دسامبر سال ۲۰۰۹  نوشته شده درباره این موشک توضیحاتی داده است و انواع آن را در دو نوع سجیل ۱ و سجیل ۲ معرفی کرد. البته در این گزارش به این مطلب هم اشاره شده که سجیل ۲ در زمان بازدید رئیس جمهور وقت از سایت سمنان رونمایی شده است./عرشه آنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار