پوتین: با ناتو وارد جنگ نمی‌شویم

پوتین در گفتگو با خلبانان نیروی هوایی روسیه گفت که ناتو به رهبری ایالات متحده از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به سمت روسیه گسترش یافته است، اما مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به کشورهای عضو ائتلاف ندارد.

پوتین: با ناتو وارد جنگ نمی‌شویم

به گزارش زنهار، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اواخر روز چهارشنبه گفت: روسیه هیچ طرحی برای هیچ کشور ناتو ندارد و به لهستان، کشورهای بالتیک یا جمهوری چک حمله نخواهد کرد، اما اگر غرب جنگنده‌های اف-۱۶ را در اختیار اوکراین قرار دهد، توسط نیروهای روسیه سرنگون خواهند شد.

تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 عمیق ترین بحران را در روابط روسیه با غرب، از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 ایجاد کرده است.

به نوشته رویترز، پوتین در گفتگو با خلبانان نیروی هوایی روسیه گفت که ناتو به رهبری ایالات متحده از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به سمت روسیه گسترش یافته است اما مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به کشورهای عضو ائتلاف ندارد.

بر اساس متنی که کاخ کرملین روز پنجشنبه منتشر کرد، پوتین گفت: «ما هیچ قصد تهاجمی نسبت به این کشورها نداریم. این ایده که ما به کشور دیگری حمله خواهیم کرد - لهستان، کشورهای بالتیک و چک نیز ترسیده‌اند - کاملاً بی معنی و احمقانه است.»  

کرملین که ایالات متحده را به جنگ با روسیه از طریق حمایت از اوکراین با پول، سلاح و اطلاعات متهم می‌کند، می‌گوید روابط مسکو با واشنگتن احتمالا هرگز بدتر از این نبوده است.

جنگنده‌های آمریکایی وضعیت اوکراین را تغییر نمی‌دهند

پوتین در پاسخ به سوالی درباره جنگنده‌های اف 16 که غرب قول ارسال آن‌ها به اوکراین را داده است، گفت چنین هواپیماهایی وضعیت اوکراین را تغییر نمی‌دهند.

او گفت: «اگر آنها F-16 تهیه کنند و در این مورد صحبت می‌کنند و ظاهراً خلبان آموزش می‌دهند، این وضعیت را در میدان جنگ تغییر نمی‌دهد. و همانطور که امروز تانک‌ها، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات از جمله پرتابگرهای موشکی را نابود می‌کنیم، هواپیما را نابود خواهیم کرد.»

پوتین گفت که F-16 همچنین می‌تواند سلاح هسته‌ای حمل کند. او گفت: «البته، اگر از فرودگاه‌های کشورهای ثالث استفاده شود، آن‌ها برای ما به اهداف قانونی تبدیل می‌شوند، در هر کجا که باشد.»

اظهارات پوتین به دنبال اظهارات دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در اوایل روز مطرح شد، مبنی بر اینکه هواپیما باید در ماه‌های آینده به اوکراین برسند. 

اوکراین که اکنون بیش از دو سال از جنگ تمام عیار آن با روسیه می‌گذرد، ماه‌هاست که به دنبال جنگنده‌های F-16 است.

بلژیک، دانمارک، نروژ و هلند از جمله کشورهایی هستند که متعهد به اهدای اف-۱۶ شده‌اند. ائتلافی از کشورها قول داده‌اند به آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از آنها کمک کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار