خیز روسیه برای الحاق منطقه جدا شده از گرجستان

خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه روز یکشنبه به نقل از رئیس پارلمان اوستیای جنوبی گزارش داد که این منطقه جدایی طلب در گرجستان، در مورد احتمال الحاق خود به روسیه با مسکو گفتگو کرده است.

خیز روسیه برای الحاق منطقه جدا شده از گرجستان

به گزارش زنهار، خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه روز یکشنبه به نقل از رئیس پارلمان اوستیای جنوبی گزارش داد که این منطقه جدایی طلب در گرجستان، در مورد احتمال الحاق خود به روسیه با مسکو گفتگو کرده است.

روسیه در سال 2008 پس از دفع تلاش گرجستان برای بازپس گیری اوستیای جنوبی در یک جنگ پنج روزه، اوستیای جنوبی و یک منطقه جداشده دیگر، آبخازیا، را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت. ونزوئلا، نیکاراگوئه، نائورو و سوریه نیز استقلال آن‌ها را به رسمیت شناختند.

اما غرب روسیه را به الحاق آبخازیا و اوستیای جنوبی، یک پنجم خاک گرجستان متهم کرد و تفلیس خواهان بازپس گیری این دو منطقه است.

آلن البوروف، رئیس پارلمان اوستیای جنوبی، در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری همه پرسی برای تبدیل شدن به بخشی از روسیه، به ریانووستی گفت: «ما در هماهنگی نزدیک با روسیه، با در نظر گرفتن روابط و معاهدات دوجانبه درباره همه این موضوعات بحث می‌کنیم.»

آلبروف گفت: «وقتی به همراه فدراسیون روسیه (در مورد پیوستن به فدراسیون روسیه) به این ایده رسیدیم، این کار را انجام خواهیم داد.»

آلن گاگللوف، رهبر اوستیای جنوبی که مورد حمایت روسیه است، سال گذشته ابراز امیدواری کرد که این منطقه به طور رسمی به روسیه ملحق شود.

اوستیای جنوبی در جنگی در سال‌های 1991-1992 که در آن چندین هزار نفر کشته شدند، از حاکمیت گرجستان جدا شد و روابط نزدیکی با منطقه همسایه اوستیای شمالی در روسیه دارد.

اکثریت مردم اوستیای جنوبی از نظر قومی از گرجی‌ها متمایز هستند و به زبان خودشان که به فارسی نزدیک است صحبت می‌کنند.

تقریباً تمام جمعیت پاسپورت روسی دارند. آنها از روبل روسیه به عنوان واحد پول خود استفاده می‌کنند و اقتصادشان به روسیه وابسته است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار