رأی جنجال سازان پارلمان ریزش کرد اما...

مخالفان صیانت و لایحه حجاب در مجلس دوازدهم با اعلام رسمی نتایج دوازدهمین دوره انتخابات مجلس برخی چهره های پارلمان یازدهم چون پزشکیان، نوری قزلجه، نیکزاد، ذوالنوری، حاجی بابایی و ... با کسب رأی از مردم توانستند در مجلس دوازدهم نیز حضور داشته باشند.

رأی جنجال سازان پارلمان ریزش کرد اما...

به گزارش زنهار، «انتخابات مجلس دوازدهم» در میان فضای سرد حاکم بر انتخابات با مشارکت ۴۱ درصدی مردم به پایان رسید و تکلیف ۲۴۵ کرسی بهارستان مشخص و صاحبان ۴۵ کرسی دیگر نیز در مرحله دوم مشخص می شوند.

رأی مردم اما اینبار هم به مثابه مجلس یازدهم، تغییر حداکثری چهره سیاسی مجلس بوده است. آنچنان که بنا به روایت سخنگوی ستاد انتخابات ۱۰۳ نفر (۴۲ درصد) سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند و ۱۴۲ منتخب جدید (۵۸ درصد) برای نخستین بار راهی مجلس می‌شوند.

در این انتخابات اصولگرایان پرتعداد در مجلس آینده حضور دارند و اصلاح طلبان و اعتدالیون هم اگرچه کم رمق اما حدود ۴۵ کرسی پارلمان آینده را در اختیار دارند. در ادامه مروری بر وضعیت نمایندگان ابقا شده در استان های مختلف داشته ایم.

مخالف صیانت در مجلس ماندگار شد

بررسی تغییرات در حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی نشان از آن دارد که غلامرضا نوری قزلجه، مسعود پزشکیان و روح الله متفکر آزاد توانستند در ماراتن انتخاباتی ۱۱ اسفندماه پیروز شوند و بار دیگر ردای نمایندگی بر تن کنند. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم، از چهره‌های منتقد دولت سیزدهم به شمار می‌رود و حتی در پارلمان یازدهم نیز با تصمیمات پرحاشیه‌ای چون طرح صیانت، لایحه عفاف و حجاب و .. مخالفت کرده بود. نوری قزلجه اگر چه ابتدا توسط هیأت اجرایی در انتخابات مجلس ردصلاحیت شده بود اما توانست با عبور از سد شورای نگهبان، بار دیگر بر کرسی بهارستان تکیه کند.

مسعود پزشکیان، از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی است که ابتدا توسط هیأت اجرایی ردصلاحیت شد اما پس از ابراز نارضایتی رهبر انقلاب، توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شد. پزشکیان در واکنش به این مسئله با بیان اینکه مدیون رهبری شدم، گفته بود: «اگر دخالت رهبری نبود امکان رد صلاحیت من وجود داشت.»

محمد باقری بناب دیگر کاندیدای لیست صدای ملت هم در این استان حائز آراء لازم برای ورود به پارلمان دوازدهم شد. روح الله متفکر آزاد، از دیگر نمایندگان این استان بود که توانست در مجلس دوازدهم نیز حضور پیدا کند.

در آذربایجان غربی هم از ۱۰ کرسی این استان در مجلس فقط، سید سلمان ذاکر، عادل نجف زاده، کمال حسین پور و یعقوب رضازاده توانستند در پارلمان دوازدهم حضور داشته باشند./خبرآنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار