رویارویی تهران و واشنگتن چقدر محتمل است؟

گمانه‌زنی‌ها درباره عکس‌العمل آمریکا به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در جریان حمله به پایگاه نظامی این کشور در مرز سوریه و اردن در شرایطی ادامه دارد که منابع غربی معتقدند واشنگتن می‌کوشد از رویارویی مستقیم با تهران اجتناب کند.

رویارویی تهران و واشنگتن چقدر محتمل است؟

به گزارش زنهار، در شرایطی که مقام‌ها و رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر و به‌دنبال حمله به پایگاه نظامی «برج ۲۲» انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند و کوشیدند تهران را مسئول کشته شدن ۳ نظامی آمریکایی معرفی کنند، اکنون اما به‌نظر می‌رسد پس‌از ناکامی درارائه مستنداتی دراین زمینه، درحال عقب‌نشینی گام به گام از مواضع تهاجمی روزهای اخیر علیه جمهوری‌اسلامی هستند.

درحالی‌ که مقام‌های ارشد ایران طی هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند گروه‌های مقاومت از تهران دستور نمی‌گیرند و با توجه به جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه، براساس راهبردهای مدنظر خود در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین اقدام می‌کنند، اکنون مقام‌های آمریکایی نیز اذعان می‌کنند که ریموت‌کنترل گروه‌های مقاومت در دست ایران نیست.

اعتراف آمریکایی‌ها

نشریه آمریکایی «پلتیکو» در تازه‌ترین گزارش خود دراین زمینه، به‌نقل از دو مقام آگاه آمریکایی نوشت که «مقام‌های اطلاعاتی محاسبه کرده‌اند که تهران کنترل کاملی بر گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه، ازجمله کسانی که مسئول حمله به نیروهای آمریکایی و کشتن آنها در هفته‌های اخیر هستند، ندارد».

دراین گزارش که به قلم «ارین بانکو»، گزارشگر حوزه امنیت‌ملی «پلتیکو» نوشته شده، ضمن تکرار این ادعا که «نیروی قدس سپاه پاسداران ایران مسئول ارسال اسلحه، مستشاران نظامی و همچنین اطلاعات برای حمایت از شبه‌نظامیان در عراق و سوریه و همچنین حوثی‌ها در یمن است»، درعین‌حال تاکید شده‌است که «مقام‌های آمریکایی گفتند این گروه‌ها، جاه‌طلبی‌ها و برنامه‌های مختلفی دارند که گاهی اوقات با هم همپوشانی دارند، اما به نظر می‌رسد تهران اختیار کاملی بر تصمیم‌گیری عملیاتی آنها ندارد».

در ادامه گزارش پلتیکو با اشاره به اینکه «اگرچه این موضوع به این معنی است که شاید پیش‌بینی اقدام‌هایی که این گروه‌ها انجام می‌دهند دشوار است، ازسوی دیگر می‌تواند احتمال کشیده شدن ایالات‌متحده به رویارویی مستقیم با ایران را کاهش دهد. هرگونه نشانه‌ای مبنی بر اینکه تهران به‌صورت مستقیم در دستور دادن یا نظارت بر حملات دخالت داشته‌است، احتمال اقدام تلافی‌جویانه آمریکا علیه ایران را بیشتر می‌کند».

ارین بانکو، نویسنده این گزارش، با اشاره به اینکه «گزارش‌ها حاکی است ایالات‌متحده در پاسخ به حمله اردن درحال بررسی حمله به اهداف ایرانی در عراق و سوریه است، اما مقام‌های دولت بایدن به‌صورت علنی درباره برنامه‌ریزی خود صحبت نکرده‌اند»، ادامه می‌دهد: «واشنگتن خط ارتباطی منظم و مستقیمی با تهران ندارد و با تشدید تنش‌ها در منطقه، دولت بایدن به‌دنبال درک میزان دخالت ایران در هدایت حملات به نیروهای آمریکایی است».

دراین گزارش اگرچه ادعا شده «ایران از گروه‌های نیابتی ازنظر مالی و تجهیزات نظامی حمایت می‌کند»، درعین حال اما، تاکید می‌شود که «مقام‌های اطلاعاتی آمریکا باور ندارند تهران حملات این گروه‌ها را فرماندهی می‌کند».

بانکو ضمن اشاره به نقل‌قول یکی از مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه «این شاید پیچیده‌ترین دوره‌ای است که دراین منطقه دیده‌ام»، تصریح می‌کند: «ایالات‌متحده معتقد نیست که تهران همه حملات در منطقه را هدایت می‌کند، اما ایران را تاحدی مسئول دامن زده شدن به تنش‌ها در منطقه می‌داند»./همشهری آنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار