تصمیم عجیب دولت

تصمیم جدید دولت مبنی بر اختصاص 2200 دلار آمریکا به هر کارت ملی، سبب شده تا صف‌های طویلی در مقابل صرافی‌ها شکل بگیرد.

تصمیم عجیب دولت

به گزارش زنهار؛ پخش بی‌دلیل دلار در کف بازار بسیاری از سودجویان را بدون اینکه نیازی به دلار داشته باشند، به این صرافت انداخته که با در دست داشتن کارت ملی پشت شیشه صرافی‌ها بایستند تا از این تصمیم دولت سودی چهار میلیون تومانی بکنند. اختلاف قیمت بین نرخ دولتی و آزاد دلار حدود 2 هزار تومان است و کسانی که بتوانند روی کارت ملی‌شان 2200 دلار آمریکا بخرند، می‌توانند چند دقیقه بعد با فروش همان دلار، سودی بیش از 4 میلیون تومان به چنگ بیاورند.

دلارپاشی دولت در شرایط تنگنای ارزی

خبرنگاران روزنامه همشهری در گزارشی از کف بازار ارز تهران نوشتند: این روزها فقط کافی است یک کارت ملی در جیب داشته باشید تا ۴ میلیون تومان سود مفت به جیب بزنید زیرا صرافی‌های رسمی ۲۲۰۰ دلار آمریکا را، به قیمت هر دلار ۲ هزار تومان ارزان‌تر از کف بازار به مشتریان می‌فروشند. قیمت هر دلار آمریکا دیروز در کف بازار به ۲۸ هزار و ۶۲۰ تومان رسید اما صرافی‌های دولتی هر دلار را در محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروختند. دیروز رانت ناشی از اعمال سیاست چند نرخی در بازار ارز، صف‌های خرید ارز با قیمت دولتی را جلوی صرافی‌ها طولانی‌تر کرد. این حاتم‌بخشی در شرایطی است که به‌گفته مقام‌های سازمان برنامه و وزارت اقتصاد، دولت در تنگنای مالی و ارزی گرفتار آمده است.

رشد قیمت دلار

پس از چند ماه توقف قیمت دلار در محدوده 27 هزار تومان، در روزهای اخیر این ارز جهانی سدشکنی کرد و از مرز 28 هزار تومان نیز گذر کرد. تمایل دلار برای افزایش قیمت در حالی است که به نظر می‌رسد درآمدهای ارزی دولت افزایش یافته است. جدیدترین گزارش اوپک نیز نشان می‌دهد تولید نفت ایران در مهرماه افزایش یافته و قیمت نفت سنگین با ۸ دلار و ۶ سنت افزایش به ۸۲.۱۴ دلار در هر بشکه رسیده است. رشد درآمدهای ارزی درصورتی که قابل دسترس باشد می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در تامین نیازهای ارزی داشته باشد. این درآمدهای ارزی، به‌غیر از درآمدهایی است که مطابق گزارش‌های دولتی در حوزه صادرات فرآورده‌های غیرنفتی و افزایش حجم صادرات به‌دست آمده است.

سایه برجام بر بازار ارز

یکی از اهرم‌های فشار بر بازار ارز سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام است. هرچند قرار است مذاکرات هسته‌ای در روزهای آینده دوباره از سر گرفته شود اما عدم‌قطعیت در مورد نتایج این مذاکرات به بلاتکلیفی بازار ارز منجر شده است. سخنان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ترک تهران و پیام‌هایی که از اروپا و آمریکا می‌آید به نگرانی‌ها دامن زده است. برخی خبرگزاری‌های خارجی از احتمال شکست در مذاکرات خبر داده‌اند، به‌طوری که بلومبرگ اعلام کرد آمریکا باید خود را برای شکست در مذاکرات آماده کند. مخابره چنین اخبار متناقضی تأثیر منفی زیادی بر بازار ارز گذاشته است.

سایر اهرم‌های فشار

سیاست‌های منفعلانه بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز نیز در نوسان‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز ترکیب تیم ارزی و معاون ارزی بانک مرکزی مشخص نشده و شاید علت سردرگمی بانک مرکزی در بازار ارز همین عامل باشد. از طرف دیگر شاید حکم صادر شده علیه رئیس‌کل و معاون ارزی اسبق بانک مرکزی و تعیین محکومیت‌های چندساله برای آنها موجب شده بدنه بانک مرکزی با احتیاط بیشتری در بازار ارز عمل کند. این عوامل، باعث شده نمایی از یک سیاست یکپارچه در بازار ارز نمایش داده نشود در نتیجه بازار با ابهام سیاستگذاری مواجه شده است. /کاماپرس

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار