پیشنهاد روسیه به ایران!

مجمع همکاری عرب و روسیه در نشست مراکش خواستار حل مناقشه جزایر سه گانه از راه مذاکره یا ارجاع به دیوان بین‌المللی شد. وزارت خارجه ایران در واکنش به این بیانیه اعلام کرد ایران موضوع جزایر سه گانه را غیرقابل مذاکره می‌داند.

پیشنهاد روسیه به ایران!

به گزارش زنهار؛ ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش با انتشار بیانیه‌ای خواستار حل مناقشه جزایر سه گانه از طریق مذاکره یا ارجاع به دیوان بین‌المللی شد.

شرکت‌کنندگان در این نشست که هدف آن یافتن راه‌های تقویت همکاری میان کشور‌های عربی و روسیه در زمینه‌های مختلف عنوان شده با تقدیر از سطح استثنایی روابط اعراب و روسیه، بر اهمیت پیشبرد روابط این کشورها با روسیه تاکید کردند.

خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور امارات متحده عربی در این نشست که روز چهارشنبه ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) در شهر مراکش برگزار شد، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که در نتیجه هماهنگی و همکاری میان کشورهای عربی و روسیه در بخش‌های مختلف "دستاورد‌های قابل‌توجهی" به دست آمده است.

اما آن چه که در بیانیه پایانی این نشست واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را برانگیخت، بخشی از این بیانیه بود که به ادعای امارات متحده عربی بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک اشاره داشت.

در بیانیه پایانی ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، با استناد به بیانیه مشترک کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در ژوئیه ۲۰۲۳ از ارائه راه‌حل‌ و ابتکارات صلح‌آمیز به منظور حل مناقشه از طریق مذاکرات دوجانبه حمایت شده است.

این بیانیه علاوه بر پیشنهاد مذاکرات دوجانبه در این خصوص، خواستار ارجاع به دیوان بین‌المللی دادگستری و بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد شده است.

واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

در نخستین واکنش به بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش در خصوص مساله جزایر سه‌گانه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این که ایران "موضوع تمامیت ارضی و حاکمیتی خود بر جزایر سه گانه را قابل مذاکره و گفتگو نمی‌داند" مفاد این بیانیه درباره جزایر سه‌گانه را محکوم کرد و آن را "بی اساس و مردود" دانست.

کنعانی با بیان این که ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، "تعلق ابدی به ایران" دارند این جزایر را "جزء جدایی‌ناپذیر سرزمینی جمهوری اسلامی" توصیف کرد.

انتقاد‌ها به گره خوردن منافع ملی ایران به روسیه و چین

این نخستین باری نیست که در نشستی بین‌المللی با محوریت روسیه، بحث ادعای مالکیت سرزمینی امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک مطرح می‌شود.

پیش از این نیز بیانیه پایانی نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در تیرماه سال جاری، موضع مشابهی را اتخاذ کرده و بر حمایت از "همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله ابتکار امارات متحده عربی و تلاش‌هایش برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکره دوجانبه" تاکید کرده بود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۱ تیر از احضار سفیر روسیه در تهران خبر داده و اعتراض خود به بند مذکور در بیانیه پایانی این نشست اعلام کرده بود./نامه نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار