چند درصد مردم قطعا در انتخابات شرکت نمی کنند؟

یافته‌های نظرسنجی انتخاباتی ایسپا در جلسه شورای فرهنگ عمومی که به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود، توسط رئیس ایسپا ارائه شد.

چند درصد مردم قطعا در انتخابات شرکت نمی کنند؟

به گزارش زنهار به نقل از اکو ایران، ​در هشتصد و‌ یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشورکه روز سه‌شنبه چهاردهم آذر 1402 به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پیش از دستور علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و ابراهیم شیرعلی رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به ارائه گزارشی درباره نتایج پیمایش ملی مشارکت سیاسی مردم در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی پرداختند. 

این پیمایش اولین موج از پیمایش‌ها و نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا در سال 1402 است که اوایل آبان‌ماه با جامعه آماری افراد بالای 18 سال ساکن در شهرها و روستاهای کشور و اندازه نمونه 5000  نفر به شیوه مصاحبه حضوری اجرا شد.

بر اساس این گزارش سنجش میزان تمایل  مردم به شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ارزیابی دیدگاه مردم در خصوص تاثیر شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در رفع مشکلات مردم، بررسی میزان رضایت مردم از شرایط کشور و تأثیر آن بر میزان مشارکت در انتخابات مجلس، ارزیابی مردم از عملکرد نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی و تأثیر آن بر میزان مشارکت در انتخابات مجلس و بررسی میزان امید به آینده، احساس بی‌قدرتی سیاسی و احساس تعلق مردم به کشور و تأثیر این متغیرها بر میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از جمله اهداف پیمایش مذکور هستند.

منابع پیگیری اخبار در بین مردم

مسلمی نایینی افزود: یافته‌ها نشان داد رسانه ملی و شبکه‌‌های اجتماعی مجازی به ترتیب به عنوان مهمترین منابع پیگیری اخبار در بین مردم هستند؛ یعنی ۳۷.۹ درصد مردم گفته‌اند اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند.

همچنین ۳۱ درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی و ۸.۹ درصد از طریق ماهواره، اخبار کشور را پیگیری می‌کنند.

البته شایان ذکر است عمده محتوای خبری و اطلاع‌رسانی کشور در شبکه‌های اجتماعی، توسط خبرگزاری‌های رسمی و پایگاه‌های خبری تولید می‌شود.

۳۵.۳ درصد قطعا و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه در خصوص شکل گیری فضای انتخاباتی کشور گفت: هرچند در حال حاضر آمارها نشانگر آن است که موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد به گونه‌ای که که 27.9 درصد مردم اظهار کرده‌اند قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند. 7.4 درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند.

21.9 درصد هنوز تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. 36 درصد گفته‌اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. 6.8 درصد نیز احتمال کمی‌دارد در این انتخابات شرکت کنند.

اما در کل می‌توان انتظار داشت پس از تأیید صلاحیت نامزدهای نهایی مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، مشارکت جدی تر شود و میزان تمایل مردم برای مشارکت تا زمان برگزاری انتخابات تغییر کند و به تدریج افزایش ‌یابد که در بالا رفتن این میزان مشارکت، لازم است چهار اصل مورد تاکید معظم له یعنی امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات پیش رو، مورد توجه همه مسئولان مربوط قرار گیرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار