استفاده جنایتکارانه اسرائیل از هوش مصنوعی علیه مردم فلسطین

ارتش اسرائیل با استفاده از 3 الگوریتم کیمیاگر، “انجیل” و عمق خرد، مدعی شد که اولین جنگ هوش مصنوعی را رهبری می‌کند.

استفاده جنایتکارانه اسرائیل از هوش مصنوعی علیه مردم فلسطین

به گزارش زنهار، شفقنا نوشت: روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» درگزارشی آورده: «ارتش اسرائیل از فناوری‌های هوش مصنوعی برای به انجام حملات گسترده به نوار غزه استفاده می‌کند که می‌تواند تعداد تلفات غیرنظامیان در این بمباران را تخمین بزند. الگوریتم‌های توسعه یافته توسط اسرائیل یا شرکت‌های خصوصی یکی از مخرب‌ترین و مرگبارترین روش‌های بمباران در قرن بیست و یکم هستند.»

 لیبراسیون به نقل از روزنامه « جیروزلیم پست» نوشت: «ارتش اسرائیل با استفاده از 3 الگوریتم کیمیاگر، “انجیل” و عمق خرد، مدعی شد که اولین جنگ هوش مصنوعی را رهبری می‌کند.»

بکارگیری الگوریتم‌ها

ارتش اسرائیل از این الگوریتم‌ها برای تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از داده‌های امنیتی و تخمین سریع تاثیرات گزینه‌های استراتژیک مختلف استفاده می‌کند.

لیبراسیون گزارش داد که ارتش اسرائیل به ویژه در جنگ با نوار غزه از دو ابزار استفاده می کند: «انجیل» و «کارخانه آتش»

هدف اول، پیشنهاد مناسب‌ترین اهداف برای حمله، در یک محیط معین است. به گفته این روزنامه، الگوریتم دوم برای بهبود طرح‌های حمله هواپیماها و پهپادها بسته به ماهیت اهداف انتخابی استفاده می‌شود و همچنین الگوریتم‌ها مسئول محاسبه میزان مهمات مورد نیاز هستند.

لیبراسیون افزود: «سیستم‌های هوش مصنوعی ارتش اسرائیل توسط اپراتورهایی اداره می‌شود که باید اهداف و طرح‌های حمله را مورد بررسی و تایید قرار دهد به این معنی که این سیستم‌ها تصمیم مستقیمی برای شلیک نمی‌گیرند گرچه بخشی از این فرآیند خودکار خواهد بود.»

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل اطلاعاتی از بخش زیادی از اهداف احتمالی در غزه در دست دارد و بر اساس آن از قبل فرضیه‌هایی درباره اینکه حمله به یک مکان چه تعداد کشته به جا خواهد گذاشت، دارند. این اطلاعات شامل اقامتگاه‌های خصوصی، ساختمان‌های عمومی، زیرساخت‌ها و بلوک‌های بلند می‌شود که ارتش آنها را به عنوان «هدف‌های قدرت» تعریف می‌کند.

حمله به غیرنظامیان تصادفی نیست

این روزنامه گفت الگوریتم انجیل در تعیین اهداف جدید برای بمباران، تلفات غیرنظامی را در نظر می‌گیرد و شمار آن را برآورد و تخمین می‌زند.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مصاحبه با یک منبع نظامی نوشتند:موشک‌های شلیک شده به غزه کورکورانه و بی‌هدف نبوده است، منبع مذکور اظهار داشت: وقتی یک دختر سه ساله در خانه‌ای در غزه کشته می‌شود به این دلیل است که یکی از اعضای ارتش اسرائیلی به این نتیجه و تصمیم رسیده که مرگ او مهم نیست، ارتش حجم خسارت و تلفات ناشی از بمباران هر منزل و ساختمانی را می‌داند.

بکارگیری الگوریتم‌ها و بمباران گسترده

لیبراسیون به نقل از رسانه‌های اسرائیلی نوشت: «استفاده از این راه حل‌های تکنولوژیکی تفسیرکننده این موضوع است که چگونه ارتش اسرائیل توانست نوار غزه را با این سرعت دیوانه‌کننده بمباران کند.»

بر اساس آمارهای ارتش اسرائیل، 15 هزار موقعیت در طول 35 روز اول جنگ در نوار غزه بمباران شده است و به اعتراف ارتش رژیم صهیونیستی، الگوریتم انجیل به طور خودکار به آن اجازه می‌دهد هدف‌ها را با سرعتی سریع شناسایی کند.

این روزنامه گزارش داد که ارتش اسرائیل گفته است که الگوریتم انجیل روزانه 100 هدف را برای بمباران ثبت می‌کند، در حالی که ارتش سالانه 50 هدف را در غزه برای بمباران تعیین می‌کر. افسران سابق ارتش این الگوریتم را «کارخانه ترور دسته جمعی» توصیف می کنند.

اهداف چهارگانه هوش مصنوعی در نوار غزه

به گفته منابع اسرائیلی، اهدافی در غزه که توسط هواپیماهای اسرائیلی مورد اصابت قرار گرفته‌اند را می‌توان تقریباً به چهار دسته تقسیم کرد. اولین مورد «اهداف تاکتیکی» است که شامل اهداف نظامی استاندارد مانند مقرهای نظامی، انبارهای تسلیحات، سکوهای پرتاب موشک، پرتاب کننده‌های موشک ضد تانک، چاله‌های پرتاب، بمب‌های خمپاره‌ای و پست‌های دیده‌بانی است.

دوم «اهداف زیرزمینی» عمدتاً تونل‌هایی که حماس در زیر غزه حفر کرده است و حملات هوایی به این اهداف می‌تواند منجر به فروریختن خانه‌ها در بالا یا نزدیک تونل‌ها شود.

سوم، «اهداف قدرت» است که شامل برج‌های بلند و مسکونی در قلب شهرها و ساختمان‌های عمومی مانند دانشگاه‌ها، بانک‌ها و ادارات دولتی است. به گفته منابع اطلاعاتی که در گذشته تجربه استفاده از این سیستم در غزه داشتند، بمباران اهداف قدرت عمدتاً برای آسیب رساندن به غیرنظامیان فلسطینی است و این حمله با هدف ایجاد شوک بزرگ به غیرنظامیان است تا آنها را برای فشار به حماس وادار کند.

بخش چهارم، شامل «خانه‌های عملیاتی» است و هدف اعلام شده از این حملات تخریب خانه‌های شخصی به منظور ترور یک نفر از ساکنان مظنون به عضویت در حماس یا جهاد اسلامی است. در این باره یک منبع دخیل در حملات قبلی اسرائیل به غزه  گفت:«‌از ما خواسته می‌شود به دنبال ساختمان‌های بلندی بگردیم که حتی نیم طبقه آنرا می‌توان به حماس نسبت داد. گاهی اوقات دفتر سخنگوی رسمی یک گروه مسلح یا محل ملاقات فعالان است، من فهمیدم که وجود چنین طبقه‌ای بهانه‌ است که به ارتش اجازه می‌دهد در غزه ویرانی بزرگی ایجاد کند»

دقیقاً مشخص نیست که چه اشکالی از داده‌ها در انجیل گنجانده شده است، اما کارشناسان می‌گویند سیستم‌های پشتیبانی تصمیم مبتنی بر هوش مصنوعی برای هدف‌گیری معمولاً مجموعه‌های بزرگی از اطلاعات را از طیف وسیعی از منابع، مانند فیلم‌های پهپاد، ارتباطات رهگیری شده، داده‌های نظارتی و اطلاعات به دست آمده از نظارت بر حرکات و الگوهای رفتاری افراد و گروه‌های بزرگ تجزیه و تحلیل می‌کنند.

هر چند مقامات صهیونیستی مدعی هستند که استفاده از هوش مصنوعی با هدف نابودی زیرساخت‌های حماس انجام می‌شود و تلفات غیرنظامیان را کاهش می‌دهد اما آنچه در دو ماه گذشته در غزه اتفاق افتاده است، خلاف آن را ثابت می‌کند و این بار حجم تلفات غیرنظامیان بسیار بیشتر است که نشان می‌دهد اتفاقاً ارتش صهیونیستی از این تکنولوژی برای گرفتن تلفات بیشتر از فلسطنیان استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی شاخه‌ای گسترده از علوم کامپیوتر است که ماشین‌های هوشمندی می‌سازد که از رفتارهای انسانی تقلید می‌کنند. در واقع، این ماشین‌ها تصمیماتی می‌گیرند که معمولاً نیازمند سطحی از تجربه‌ انسانی است و به انسان‌ها کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کند و بر آن‌ها فائق آید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار