۳ سناریو درباره آینده جنگ غزه

عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی و حامیانش را به شدت غافلگیر کرد و مُهر باطل بر قدرت بازدارندگی این رژیم در برابر تهدیدات زد.

۳ سناریو درباره آینده جنگ غزه

این عملیات به ویژه پس از هفته‌ها اعتراض و اعتصاب در اراضی اشغالی، در عمل صهیونیست‌ها را در وضعیت آچمز قرار داده است.

اما فرجام این نبرد چیست و صهیونیست‌ها با چه آینده‌ای روبرو هستند؟ برای پاسخ به این پرسش، می‌توان به سه سناریو برای آینده جنگ غزه اشاره کرد.

اول: سناریوی نخست، آغاز دومینوی فروپاشی رژیم صهیونیستی است. روشن است که اگر حمله جبهه مقاومت فلسطین به اسراییل با موج اعتراضات داخلی روبرو شود، دولت اشغالگر قدرت اداره اراضی اشغالی را از دست خواهد داد. همان سرنوشتی که تقریبا همه دولت‌های استعماری در برابر انقلاب‌های استقلال طلبانه پیدا می‌کنند.

بزرگ‌ترین قدرت‌ها حتی بریتانیا در برابر موج مقاومت و همبستگی ملی تسلیم شده و این‌بار هم مقاومت فلسطین علاوه بر نارضایتی داخلی، می‌تواند به روند مهاجرت میلیونی یهودیان از اراضی اشغالی و پایان کار رژیم جعلی اسراییل منتهی شود.

دوم: سناریو دوم، کشاندن دامنه جنگ به دیگر کشورهاست. تل‌آویو ممکن است برای جلوگیری از بحران داخلی و اعتراضات درونی، به سرعت دامنه جنگ را به لبنان و اردن و دیگر کشور‌ها بکشاند.

این ترفند هرچند ممکن است در کوتاه مدت، وضعیت راست‌گرایان افراطی اسراییل را در دولت نتانیاهو تثبیت کند، اما در بلندمدت، سقوط اسراییل را تسهیل می‌کند.

حمله همزمان حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی عراق و سوریه و حوثی‌های یمن به اسراییل، این رژیم را در چند جبهه درگیر می‌کند و روند فروپاشی اسراییل را تسریع خواهد کرد.

سوم:، اما سناریوی سوم، مداخله آمریکا و اروپا و جلوگیری از نابودی اسراییل است. تاکید بایدن بر حمایت از اسراییل نشان می‌دهد که برخلاف ادعاها، اسراییل عملا یک مستعمره کوچک آمریکایی است و دولت بایدن برای جذب منابع مالی لابی صهیونیستی در انتخابات ۲۰۲۴ انگیزه بالایی دارد تا خود را ناجی تل‌آویو نشان دهد.

در این صورت، هرچند ممکن است آمریکا در کوتاه مدت بتواند از موجودیت اسراییل محافظت کند، اما رسوایی سیاسی اسراییل، به انزوا و چالش داخلی این رژیم خواهد افزود و در این رابطه کار زیادی از آمریکا ساخته نیست؛ بنابراین در فرجام هر سه سناریو، شاهد یک اسراییل زخم خورده، ضعیف و منزوی خواهیم بود که درگیر روند فروپاشی و حذف کامل در آینده نزدیک خواهد بود.

منبع: جام‌جم آنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار