عراق:

تمام بندهای توافق امنیتی با ایران را اجرا کردیم

وزیر خارجه عراق در مورد توافق امنیتی اخیر تهران و بغداد گفت: تمام بندها درخصوص بازگرداندن تروریست‌های تجزیه‌طلب از مرزهای دو کشور به اردوگاه‌های پناهندگان اجرایی شده است.

تمام بندهای توافق امنیتی با ایران را اجرا کردیم

به گزارش زنهار، «فواد حسین» در خصوص اهمیت سیاسی و امنیتی این توافق در گفت‌وگو با شبکه الحره گفت: توقف بمباران مناطقی در کردستان از سوی ایران یکی از شروط این توافق است و در مقابل ما باید عناصر مسلح را از مرزها دور کنیم، دولت فدرال عراق با همکاری دولت اقلیم کردستان در عملیاتی مهم و موفقیت‌آمیز توانست این کار را انجام دهد.

فواد حسین در مورد توافق احتمالی با ترکیه همانند توافق تهران و بغداد گفت: بغداد همواره خواهان گفت‌وگو بوده است و امیدوارم که گفت‌وگوهای فشرده‌ای از همین طریق با ترکیه داشته باشیم.

وزیر خارجه عراق در خصوص روابط تهران و ریاض نیز گفت: بعد از تبادل سفرا و انجام سفرهای متقابل وزرای خارجه دو کشور، روابط این دو کشور علنی و قوی شده است.

وی همچنین تاکید کرد که عراق نقش مهمی در بازگشت روابط ایران و عربستان داشت و دو کشور اکنون رایزنی‌های مستقیمی با هم دارند.

وزیر امور خارجه عراق اخیرا نیز با اشاره به تعهد کشورش به توافق امنیتی با ایران و اجرای این توافق که اخیرا صورت گرفته است، اعلام کرد که دولت محلی اقلیم کردستان اقدامات لازم را برای انتقال تروریست‌های تجزیه‌طلب کُرد بر اساس توافق با ایران انجام داده است.

وی که با شبکه خبری العربیه گفت‌وگو می‌کرد، تصریح کرد: «ما به توافق با ایران متعهد هستیم و شبه نظامیان (تروریست‌های تجزیه طلب کُرد) سلاح‌های سنگین را تحویل داده‌اند».

فواد حسین ادامه داد: «ما خواستار عدم استفاده از زور علیه حاکمیت عراق هستیم و انتظار هیچ حمله‌ای را از سوی ایران علیه کشورمان نداریم».

«ناصرکنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی در مورد میزان اجرای توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: بسیاری ازمفاد توافق نامه امنیتی بین ۲ کشور انجام شده است و این موضوع با جدیت از سوی دولت عراق دنبال می‌شود .

کنعانی با بیان این‌که برخی از مقرهای تروریستی تخلیه شده و تروریست‌ها به مکان‌های دیگر به دور از مرزهای مشترک ایران و عراق منتقل شده‌اند، گفت: گام‌های دیگری نیز در حال انجام است و دولت عراق با جدیت اعلام کرده که بعد توافق پایبند است و تعهدات خود را انجام می‌دهد. امیدواریم دولت عراق این روند را به صورت کامل در موعد مقرر انجام دهد. ایران به تامین امنیت خود اهتمام جدی دارد و در این زمینه مماشات و سهل‌انگری نمی کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: ما خواهان بهترین روابط با عراق  هستیم و تامین امنیت مرزهای مشترک برای ما یک اولویت اساسی است. موعد اجرای این توافق فردا به اتمام می‌رسد و ما بعد از پایان موعد مشخص شده، روند اجرای این توافق را بررسی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که عراق به تعهدات خود در این زمینه کامل عمل کرده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار