رزمایش مشترک بی‌سابقه آمریکا و عربستان؛ سیگنال به تهران با «شن‌های سرخ»؟

ترکیب دیپلماسی و تحریم‌های اقتصادی دولت بایدن علیه ایران نتوانسته است گام‌های این کشور در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و همچنین تولید موشک‌های بالستیک و پهپادهای رزمی که بزرگ‌ترین زرادخانه منطقه است، به عقب برگرداند.

رزمایش مشترک بی‌سابقه آمریکا و عربستان؛ سیگنال به تهران با «شن‌های سرخ»؟

به گزارش زنهار، پنتاگون وسعت و پیچیدگی رزمایش آزمایشی ضدپهپاد خود با عربستان سعودی را افزایش داده است و برای اولین بار در قالب مشترک با ارتشی از خاورمیانه از رهگیرهای یکپارچه زمینی استفاده می‌کند.

به نوشته المانیتور، حدود 600 پرسنل از نظامیان آمریکایی و سعودی هفته گذشته در میدان شمال-2 در شهر نظامی ملک خالد در صحرای شمال ریاض برای اجرای جدیدترین رزمایش جنگی ضد پهپاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، به نام شن‌های سرخ گرد آمدند. این دومین رویداد آموزشی از این دست بود که توسط ایالات متحده و عربستان‌ سعودی از زمان آغاز مجموعه رزمایش‌های شن‌های سرخ در ماه مارس برگزار می‌شود، که نشان‌دهنده هدف دولت بایدن برای تقویت قابلیت‌های دفاعی پادشاهی سعودی است.

این رزمایش در حالی اتفاق می‌افتد که اتهامات جدید در مورد نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی روابط دوجانبه را مخدوش کرده است.

رابرت ای مک‌وی مدیر مرکز آزمایشات شن‌های سرخ سنتکام در مصاحبه با المانیتور گفت: «در 16 ماه گذشته، برای توسعه تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و روش‌های ضدپهپاد با همتایان سعودی خود بسیار نزدیک کار کردیم. هدف ما از این تمرین سرنگونی پهپادها از سپیده صبح تا غروب بود.»

شن‌های سرخ؛ نمایش قدرت علیه تهران؟

سربازان و دریانوردان ایالات متحده از گلوله‌های تنفگ 5.56 تا سلاح دوش پرتاب موشک های هدایت شونده دقیق برای مبارزه با حملات پهپادی مانند موشک‌های استینگر و هل‌فایر، اسلحه‌های 30 میلیمتری، رهگیرهای کایوت، سیستم‌های ضد پهپاد بلید، ام‌اس‌لیدز، ای‌کی‌پی‌دابلیو‌اس، و همچنین سیستم‌های جنگ الکترونیک FS-LIDS و LMADIS برای سرنگونی حملات شبیه سازی شده پهپادها استفاده کردند.

هلیکوپترهای آپاچی ایالات متحده و عربستان سعودی با F-15 های سعودی همکاری کردند تا همان کاری را انجام دهند که نیروی هوایی ایالات متحده و جی‌تی‌سی‌های نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی در کنار یکدیگر انجام می‌دادند و مقامات غیرنظامی و نظامی در زمین، اطلاعات مربوط به پهپادهای ورودی را که توسط آنها جمع آوری شده بود، منتشر کردند. ژنرال مک‌وی گفت: « ما به دنبال استفاده عملیاتی از سیستم حمل و نقل خودروهای خودران در تمام منطقه سنتکام هستیم.»

سنتکام شن‌های سرخ را به عنوان راهی برای آزمایش میدانی سیستم‌های تسلیحاتی جدید و موجود معرفی کرد که پنتاگون قصد دارد در مسابقه خود برای رسیدن به پیشرفت‌های دشمنان در جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین از آن استفاده کند. به نوشته المانیتور، در تمام مدت اخیر واشنگتن در این پندار است که به کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان دهد که در دفاع از آنها در برابر زرادخانه موشکی و پهپادی ایران جدی است.

المانیتور اولین بار در آوریل گزارش داد که سنتکام در حال برنامه‌ریزی، برای به کارگیری گروه‌های فرماندهی و کنترل با هوش مصنوعی برای ادغام رهگیرهای ضد پهپادهای زمینی به منظور مقابله با ازدحام پهپادهای متعدد است.

مک‌وی هنگام صحبت از آخرین رویداد شن‌های سرخ در مورد ارائه جزئیات محتاط بود اما خاطرنشان کرد که این کار با همکاری دفتر تسلیحات فرماندهی  توسعه ارتش ایالات متحده انجام می‌شود.

دفتر مقابله با پهپادهای کوچک پنتاگون برای نمایش روش‌هایی برای خنثی کردن ازدحام پهپادها در سال 2024 آماده شده است، اما این اولین بار است که این روش‌ها در خاورمیانه آزمایش می شود.

ناکامی سیاست بازدارندگی ایرانِ بایدن

ترکیب دیپلماسی و تحریم‌های اقتصادی دولت بایدن علیه ایران نتوانسته است گام‌های این کشور در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و همچنین تولید موشک‌های بالستیک و پهپادهای رزمی که بزرگ‌ترین زرادخانه منطقه است، به عقب برگرداند.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده مرکز سنتکام، در ماه مارس به قانونگذاران مجلس نمایندگان هشدار داد که ایران امروز به طور تصاعدی نسبت به پنج سال پیش توانایی نظامی بیشتری دارد.

علاوه بر این، مقامات آمریکایی می‌گویند که همچنان نگران همکاری‌های فزاینده تهران و مسکو است و تاکتیک‌های جدیدی در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین نیز به دست آورد.

المانیتور دریافته است که آخرین رزمایش شن‌های سرخ شامل تاکتیک‌های هواپیماهای بدون سرنشین است که در درگیری‌های خارج از خاورمیانه مشاهده شده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار