موافقت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی ورزش

​کمیسیون فرهنگی با توجه به برنامه های ارائه شده مکتوب، و توضیحات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون به صلاحیت کیومرث هاشمی جهت تصدی پست وزارت ورزش و جوانان رای مثبت داد.

موافقت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی ورزش

به گزارش زنهار، احمد راستینه هفشجانی در نشست علنی امروز (دوشنبه 27 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی برنامه‌ها و صلاحیت کومرث هاشمی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان، گزارش کمیسیون پیرامون برنامه‌های وی را به شرح زیر قرائت کرد:

در راستای اجرای ماده(۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی  بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس  برنامه های ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با دعوت از وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان  در روزسه شنبه تاریخ ۲۱/۶/۱۴۰۲ به انجام رسید.

 براین اساس کمیسیون فرهنگی جهت بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی با حضور اعضای کمیسیون و وزیر پیشنهادی ضمن بررسی برنامه های ارائه شده به طرح فرصت ها و چالش ها پرداخته شد. اینک گزارش آن جهت استحضار نمایندگان محترم و ملت شریف ایران تقدیم می گردد.

1.ساماندهی امور جوانان با تمرکز بر نظام مسائل جوانان از جمله اشتغال، هویت ، مشارکت،ازدواج،و خانواده و اوقات فراغت

۲.توسعه ورزش همگانی با تمرکز بر دسترسی عموم مردم به فضاها و امکانات ورزشی

۳.حمایت و تقویت ورزش تربیتی با تمرکز بر طرح توانمندی سازی معلمان تربیت بدنی و ورزش مدارس و بهرمندی موثر از ظرفیت فرهنگیان توانمند در ساختارهای مدیریتی و اجرایی هیات های ورزشی

۴.توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی با تمرکز بر بهبود وضعیت حکمرانی فدراسیون های ورزشی با محوریت عدالت محوری و مبارزه با فساد

۵.ساماندهی و گسترش ورزش حرفه ای با تمرکز بر تقویت ساختارها، فرایندها و لیگ های ورزش حرفه ای

۶.ترویج فرهنگ، اخلاق و معنویت در ورزش با تمرکز بر اجرای طرح «معرفت» با رویکردافزایش آگاهی و شناخت جامعه ورزش درحوزه اخلاق، فرهنگ و معنویت

۷.توسعه و تقویت ورزش بانوان با تمرکز بر طرح توسعه و حمایت از ورزش های مدال آور بانوان و حضور  ورزشکاران بانو با پوشش کامل اسلامی در جهت ترویج الگوی زن مسلمان در عرصه های بین المللی

۸.توسعه متناسب و متوازن زیر ساخت های ورزشی

مهمترین موضوعات موردتوجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

۱.ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصص و تجربه میدانی وزیر پیشنهادی

۲.تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی ارزیابی برنامه وزیر پیشنهادی با تمرکز بر اسناد بالادستی بویژه قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان 

۳.نگاه تحول خواه وانقلابی در حوزه وزارتی برای حل چالش های درونی و ارتباط اثر بخش بین المللی

۴.برنامه های تحولی وزیرپیشنهادی منطبق بر اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب

۵.شناخت کافی از آسیبهای موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی

۶.داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی تحول خواه و انقلابی و فعالیت در حوزه های مربوطه

 

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی جناب آقای کیومرث هاشمی وزیر محترم پیشنهادی ورزش و جوانان به استناد نامه شماره ۴۹۵۱۷ مورخ 21/6/1402 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید، در پاسخ وزارت متبوع طی نامه شماره  ۱۵۴۷۵۹../ مورخ 26/6/1402  مراتب مراتب فارغ التحصیلی مشارالیه را در مقطع کارشناسی ارشد(معادل) مورد تایید قرار داده است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

۱.ضرورت تغییرات لازم مدیریتی در راستای تحول گرایی در سطوح ملی و استانی

۲.توجه بیش از پیش به حوزه جوانان و ضرورت تدوین برنامه عملیاتی در پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به جوانان

۳.توجه بنیادی به نقش کمیته ملی المپیک در راهبری حوزه قهرمانی و توجه بیشتر به حوزه های فرهنگی و اجتماعی ورزش با اجرایی سازی نظام نامه فرهنگی ورزش کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

۴.طرح ساماندهی وضعیت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با تاکید بر روش پیمان مدیریت و استفاده از روش های تجربه شده موفق بین المللی

۵.استفاده راهبردی ازدیپلماسی ورزشی و استفاده از امکان میزبانی در مسابقات بین المللی و تقویت ظرفیت های دیپلماسی ورزشی

۶.در بررسی های بعمل آمده از برنامه ارائه شده آقای کیومرث هاشمی ، وی ضمن نظرداشت به ضرورت تحول و چابک سازی ساختار نظام ورزشی کشور و امور مربوط به جوانان یکی از مهمترین محورهای خود را به مسائل و ناهنجاری های اخلاقی و تربیتی و رفتار های ناهمگون با امور ورزش و جوانان کشور اختصاص داد و با اشاره به وجود بسترهای فساد انگیز و زد و بندهای موجود در قراردادها و تعاملات ورزشی قول مساعد داد ضمن آسیب شناسی با آنها راهکارهای رفع این ناهنجاریها را احساء و اجرا نماید نماید.

 ۷.ضرورت حفظ هویت ایرانی – اسلامی جامعه ورزشی کشور، پاسداشت و حراست از پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران با تبیین مستمر ابعاد فرهنگ ایرانی – اسلامی در تمامی ارکان ورزشی کشور

۸. تاکید کمیسیون فرهنگی بر برنامه های عملیاتی و قابل اجرا در امور ازدواج جوانان، تحکیم خانواده،اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مقابله با کم تحرکی عمومی، انجام تمرینات ورزشی و ایجاد بسترهای لازم در جهت بهره مندی حداکثری آحاد جامعه و استفاد از ظرفیت های دستگاه ها و امکانات ورزشی.

 ۹. در خصوص فرصت ها و چالش ها در امر مهاجرت ورزشکاران با تاکید کمیسیون جناب آقای هاشمی متعهد به ارائه برنامه کارشناشی برای حمایت همه جانبه از قهرمانان تیم های ملی گردیدند.

۱۰.در راستای ارتقای هویت دینی،انقلابی و ملی جوانان و تقویت سرمایه اجتماعی که مورد تاکید کمیسیون فرهنگی بود جناب آقای هاشمی برنامه های زیر را متعهد گردیدند.

-.طرح «جوان انقلابی آینده» با محوریت ارتقای هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان

-طراح ملی شهر و روستای هویت ساز

-.طرح توسعه اردو ها و فعالیت های جهادی جوانان

-طرح توسعه خانه های جوانان و ارتقای کیفیت خدمات آنها

- طرح استعداد یابی و هدایت شغلی جوانان با هم افزایی دستگاه ها و نهادهای ذیربط.

-ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت همه جانبه از فعالیت ها و مشارکت های اجتماعی جوانان منطبق بر هویت ایرانی – اسلامی

۱۱.اجرای برنامه جامع جهاد تبیین جهت اغناسازی قهرمانان پر افتخار ورزش کشور، اعضای تیم های ملی، نخبگان جامعه ورزشی در دفاع از جایگاه و آرمان های انقلاب اسلامی و نمادها از جمله پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران.

۱۲.مبارزه با فساد و جلوگیری از حیف ومیل بیت المال در قراردادهای غیر حقوقی تحمیلی بر ورزش کشور با ایجاد سامانه شفافیت مالی و قراردادهای استاندارد حقوقی ورزشی

۱۳.تعیین تکلیف پرونده های ورزشی و گزارش آن به مردم از جمله پرونده ویلموتس، حذف استقلال و پرسپولیس از جام قهرمانی باشگاه های آسیا و سایر قراردادهای ورزشی که سبب جریحه دار شدن روحیه و اعتماد عمومی گردید.

۱۴.تدوین الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت در ورزش کشور و گسترش  فدراسیون ها و ورزش بانوان منطبق بر هویت ایرانی – اسلامی

۱۵. حمایت همه جانبه از ورزش های ملی  و واجد ارزش و تقویت دبیرخانه  ترویج فرهنگ پهلوانی و  روحیه جوانمردی در ورزش کشور.

 انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی:

تطبیق برنامه وزیرپیشنهادی ورزش و جوانان با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۱ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق هست، ۴۱ درصد موارد نیز همسو می باشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی برای ۸ درصد سیاست های کلی نظام در ورزش و وظایف قانونی وزارتخانه برنامه ای ارائه نشده است.

نتیجه‌گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون فرهنگی با توجه به برنامه های ارائه شده مکتوب، و توضیحات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون، و تعهد در اجرایی سازی مصوبات کمیسیون و موارد کارشناسی ارائه شده جهت تحول در برنامه های وزارت ورزش و جوانان به صلاحیت جناب آقای کیومرث هاشمی در تاریخ  ۲۱/  ۶/ ۱۴۰۲  جهت تصدی پست وزارت ورزش و جوانان رای مثبت داد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار