جنگ در مرز ایران چقدر جدی است؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحولات قفقاز، می گوید: خواهان درگیری در حاشیه مرزهای خود نیستیم و حل و فصل موضوعات از طریق اعمال زور ممکن نیست. در صورت وجود اختلاف باید مسائل با گفت‌وگوی سیاسی پیگیری شود.

جنگ در مرز ایران چقدر جدی است؟

به گزارش زنهار، ابوالفضل عمویی اظهار کرد: منطقه قفقاز جنوبی از مناطق مهم ژئوپلتیک دنیاست که توجهات بین‌المللی به آن بسیار زیاد است. ما به عنوان کشوری در همسایگی این منطقه قرار داریم و نسبت به تحولات آن حساسیت بالایی داریم.

وی ادامه داد: اخیرا اطلاعاتی بیرون آمد و برخی از طرف‌های رسانه‌ای و سیاسی فعال شدند که احتمال تجاوز آذربایجان به ارمنستان وجود دارد. جمهوری اسلامی با طرفین یعنی آذربایجان و ارمنستان ارتباط داشته و طبق اطلاعات به دست آمده این موضوع روشن است که برنامه‌ای برای اقدام نظامی وجود ندارد. البته که جمهوری اسلامی اشراف نظامی اطلاعاتی داشته و پیگیری موضوع را در دستور کار دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره موضع جمهوری اسلامی گفت: موضع ما روشن است؛ اول اینکه خواهان درگیری در حاشیه مرزهای خود نیستیم و حل و فصل موضوعات از طریق اعمال زور ممکن نیست. در صورت وجود اختلاف باید مسائل با گفت‌وگوی سیاسی پیگیری شود.

وی افزود: موضع دوم اینکه تحریک‌ طرف‌های فرامنطقه‌ای غیر مرتبط را در دو طرف بازی یعنی آذربایجان و ارمنستان رد کرده و فکر می‌کنیم دو طرف باید مسائل‌شان را از طریق گفت‌وگو حل کنند. نکته سوم اینکه ما هیچ تغییری در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای بین‌المللی را نمی‌پذیریم و این خلاف منافع ملی ایران است. اصرار داریم مسیر ارتباط ایران با شرق اروپا از طریق ارمنستان در کنار سایر مسیرها باز بماند.

وی تاکید کرد: ایران، ارمنستان را یکی از همسایگان تاریخی خود می‌داند و فقط ارتباط مستقیم مرزی با ارمنستان را به عنوان اولویت و منافع ملی خود می‌داند. همه طرف‌های خارجی می‌دانند جمهوری اسلامی برای دفاع از منافع ملی خود ابزارها و توانمندی‌های لازم را دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: موضع ما به طرف‌های مختلف گفته شده و پیشنهادهایی برای گفت‌وگوهای طرفین و با هر دو طرف آذری و ارمنی مطرح شده است. یکی از پیشنهادات فعال کردن فرمت ۳+۳ است که ایران، ترکیه، روسیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان یعنی همه طرف‌های مرتبط با موضوع با فعال کردن فرصت گفت‌وگوها را پیگیری کنند.

عمویی در جمع بندی با بیان اینکه ما با درگیری مخالفیم و نباید جنگی صورت گیرد، گفت: نباید طرف‌های بیرونی آذربایجان و ارمنستان را تحریک کنند. اگر اختلاف و درگیری رخ دهد که مانع ارتباط ما با طرفین از جمله عربستان شود، نمی‌پذیریم. اینکه مرزهای ما با ارمنستان بسته شود و مسیر ارتباطی با روسیه از ارمنستان قطع شود مورد پذیرش نیست و همه این موارد به اطلاع طرفین رسیده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار