هشدار زلنسکی به حمله هسته ای

رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داد که ولادیمیر پوتین «ضعیف‌شده» احتمالاً به تهدید هسته‌ای و کمپین بمباران زمستانی جدید علیه زیرساخت‌های اوکراین متوسل خواهد شد.

هشدار زلنسکی به حمله هسته ای

به گزارش زنهار، در حالی که کرملین با «جنون نظامی» خود در اوکراین دست‌وپنجه نرم می‌کند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داد که ولادیمیر پوتین «ضعیف‌شده» احتمالاً به تهدید هسته‌ای و کمپین بمباران زمستانی جدید علیه زیرساخت‌های اوکراین متوسل خواهد شد.

به نوشته زلنسکی که روز جمعه در نشست راهبرد اروپایی یالتا در کیف صحبت می‌کرد، مجدداً از شرکای خارجی خواست تا زمانی که نیروهای اوکراینی ضدحمله آهسته خود را در شرق کشور پیش می‌برند، صبور بوده و هشدار داد که روسیه در زمستان قصد تضعیف عزم غرب را خواهد داشت. زلنسکی گفت: «این زمستان شاهد قطعی برق و ارعاب تسلیحات هسته‌ای خواهیم بود؛ فقط به این دلیل که پوتین در این مرحله دیگر حرفی برای گفتن ندارد. حباب سیاسی او به عنوان یک سیاستمدار ترکیده است».

رئیس‌جمهور اوکراین گفت همتای روس او ظالم اما منطقی است. زلنسکی اشاره کرد تهدیدهای هسته‌ای مکرر مسکو و مرگ یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر که شورش ژوئن او چالشی جدی برای تشکیلات نظامی روسیه ایجاد کرد هم نشانه عقلانیت و ضعف پوتین است.

با این حال، زلنسکی گفت که رهبران غربی نباید از تهدیدات هسته‌ای جدید روسیه «هراس‌زده» شوند. او گفت: «بین ارعاب و عمل فرق است. ما باید راه میانه را بپیماییم».

سرعت حملات متقابل اوکراین باعث ایجاد شک و تردیدهای خارجی نسبت به هدف این کشور برای آزادسازی تمام اراضی اشغالی که در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از خارک این کشور را تشکیل می‌دهد، شده است. درخواست‌ها برای گفتگوهای صلح در حال افزایش است، هر چند نشانه کمی وجود دارد که هر یک از طرفین مایل به دادن امتیازات مهم باشند.

زلنسکی و مقامات ارشد او بارها هرگونه پیشنهاد مذاکره در زمانی که نیروهای روسیه در خاک اوکراین هستند را رد کرده‌اند. زلنسکی روز جمعه گفت: «پایانی برای جنگ وجود خواهد داشت و اوکراین قطعاً پیروز خواهد شد. البته، این امر پیچیده و دشوار است. می‌دانیم که در میدان جنگ باید به جلو حرکت کرد و این کار تنها مواضع ما و جایگاه سیاسی ما را تقویت می‌کند. در نهایت، به همه این‌ها خواهیم رسید. ما به پایان جنگ نزدیک‌تر شده‌ایم». زلنسکی گفت روسیه می‌تواند فوراً به جنگ پایان دهد، «اگر تمام نیروهایش را از سرزمین‌های اشغالی خارج کند». رئیس‌جمهور اوکراین در مورد انتقادهای خارجی از کند پیش‌رفتن ضدحمله پاسخ داد: «گام‌های ما سریعتر از بسته‌های تحریمی شماست».

کرملین برای یک درگیری طولانی آماده می‌شود. اقتصاد روسیه در حال تغییر وضعیت جنگی است و موج بسیج عمومی در حال پرکردن صفوف از بین‌رفته روسیه هستند و مقامات مسکو حمله تمام‌عیار خود به اوکراین را یک جنگ پیشگیرانه و وجودی علیه کل اتحاد ناتو می‌بینند.

امیدهای پوتین مبنی بر اینکه درگیری داخلی باعث فروپاشی جبهه متحد غرب شود، تاکنون بی‌فایده بوده است. ائتلاف طرفدار کیف، حتی اگر کند باشد، مصمم بوده است. اما سال ۲۰۲۴ شاهد انتخابات در اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهد بود و می‌تواند در صورت پیروزی نامزدهای مخالف اوکراین و کمک به آن، راه نجاتی به مسکو بدهد.

زلنسکی گفت: «آنها روی انتخابات آمریکا حساب باز کرده‌اند. برای مردم آمریکا بسیار مهم است که دموکراسی را حفظ کنند و از ما در ارزش‌ها و در مبارزه برای این ارزش‌ها حمایت کنند.»

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار