فرانسه آماده حمله نظامی میشود؟

شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد که فرانسه با هدف حمله نظامی به نیجر درحال استقرار نیروی نظامی در کشورهای همسایه نیجر است.

فرانسه آماده حمله نظامی میشود؟

به گزارش زنهار، سرهنگ «آمادو عبدالرحمان»، سخنگوی شورای نظامی حاکم در نیجر موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن» امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای در تلویزیون ملی نیجر اعلام کرد فرانسه به عنوان بخشی از آماده‌‍سازی‌ها برای حمله نظامی به نیجر همچنان به استقرار نیروهای نظامی خود در چند کشور عضو مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) ادامه می‌دهد.

هم‌زمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله نظامی فرانسه و کشورهای عضو اکواس به نیجر روز جمعه یک منبع نظامی در نیجر اعلام کرد که یگان‌هایی از ارتش بورکینافاسو برای آموزش عملیات ضد تروریسم وارد این کشور شدند. پیش از این دو کشور بورکینافاسو و مالی تأکید کرده بودند که در صورت حمله نظامی به نیجر، از نیجر حمایت نظامی خواهند کرد.

ابراهیم ترائوره، رئیس موقت شورای انتقالی بورکینافاسو پیشتر در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی گفته بود که اعزام نیرو از کشورش به نیجر طبق رویه‌های تعیین شده پس از تصویب در مجمع عمومی انتقالی انجام خواهد شد.

این تحول پس از آن صورت گرفت که عبدالفتاح موسی، کمیسر جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS)، پنجشنبه گذشته اعلام کرد که این گروه تاریخی را برای مداخله نظامی در نیجر تعیین نکرده است و این فرصت را می‌دهد تا فرآیندهای میانجیگری و تحریم‌ها، برای کشاندن حکومت نظامی به پای میز مذاکره به نتیجه برسد.

احتمال حمله نظامی فرانسه به نیجر در حالی مطرح می‌شود که روزنامه لومونه سه‌شنبه گذشته به نقل از «منابع آگاه» اعلام کرد که پاریس به منظور خروج نیروهای فرانسوی از نیجر، گفت‌وگوها با رهبران شورای نظامی نیجر را آغاز کرده است.

شبکه الجزیره نیز دوشنبه گذشته به نقل از منابع آگاه اعلام کرد پس از کودتای نظامی در نیجر، گروهی از سربازان ارتش نیجر به پایگاه‌های نظامیان فرانسه در این کشور رفته‌اند تا بر فعالیت نظامیان فرانسوی نظارت کنند. به نوشته الجزیره، به سربازان ارتش نیجر دستور داده شده که نظامیان فرانسوی را در پایگاه‌هایشان در شهر نیامی تحت نظارت داشته باشند که علی‌رغم لغو توافق‌های دفاعی بین دو کشور پس از کودتای نظامی، همچنان نیجر را ترک نکرده‌اند.

روز جمعه ده‌ها هزار معترض نیجری در مقابل یک پایگاه نظامی فرانسه در نیامی پایتخت نیجر تجمع کردند و خواستار خروج نیروهای این کشور در پی کودتای نظامی شدند. کودتایی که از حمایت گسترده مردمی برخوردار است، اما پاریس از به رسمیت شناختن آن امتناع می‌ورزد.


 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار