رویترز از کاهش تنش میان تهران و ‌واشنگتن خبر داد

پیشروی به سوی تفاهم

خراسان نوشت: ظاهرا همه چیز خوب پیش می رود؛ توافق تبادل زندانیان و آزادسازی اموال ایران در کره جنوبی در مراحل آخر خود است و دو طرف از روند اجرای توافق راضی هستند. صادرات غیر رسمی نفت ایران افزایش داشته، گفت‌وگوهای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان است.

پیشروی به سوی تفاهم

به گزارش زنهار، ایران سرعت غنی سازی 60درصدی خود را کاهش داده و شنیده ها حکایت از این است که قرار نیست قطعنامه ای ضد ایران در نشست شورای حکام که از روز دوشنبه آینده در وین شروع به کار می‌کند صادر شود. در این فضا همه امیدوار شده اند تا نه‌تنها تنش میان تهران و واشنگتن افزایش پیدا نکند بلکه شاید راه‌هایی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام نیز باز شود؛ هرچند فعلا همه چیز حول یک تفاهم شفاهی می‌چرخد و نه یک توافق مکتوب و قابل اتکا. با این حال، خبرگزاری آمریکایی رویترز در گزارشی با تاکید بر این که کاهش سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران به معنای محدودیت برای برنامه هسته‌ای این کشور نیست، تاکید کرد که این تحول می‌تواند به کاهش تنش میان تهران و ‌واشنگتن کمک کند.

رویترز گزارش داد: تحلیلگران بر این باورند که کند شدن سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا در ایران می‌تواند به کاهش تنش‌های ایران و آمریکا کمک کند اما این، به معنای پیشرفت به سوی توافق هسته‌ای گسترده‌تر پیش از انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا نیست. به گفته تحلیلگران منع اشاعه، کاهش سرعت هسته‌ای ایران ممکن است برای ایالات متحده و ایران کافی باشد تا به کندوکاو کردن در آنچه که آن‌ها به عنوان «تفاهمات» توصیف می‌کنند، چیزی که واشنگتن هرگز به آن اذعان نکرده است در راستای کاهش تنش‌ها بر سر موضوعات هسته‌ای و دیگر مسائل ادامه دهند. تحلیلگران تاکید دارند که این، لزوماً به معنای هیچ محدودیت واقعی برای برنامه هسته‌ای ایران تا پیش از انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ در ایالات متحده نیست اما ممکن است به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور که برای انتخاب تلاش می‌کند، کمک کند تا از یک بحران سیاسی با ایران رهایی یابد. اریک برویر، تحلیلگر موسسه «ابتکار تهدید هسته‌ای» با بیان این که «ایران ترمز برنامه هسته‌ای خود را نمی‌کشد» خاطر نشان کرد: گام‌هایی که ایران برداشته، نسبتاً کوچک است اما هم اکنون هدف از سیاست کاهش تنش واشنگتن، حل موضوع هسته‌ای نیست بلکه ایجاد یک زیرساخت سیاسی و پرهیز از بحران است. از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از دیدار با محسن نذیری اصل، همتای ایرانی خود خبر داد.

این دیدار در آستانه آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد.برخی ناظران نیز معتقدند به دلیل مجموع ملاحظات داخلی و بین‌المللی واشنگتن و پایین‌بودن ریسک‌پذیری دولت جو بایدن، کاخ سفید تمایلی به از بین‌بردن امید مذاکره و توافق ندارد و چه‌بسا مذاکراتی در جریان است که معامله حاصل از آن به یک‌باره رونمایی شود. به‌ویژه این‌که بر اساس برخی خبرها ایران و گروه ۴+۱ هم‌زمان با اجلاس مجمع‌عمومی سازمان ملل مذاکراتی خواهند داشت. احتمالاً این مذاکرات شامل مذاکرات غیرمستقیم دیگر بین ایران و آمریکا هم خواهد بود. البته آخرین گزارش آژانس بین‌المللی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام نقش مهمی در فرایند اخیر خواهد داشت. این نشست ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) برگزار خواهد شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار