توصیه‌های اقتصادی ابوترابی فرد به دولت ابراهیم رئیسی

​خطیب نماز جمعه این هفته تهران سیاست های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی را ارزیابی و توصیه هایی مطرح کرد که به نقل از فارس می خوانید.

توصیه‌های اقتصادی ابوترابی فرد به دولت ابراهیم رئیسی

به گزارش زنهار به نقل از خبرآنلاین،حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران‌ضمن گرامیداشت یاد شهدای ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، آیت‌الله طالقانی و شهید مدنی، گفت: کنگره عظیم و بی‌نظیر اربعین با مختصات ویژه آن با حضور حدود بیست میلیون نفر از مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان شکوهِ انقلاب تاریخ‌ساز عاشورا را به نمایش گذاشت.

وی افزود: حضور بیش از ۴ میلیون ایرانی در این حرکت عظیم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی، آفریننده حماسه‌ای بزرگ بود؛ نقش دولت و ملت عراق در خلق این رویداد استثنائی برکسی پوشیده نیست. از مردان و زنانی که شوق تکریم زائران را داشتند و به احترام آنان به خدمت ایستادند و از هیأت‌ها و موکب‌های ایران اسلامی، به‌ویژه از مردم شریف کردستان ایران و عراق تشکر می‌کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ضمن تشکر از برنامه ریزی‌ها و زحمات دولتمردان ایران و عراق به ویژه فراجا در موسوم اربعین امسال، تصریح کرد: حضور گسترده مردم تهران در راهپیمایی اربعین و حضور در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعضیم الحسنی (ع) حکایت از ایمان راسخ و باور مستحکم مردم شریف استان تهران به ارزش‌های اسلامی و معارف اهل بیت دارد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: با توجه به اینکه در آستانه سال سوم فعالیت دولت سیزدهم هستیم و عنایت به اینکه برنامه هفتم توسعه با الهام از سیاست‌های کلی با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت در دستورکار دولت و مجلس قرار دارد، بعضی از اقدامات دولت محترم را طی دو سال گذشته که به اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی کمک کرده است یا می‌تواند زمینه‌ساز تحول در تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی باشد را مطرح و توصیه‌هایی را عنوان می‌کنم.

وی افزود: بسیاری از سیاست‌های اقتصادی که ظاهر جذاب دارد، در میان‌مدت و بلندمدت پیامدهای نامطلوب اقتصادی برای مردم و کشور به دنبال دارند که باید مراقب آن‌ها بود؛ در مقابل سیاست‌های اقتصادی که ظاهری خوشایند ندارند، عموما در میان‌مدت و بلندمدت دستاوردهای مطلوبی در پی دارند و موجب افزایش سطح رفاه عمومی می‌شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، گفت: تصمیم دولت در حذف ارز ترجیحی از این قبیل تصمیمات مهم و سازنده بود، هرچند این اقدامِ شجاعانه، عقلانی و علمی ظاهری خوشایند نداشت و در کوتاه‌مدت موجب تغییر قیمت کالاها و خدمات شد، اما در میان و بلندمدت دستاوردهای مطلوب و دلپذیری برای اقتصاد کشور داشته و خواهد داشت.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: با حذف رانت ناشی از تخصیص ارز ترجیحی، اولا یکی از عوامل کلیدی گسترش فساد حذف شد، ثانیا ضربه‌ای مهلک بر پیکر قاچاق کالاهای یارانه‌ای و پرداخت یارانه به مصرف‌کنندگان خارجی کشورهای همسایه وارد کرد، ثالثا زمینه مدیریت مناسب منابع ارزی محدود کشور را فراهم ساخت که می‌تواند زمینه‌ساز رشد پایدار اقتصادی باشد.

وی افزود: لازم است بخشی از منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی به دهک‌های پائین اختصاص یابد که دولت محترم در این زمیه برنامه مناسبی دارد، بخش دیگر منابع حاصل، صرف تأمین مالی تولید و رفع آثار این اقدام اصلاحی اقتصادی شود، باید تولید رونق پیدا کند تا قیمت‌ها متعادل شود. زمان تشکیل دولت سیزدهم ارزش تشکیل سرمایه در پایان سال 1400 در قیاس با سال 1396 معادل 18 درصد کاهش یافته بود؛ یعنی اقتصاد ایران در طول ۴ سال به مقدار قابل توجهی کوچک شده بود که با اصلاح نسبی سیاست‌گذاری در دو سال گذشته، شاهد جهش تشکیل سرمایه در کشور هستیم. رشد 6.7 درصدی نرخ  سرمایه دستاورد بزرگی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با برشمردن بخشی از دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم، تصریح کرد: از دستاوردهای این حرکت صحیح رشد اقتصادی 4.4 درصد در سال ۱۴۰۰ و رشد اقتصادی 4 درصدی در سال 1401 است که می‌تواند پیام‌آور خروج اقتصاد کشور از رکود باشد، در برنامه هفتم توسعه دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد هدف‌گذاری شده است که از راه‌های اساسی رشد پایدار و بالای اقتصادی فراهم آوردن شرایط برای افزایش حضور و نقش‌آفرینی در شبکه جریان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی؛ دیپلماسی فعال و مؤثر اقتصادی است. 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: تحلیلگران سیاسی و اقتصادی معتقدند اعتبار سیاسی و نظامی شوروی سابق برای آن فروریخت که از نقاط قوت نظام مالی و تکنولوژی پیشرفته جهانی محروم بود، باید بستر مناسبات و فعالیت‌های اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به‌وجود آوریم که در این حوزه طی دو سال گذشته قدم‌های امیدآفرین برداشته شده است.

وی با اشاره به ارتقاء جهش دیپلماسی کشور، افزود: در این حوزه اولا سطح روابط با کشورهای همسایه به طور ملموسی ارتقا یافته است، ثانیا عضویت ایران در پیمان شانگهای که جزو سازمان‌های منطقه‌ای، راهبردی و استراتژیک به شمار می‌رود، فراهم شده است که با توجه به آن می‌توان نقش فعال‌تری در تحولات جهانی و منطقه‌ای ایفا کرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: عضویت ایران در گروه بریکس نیز دیگر اقدام در این حوزه بود که شاهد دو طیف رقیب در اقتصاد سیاسی بین‌الملل هستیم، طیف نخست به رهبری آمریکا با سازوکارهایی مانند G7، طیف دوم شامل اقتصادهای نوظهور در غالب سازوکارهایی مانند بریکس و شانگهای.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: گروه بریکس تبدیل به مهمترین نماد قدرت‌های نوظهور برای اثرگذاری بر فرآیند اقتصاد سیاسی نظام بین‌الملل شده است و دارای جذابیت بالایی است تا جاییکه ده‌ها کشور متقاضی عضویت در آن هستند، این بلوک جدید بخش زیادی از جمعیت جهان را در اختیار دارد و رشد تولید ناخالص داخلی بریکس موجب جذابیت آن شده است؛ این قدرت اقتصادی مهمترین فرصتی است که اعضا باید از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: با توجه به نقش مهم تجارت بین‌الملل و سرمایه‌گذاری خارجی در بهبود اقتصاد جهانی باید از این فرصت برای افزایش سرمایه‌گذاری کشورهای عضو در ایران بالاترین بهره را ببریم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: کار بزرگی که ریاست‌جمهوری و دیپلماسی فراهم کرده باید توسط مدیران ارشد و میانی بهره‌برداری شود، با توجه به ظرفیت بالای مهندسی کشور و بازار بزرگ ایران، عضویت در بریکس امکان گسترش تعاملات دو یا چندجانبه را با کشورهای عضو به‌وجود آورده است که باید به شایستگی از آن استفاده کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: دستیابی به رشد اقتصادی پایدار که مطالبه قطعی رهبر انقلاب  است، تحقق پیدا نخواهد کرد، مگر آنکه دولت و مجلس با تمرکز جدی بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، از هر اقدام هزینه‌آفرین که در راستای رشد اقتصادی بالا، مهار تورم و رشد تولید نیست، پرهیز کنند و انضباط مالی و رشد درآمد پایدار مالیاتی تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار نظام اداری کشور با رویکرد کوچک شدن دستگاه اجرایی و افزایش نقش بخش خصوصی به طور جدی در دستورکار قرار گیرد. بانک‌های ناتراز که خلق پول می‌کنند و بانک مرکزی که امروز نگاه به آن‌ها را در دستورکار قرار داده باید سریعا حل و فصل شود.

خطیب نماز جمعه این هفته جمعه تهران در پایان خاطرنشان کرد: رهبری در دیدار با دولتمردان گفتند: در زمینه مسائل اقتصادی هر تصمیمی می‌خواهید اتخاذ کنید، نگاه کنید تأثیرش را در ثبات بازار کاهش تورم‌ ثبات نرخ ارز، رشد تولید تصمیم اقتصادی که می‌خواهید بگیرید، چه اثری روی این شاخص‌ها می‌گذارد؛ با توجه به آن اثر تصمیم بگیرید، خدمت دولت و مجلس محترم عرض می‌کنم، امروز تبعیت از رهبری قبل از هر چیزی به رعایت این اصول و قواعد در نظام تقنین، اجرا، برنامه‌ریزی و نظام بودجه‌ریزی باز می‌گردد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار