بازگشت به مدار تولید و رنجی که گنج شد

دولت آیت الله رئیسی در ابتدای فعالیت خود با زمین گیرشدن ۴۰ درصدی واحدهای مستقر در صنعت کشور مواجه بود ولی با همت و مدیریت جهادی توانست در نیمه عمر خود پنج هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی شاخص را با سرمایه گذاری ۱۱۶ هزار میلیارد تومانی به مدار بازگرداند و به وضعیت نامطلوب و رنج کارگران پایان بخشد.

بازگشت به مدار تولید و رنجی که گنج شد

به گزارش زنهار، سر چراغی اقدامات دولت سیزدهم احیای واحدها و کارخانه‌هایی‌ است که با اهمال کاری دولت قبل مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته و به دلیل فشار اقتصادی، و رکود و اتخاذ سیاست های نادرست به تعطیلی کشیده شد. واحد های نیمه تعطیلی که رسیدگی به وضعیت و احیای آنها می توانست رشد تولید و اشتغال را با هزینه های کمتری به دنبال داشته باشد.

چالش ها و شوک های سنگینی که دولت قبل به واحد های صنعتی و کارخانه ها وارد کرد، عایدی اش برای قشر زحمت کش تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید بود، کارخانه هایی که شاید کسی روزی فکرش را هم نمی‌کرد مجدد به مدار تولید بازگردند و چرخشان بچرخد.

اتخاذ سیاست های نادرست و تغییر متناوب بخشنامه ها، طیف گسترده ای از مشکلات را در حوزه های صنعت، کشاورزی، معدن ایجاد کرد و واحدهای مذکور با مشکلاتی همچون رکود فعالیت، تعطیلی و فعالیت با کمترین ظرفیت تولید دست به گریبان و اصطلاحا زمین‌گیر شدند.

دولت سیزدهم از همان روزهای نخست وعده داد در حل مشکلات واحدهای صنعتی از هیچ فعالیتی دریغ نکند و برای عمل به این وعده خود در بازگشت هزاران واحد صنعتی که در لیست راکدها بودند به چرخه صنعت و تولید تمام همت خود را بکار گرفت.

آیت الله رییسی در روزهایی که در دستگاه قضا حضور داشت نیز همین رویه و روحیه را با جدیت دنبال کرد و در زمان حضور در پاستور نیز به آن جامه عمل پوشاند و بسیاری از کارخانه ها و واحدهای اقتصادی راکد و تعطیل شده را احیا و کارگران بیکار شده را به کارخانه ها بازگرداند و با سیاستی که بارقه ای از امید را در چشمان خسته کارگران را روشن کرده بود، شرایط را برای کارگرانی که در گلوگاه های تورم، با بحران دستمزد مواجه بودند، بهبود بخشید.

در همان سال اول فعالیت دولت که "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" به عنوان شعار سال برگزیده شده بود، دولت سیزدهم یکی از راه‌های حمایت از تولید ملی و دستیابی به رشد اقتصادی را تقویت و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی دانست و بر همین اساس موضوع پرداختن به بنگاه‌های اقتصادی و احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده را به طور جد در پیش گرفت و کار برهمان‌مداری که رهبرانقلاب تصریح کردند پیش رفت و احیاء صنایع کوچک و متوسط یکی از برنامه‌های اساسی دولت قرار گرفت.

در ابتدای فعالیت دولت طبق برخی گزارشات حدود ۴۰ درصد واحدهای مستقر در صنعت کشور تعطیل و یا نیمه تعطیل بودند که با پیگیری آیت الله رئیسی به مدار بازگشت و به وضعیت نامطلوب و رنج کارگران پایان داده شد.

هنوز هشت ماهی از آغاز فعالیت دولت نگذشته بود که ۵۴۶ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال با سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی بیش از هشت هزار نفری انجام شد و این آمار مهر تأییدی بر تحقق وعده دولت در گام نخست درنهضت احیای واحد های اقتصادی قلمداد شد و در نهایت پرونده سال اول فعالیت دولت در این زمینه اینگونه بسته شد؛ بیش از چهار هزار و ۲۰۰ واحد تعطیل و نیمه فعال به مدار بازگشت که از این طریق برای حدود ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی صورت گرفت و حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیز احیا شد.

این احیاها در شرکت‌های دانش بنیان، صنعتی و تولیدی، کشاورزی، خدماتی و معدنی توسط دستگاه‌های مختلف مثل صندوق کارآفرینی امید، شرکت شهرک‌های صنعتی وزارت صمت، بنیاد برکت، بسیج، صندوقهای سرمایه گذاری خصوصی و بخش خصوصی با حمایت نهضت احیای واحدهای اقتصادی در سراسر کشور صورت گرفت.

واحدهایی که از چرخه اشتغال و فعالیت صنعتی خارج شده بودند با بازگشت به مدار و احیا و فعال کردن بنگاه ها و واحد های بحرانی و مشکل دار بر بازار اشتغال هم تاثیر بسزایی گذاشتند به گونه ای که آمار اشتغال در این دولت رشد چشمگیری داشت و منجر به تک رقمی ماندن نرخ بیکاری، افزایش خالص ایجاد اشتغال و بهبود نسبی نرخ مشارکت اقتصادی در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شد.

همچنین در بهار ۱۴۰۲، نرخ بیکاری با کاهش ۲ درصدی نسبت به فصل مشابه در سال قبل به ۸.۲ درصد، نرخ مشارکت با بهبود ۰.۳ درصدی به ٤١,٢ درصد و خالص ایجاد اشتغال افزایش ۷۲۸ نفری رسید.

در تمامی سفر های استانی رئیس جمهور در کنار افتتاح پروژه ها، جشن احیای واحدهای راکد صنعتی و تولیدی و بازگشایی کارخانه ها سر تیتر برنامه های آیت الله رئیسی قرار دارد به نوعی که نرخ بیکاری در اغلب استان ها کاهش چشمگیری را تجربه کرده است.

رئیس جمهور در یکی از همین سفر های استانی در جشن احیای ۷۶ واحد راکد صنعتی در استان یزد با بیان اینکه متأسفانه در سنوات گذشته به ناحق و ناروا بسیاری از واحدهای صنعتی دچار رکود یا تعطیلی شده است، گفته است: بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه صنعت نشان می‌دهد امکان راه‌اندازی این صنایع در سنوات قبل نیز وجود داشته، اما دچار بی‌توجهی و اهمال‌کاری برخی مدیران شده است. بسیاری از این واحدها گاهاً تا هفت سال دچار رکود یا تعطیلی شده بودند، در حالی که این امکان وجود داشت که با تولید کالای باکیفیت و قابل رقابت در منطقه موجب رونق تولید و اشتغال‌آفرینی در کشور باشند.

آیت‌الله رئیسی همچنین احیای ۷۶ واحد صنعتی راکد را لبیک به پیام رهبر معظم انقلاب در توجه به امر تولید و اشتغال دانست و گفت: لازمه ایران قوی رونق تولید در صنعت و کشاورزی است و کشور ما همه ظرفیت‌های قوی‌تر شدن را دارد.

رئیس جمهور در دیگر سفر استانی خود در استان یاسوج در آیین راه اندازی دوباره کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه گزارش احیا پنج هزار واحد اقتصادی نیمه تعطیل در کشور بسیار امیدوار کننده است عنوان کرد: با احیاء این تعداد واحد ۱۱۸ هزار نفر در کشور مشغول به کار شده اند و باید تلاش کنیم واحدهای راکد بیشتری وارد چرخه تولید شود.

وی با تاکید به اینکه باید مشکل اشتغال را با فعال کردن واحدهای تولیدی برطرف کنیم، افزود: تحقق این مهم نیازمند روحیه ای جهادی، انقلابی و همکاری همگان است.

حال با گذشت دو سال از عمر دولت برغم همه تهدیدها و تحریم‌ها علیه کشور و با اراده پولادینی که در بخش‌های مختلف شکل گرفته بیش از ۶۷ هزار واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ که از چرخه اقتصاد ملی خارج شده بودند، رصد و شناسایی شد و اقدامات حمایتی لازم از آنها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

با تدوین آیین‌نامه‌ها، ‌ تسهیل امور، رفع موانع و انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد برای تأمین مالی، حدود پنج هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی شاخص توانستند به چرخه کار و فعالیت باز گردند. با احیای این میزان واحد تولیدی، ۱۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه و ۱۱۸ هزار شغل احیا شد که تمام این آمار و ارقام نشان گر این است که دولت با بی اعتنایی همه تهدیدات دشمن را پشت سر گذاشته و با قوت و قدرت آفرینی به دنبال رقم فصل جدیدی در صنعت کشور است.

منبع: ایرنا
    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار