درخواست الهیان از گوترش برای برخورد با هتاکان به قرآن

زهره الهیان در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل ضمن محکومیت هتک حرمت قرآن کریم خواستار برخورد قانونی دولت های اروپایی با هتاکان قرآن شد.

درخواست الهیان از گوترش برای برخورد با هتاکان به قرآن

به گزارش زنهار، زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ضمن محکومیت هتک حرمت قرآن کریم خواستار برخورد قانونی دولت‌های اروپایی با هتاکان به قرآن شد.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

همانگونه که مستحضرید؛ متأسفانه طی ماه‌های اخیر در کشورهای سوئد و دانمارک که مدعی رعایت احترام به حقوق بشر هستند چندین بار اهانت به ساحت نورانی قرآن کریم و قرآن‌سوزی که حرکتی نامعقول و مغایر با فطرت انسانی است، صورت پذیرفت این اقدام غیرمسئولانه و خصمانه نشان از برنامه‌ای از پیش طراحی شده برای تحریک احساسات مسلمانان دارد.

در طول سالیان گذشته چنین رفتارهای اهانت‌آمیزی بارها در کشورهای مختلف رخ داده اما نکته قابل توجه این است که این اهانت‌ها با مجوز رسمی پلیس و با ادعای آزادی بیان انجام می‌گیرد، احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین رفتار شرم‌آوری را که نمود تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضایی مساعد برای نفرت‌پراکنی و ترویج افکار افراطی و اقدامات اشتباه منجر می‌شود، توجیه نمی‌کند.

همانگونه که به خوبی مطلع می‌باشید براساس ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که دولت سوئد و دیگر دول اروپایی که این اقدام موهن قرآن‌سوزی در آن به وقوع پیوسته، عضو آن می‌باشند؛ آزادی بیان توأم با انجام «تکالیف و مسئولیت‌های خاص» و «برخی محدودیت‌ها» است که از آن جمله خدشه وارد کردن به «نظم عمومی»، «عدم احترام به حقوق و حیثیت دیگران» و یا به «اخلاق و سلامت عمومی» از آن جمله می‌باشد همچنین با استناد به ماده ۲۰ میثاق مذکور ارتکاب چنین اقدامی توسط دولت سوئد بی‌شک اقدامی غیرقانونی است، زیرا که براساس ماده فوق هرگونه حمایت از تنفر مذهبی که باعث تحریک به تبعیض یا خشونت ،شود «غیرقانونی» بوده و باید توسط دولت‌ها منع شود و بر این اساس رفتار غیرمسئولانه و فرافکنانه دولت سوئد به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و در وهله نخست مسئولیت‌های این اقدام غیرقانونی متوجه این دولت می‌باشد.

عالیجناب؛ کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن این اقدامات به‌ویژه با اعطای مجوز برای اهانت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک، آن را نقض آشکار آزادی دینی و اهانت به همه مؤمنان و مسلمان در سراسر جهان می‌داند. اینجانب ضمن تأکید بر لزوم واکنش صریح از سوی مجامع بین‌المللی نسبت به این اقدام، موهن درخواست دارم تا رسما از مقامات سوئد و دانمارک خواسته شود که هرچه سریعتر از مسلمانان جهان بابت این عمل نفرت‌پراکنانه عذرخواهی کرده و ضمن تسریع در تنظیم و تصویب قوانین منع اهانت به مقدسات دینی و اسلامی عاملان این جنایت را مجازات کنند و اقدامات لازم را برای جبران آن اتخاذ نمایند. فرصت را مغتنم شمرده احترامات فائقه خویش را تقدیم می‌دارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار