زلنسکی دست به دامن سوئد شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان سفر به سوئد خواستار «جنگنده‌های گریپن» از این کشور شد.

زلنسکی دست به دامن سوئد شد

 این اولین سفر ولودیمیر زلنسکی به سوئد پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین بوده و درخواست‌های این رئیس‌جمهور درخصوص جنگنده‌های گریپن پس از موافقت ایالات متحده نسبت به ارسال جنگنده‌های اف-16 از سوی دانمارک و هلند به اوکراین، مطرح شده است.

زلنسکی در یک کنفرانس خبری مشترک با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد ضمن بیان اینکه گفت‌وگو درباره این جنگنده‌ها بحث اصلی دیدارش با مقامات سوئدی خواهد بود، عنوان کرد: امروز ما درباره جزئیات احتمال دریافت جنگنده‌های گریپن از سوی سوئد در آینده گفت‌وگو و رایزنی کردیم.

وقتی زلنسکی حتی مهره بازی هم نیست!

در ماه ژوئن، دولت سوئد گفته بود که به خلبانان اوکراینی فرصتی را می‌دهد تا پرواز با «جنگنده‌های گریپن» ساخت سوئد را امتحان کنند و دولت این کشور رسما برنامه‌ای را برای ارائه آموزش به خلبان‌ها و پرسنل نظامی اوکراینی در زمینه کار با این جنگنده‌های سوئدی اعلام کرد.

ولودیمیر زلنسکی نیز روز شنبه تایید کرد، خلبانان اوکراینی پیشتر آموزشی را در حوزه این جنگنده‌ها آغاز کرده‌اند.

نخست‌وزیر سوئد هیچ حرفی درباره «جنگنده‌های گریپن» نزد اما ضمن محکومیت حمله روسیه به شهر چرنیهیف اوکراین در روز شنبه خاطر نشان کرد: این حمله صرفا چنین نیازی را برجسته می‌کند که ما باید تمام قد در کنار شما بایستیم.

زلنسکی دست به دامن سوئد شد

«آندری سیبیگا» معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین طی اظهار نظراتی که از تلویزیون پخش شد، گفت: انتقال احتمالی جنگنده‌های گریپن سوئد به اوکراین باید توسط کشورهای ثالث از جمله ایالات متحده، که قطعات این جنگنده را تامین می‌کند، مجوز بگیرد.

طبق گزارش خبرگزاری تاس، این مقام اوکراینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیش از ارسال جنگنده‌های سوئدی به اوکراین، اجازه آمریکا نیاز است، گفت: به نظر من ضروری است. همیشه در چنین اقداماتی، یک روندی وجود دارد و ما در واقع اواسط این روند کاری هستیم.

رئیس‌جمهور اوکراین دیروز شنبه برای جلب حمایت‌های بیشتر راهی سوئد شد و در تلگرامش نوشت: برای دیدار با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، خانواده سلطنتی و دیگر مقامات و همچنین جهت تشکر از آن‌ها برای حمایت از اوکراین به سوئد آمدم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار