خشم آمریکا از رئیس جمهور اوکراین

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» به نقل از مقام‌های ناشناس گزارش داد رفتار «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین باعث آزردگی در واشنگتن شده است.

خشم آمریکا از رئیس جمهور اوکراین

به گزارش شبکه آمریکایی، درخواست‌های مداوم رئیس‌جمهور اوکراین و عدم تمایل به توجه به توصیه‌ها بارها باعث خشم مقامات واشنگتن شده است.

زلنسکی حامیان آمریکایی خود را با نادیده گرفتن دستوراتشان و خواسته‌های بزرگ‌تر عصبانی می‌کند. 

زلنسکی ماه گذشته قبل از اجلاس ناتو در لیتوانی از رهبری ائتلاف نظامی غربی ناتو انتقاد و ادعا کرده بود، اینکه ناتو به رهبری آمریکا به اوکراین جدول زمانی برای عضویت نداده بی‌سابقه و بی‌معنی است. یک منبع مطلع به سی‌ان‌بی‌سی گفت: عصبانیت او انعکاس خوبی در واشنگتن نداشت و دولت آمریکا بسیار آزرده‌خاطر بود. 

واشنگتن پست گزارش داد این مساله انتقاد تند انگلیس را که معمولاً حامی بوده، در پی داشت و واشنگتن را به حدی عصبانی کرد که در نظر داشت حمایت خود از عضویت نهایی اوکراین را پس بگیرد. 

منبع سی‌ان‌بی‌سی گفت این اتفاق پیش از اجلاس ناتو، یکی از چند نزاع بین واشنگتن و کی‌یف بود که از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکرین در سال گذشته رخ داد. 

به گفته وی، «بنابراین ایالات متحده قویاً به اوکراین توصیه می‌کند از برخی کارها اجتناب کند، اما کی‌یف بهرحال آن‌ها را انجام می‌دهد، نگرانی‌های ایالات متحده را نادیده می‌گیرد یا به آن‌ها توجه نمی‌کند. و بعد سراغ ایالات متحده یا واشنگتن یا دولت بایدن می‌آیند و از عدم مشارکت در گفت‌وگوهای ناتو شکایت می‌کنند». 

«کنراد موزیکا» تحلیلگر نظامی طرفدار اوکراین به سی‌ان‌بی‌سی گفت نبرد شهر باخموت منبع تنش بزرگ بین زلنسکی و ایالات متحده بود. وی توضیح داد: آمریکایی‌ها، اوکراینی‌ها را تشویق می‌کردند که در برخی نبردها به شکلی که روسیه می‌خواهد درگیر نشوند، زیرا می‌تواند پیامدهای بلندمدت از نظر تلفات انسانی و هزینه مهمات توپخانه‌ای داشته باشد. با این حال زلنسکی قبل از این که گروه واگنر در ماه مه تصرف باخموت را اعلام کرد، بر تلاش برای دفاع از این شهر به‌رغم تلفات فزاینده اصرار داشت.

وی افزود: نتیجه این است که آن‌ها نیروهای زیادی را از دست دادند. مهمات توپخانه‌ای زیادی را صرف کردند که در غیر این صورت می‌توانست برای ضدحمله آن‌ها استفاده شود...به این معنی که نمی‌توانند از نیروهای خود در منطقه باخموت به طور کامل پشتیبانی کنند. 

به گزارش «راشا تودی»، زمانی که کی‌یف ضدحملات خود را علیه روسیه در ژوئن آغاز کرد، آمریکا می‌دانست ارتش اوکراین آماده نیست. زلنسکی ابتدا تاکید داشت نیروهایش به خطوط روسیه نفوذ و دسترسی نیروهای روسیه را به کریمه قطع خواهند کرد. اما هنگامی که نبرد شروع به کُند شدن کرد، او به حامیان غربی خود شکایت کرد که تسلیحات و مهمات کافی برای تضمین موفقیت در اختیارش نگذاشته‌اند. زلنسکی هفته گذشته هم به یک شبکه خبری برزیلی گفت: تا زمانی که جنگ ادامه دارد، هیچ چیز نمی‌تواند کافی باشد. 

اخیراً روزنامه «فایننشال تایمز» خبر داد کاخ سفید درصدد تخصیص بودجه برای جزیره تایوان از محل کمک تسلیحاتی به اوکراین است. طبق این گزارش، کاخ سفید در نظر دارد از کنگره آمریکا بخواهد که بخشی از بودجه اختصاصی برای کمک به اوکراین را به کمک تسلیحاتی به تایوان اختصاص دهد.

طی ماه‌های اخیر و به رغم اظهارات ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های اوکراینی درباره ضد حملات علیه روسیه، به اذعان متحدان غربی آن‌ها، این حملات بسیار کند و با خسارات و تلفات در حال انجام شدن است.

به گفته مقام‌های روسیه،  اوکراین به دلیل ناامیدی از شکست‌هایش در میدان نبرد، «حملات تروریستی» را علیه مسکو و دیگر اهداف غیرنظامی در روسیه انجام می‌دهد. 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار